Adverteren op TikTok: Dit zijn de best practices!

Auteur Lars Maat

TikTok is een social media platform dat draait om full screen video’s. Video’s die je krijgt te zien, zijn gebaseerd op je kijkgedrag. Hierdoor kunnen mensen uren blijven scrollen op het platform, wat mogelijkheden biedt voor adverteren. Sinds 2019 hebben bedrijven dan ook de mogelijkheid om TikTok ads in te zetten. Hierbij verschijnt de video van je merk of bedrijf in de “For You Page” van de doelgroep die je hebt bepaald.

Het voordeel van TikTok is dat de gebruikers razendsnel groeien en dat er weinig concurrentie is voor het adverteren. Hierdoor is het een goedkoper platform dan Facebook of Instagram bijvoorbeeld. Inmiddels hebben wij campagnes gedraaid op TikTok en in deze blog delen we graag de best practices!

Maak een campagneplan

Voordat je begint met het adverteren op TikTok is het belangrijk om een strategie te hebben. Voordat je de strategie kan bepalen, is het erg belangrijk om duidelijke doelen te stellen. Door het in kaart brengen van deze doelen, geef je richting aan de TikTok campagnes en kan je tijdig bijsturen op basis van de data.

Heb je bijvoorbeeld het doel om meer websitebezoekers te genereren? Dan kan je in TikTok zelf al Traffic als doel kiezen. Dit is dan vaak ook de beste optie als je net start met het adverteren op TikTok en je nog weinig data hebt om de campagnes te laten optimaliseren op conversie.

Voorbeeld: Anna’s bedrijf lanceert een nieuw merk en wil het aan zoveel mogelijk mensen bekend maken. Anna kiest Reach als doel, zodat ze de bekendheid en erkenning kan vergroten en vertrouwen kan opbouwen met haar merk.

Gebruik UGC (User Generated Content)

Mensen gebruiken social media meer dan ooit en zijn bewuster van marketing dan vroeger. Advertenties vallen meer op dan voorheen. In het verleden, toen mensen nog massaal TV keken was het duidelijk wanneer een reclameblok begon. Nu verschijnen advertenties om de haverklap tussen de reguliere content. TikTok-gebruikers verwachten daarom ook authentieke content op TikTok en dat verwachten ze ook van je advertenties.

De oplossing is user-generated content (UGC). Wat is user-generated content? Letterlijk vertaald betekent het “door gebruikers gemaakte content”, maar dat is een beetje misleidend. Waar we met UGC naar verwijzen, is samenwerken met makers van TikTok-video’s om productgerichte advertenties te maken die niet als advertenties aanvoelen. Met andere woorden, je werkt niet met je klanten maar met TikTok creators.
Advertenties in UGC-stijl werken omdat de advertenties meer als een aanbeveling worden ervaren in plaats van een echte “advertentie”.

  • Onderzoek bevestigd dit ook:
    92% van de consumenten vertrouwt UGC meer dan traditionele advertenties.
    Advertenties die op je telefoon zijn gemaakt, hebben een kans van 63% om beter te presteren dan studio-opname video’s.
    UGC presteert tot 50% beter dan traditionele advertenties voor naamsbekendheid.
    Als TikTok-adverteerder is het jouw doel om je boodschap op een aansprekende manier onder de aandacht van de kijker te brengen, en UGC advertenties helpen daarbij.

Als je advertentie op een natuurlijke manier in de feeds van kijkers past, zullen ze minder geneigd zijn om deze over te slaan. Ze zullen eerder de advertentie herinneren en actie ondernemen.

Door je volledig aan te passen aan het gebruikersgedrag van TikTok en je promotie in TikTok-inhoud te verwerken, kun je opvallende advertenties maken die er nauwelijks uitzien als advertenties. Ze zullen beter converteren met TikTok’s gebruikersbestand.

Hulp nodig met adverteren op TikTok?

Wij snappen dat het adverteren op TikTok misschien nog nieuw is en ingewikkeld lijkt, omdat er nog niet zoveel informatie over beschikbaar is. Wil je een keer sparren over opties en of het past bij je bedrijfsdoelstellingen? Wij helpen je graag verder! Samen kijken we hoe we TikTok Advertising kunnen inzetten!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL