Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Google Ads is steeds meer aan het automatiseren. Zo zijn vorig jaar Auto Applied Recommendations (AAR) uitgerold door Google, die iedereen nu in zijn of haar Google Ads account kan doorvoeren. In het Nederlands heet dit ook wel Automatische Doorgevoerde Aanbevelingen. Als SEA-Specialist kan je er nu dus voor kiezen om bepaalde aanbevelingen automatisch door te laten voeren. Dit scheelt jou als SEA-Specialist tijd, maar je geeft ook een beetje de controle uit handen. Wat is AAR nu precies en hoe zet je het in? Daar kan deze blog je bij helpen.
Het woord zegt het dus al, maar Auto Applied Recommendations zijn aanbeveling opties binnen Google Ads die je automatisch kan toepassen.
In de tab “Aanbevelingen” in je Google Ads account zie je vaak een aantal mogelijke optimalisaties staan, waarvan Google adviseert om ze door te voeren. Met AAR kun je dit stuk automatiseren, door bepaalde optimalisaties uit handen te geven. Als Google denkt dat dit aanbevelingen zijn die jouw account verbeteren dan betekent dit dat Google deze automatisch zal doorvoeren, zonder jouw expliciete toestemming.
AAR zal dan ook automatisch de optimalisatie score, ook wel optiscore genoemd, in jouw account verbeteren en zorgen voor een betere kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit van het account, hoe beter de campagnes zullen presteren. Des te meer kans je maakt op meer conversies en hogere relevantie binnen Google. De optimalisatie score is dus een belangrijke statistiek voor Google Ads. AAR zal altijd zijn automatische aanbevelingen hierop afstemmen om de optiscore zo hoog mogelijk te houden. Onderstaande afbeelding laat de verschillende AAR typen en opties zien.
Er zijn 3 verschillende typen aanbevelingen die onder te verdelen zijn in; bieden & budget, zoekwoorden & targeting en advertenties & extensies. Binnen deze typen zijn er verschillende opties die je kan kiezen. Wat goed is om te weten is dat je deze opties altijd kan aanpassen. Als jij een aanbevelingsoptie hebt aangevinkt waar je niet tevreden mee bent dan kan je deze altijd weer verwijderen of een andere toevoegen. Daarnaast zal Google nooit jouw budget binnen je account verhogen met AAR, maar altijd werken met het budget wat er staat. Het klinkt misschien eng, want je geeft de controle een beetje uit handen. Over sommige opties moet je goed nadenken én blijven checken, maar er zijn ook optimalisatie die je prima kan doorvoeren zonder constant het account te checken. Voorbeelden van deze opties zijn; remove redundant keywords, remove conflicting negative keywords, data driven attribution en use optimized ad rotation.
Met AAR kun je op maat gemaakte aanbevelingen voor jouw account toepassen zonder hier extra uitzoek tijd voor kwijt te zijn. Dit klinkt goed toch?
Toch moet je altijd kritisch blijven nadenken. Niet alle AAR opties zullen relevant zijn voor jouw account. Het is dan ook niet aan te raden om in één keer alle opties door te voeren, maar om eerst goed na te denken wat past bij jouw account. De aangegeven opties hiervoor kan je altijd laten draaien. Mocht er een aanbeveling zijn doorgevoerd waar je het niet mee eens bent of wat je wilt checken, dan kan je deze altijd terug vinden in het AAR dashboard of in de wijzigingsgeschiedenis. Hier kan je altijd zien welke optimalisaties door Google op welk moment zijn doorgevoerd.
AAR heeft zo zijn voor- en nadelen. Deze zet ik hieronder voor je op een rij:
AAR Voordelen
AAR Nadelen
Wij snappen dat AAR misschien nog wat verwarrend kan zijn, omdat er zoveel verschillende opties zijn. Wil je een keer sparren over de beste opties of wil je ons advies ontvangen? Wij helpen je graag verder! Samen kijken we welke Auto Applied Recommendation het beste bij jouw account past.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Robin Jansma
28 mrt 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023