Zoekmachine optimalisatie voor een nieuwe website

Auteur Axel de Boer

Heb je een nieuwe website of ben je van plan om een nieuwe website te laten maken?

Denk er dan aan dat een nieuwe website pas echt wat gaat opleveren als er bezoekers op deze website komen. Een simpele optelsom: Bezoekers -> Meer aanvragen / Meer productverkopen -> Meer omzet en winst voor de onderneming. Doordat het ontwikkelen van een nieuwe website ook gezien kan worden als een nieuwe (door) start van de website is het goed om gelijk te denken aan hoe de website geoptimaliseerd kan worden voor de zoekmachines. SEO / Zoekmachine optimalisatie voor een nieuwe website is dan ook zeker aan te raden.

Heeft uw website op dit moment al goede resultaten? Zorg dan dat de posities behouden blijven. Ook met de nieuwe website!

Mocht het zo zijn dat er al redelijk wat bezoekers binnengehaald worden via de organische zoekresultaten van de zoekmachines, dan is het eigenlijk een noodzaak om deze mee te nemen naar de nieuwe website. Het zou natuurlijk zonde zijn als u deze gratis bezoekers links laat liggen. Toch komt het nog steeds vaak voor dat er bij het overzetten naar een nieuwe site geen rekening wordt gehouden met het SEO aspect van de website. Als de URL’s niet direct worden overgenomen door bijvoorbeeld een andere website structuur of een andere opbouw van URL (door bijvoorbeeld het gebruik van een ander CMS). Dan gaat vrijwel alle opgebouwde kracht die een website in Google heeft opgebouwd, verloren.

Hoe voorkomen we dat de nieuwe website zakt in de zoekresultaten?

De gemakkelijkste manier om de website onveranderd te laten in de zoekresultaten is om niet te tarten aan de website structuur, de interne links en de URL’s van iedere pagina. Bij grote wijzigingen van een nieuwe website is dit echter bijna nooit haalbaar en zullen er dus toch maatregelen genomen moeten worden. Hoe gaan we dit doen? Mocht de URL van een pagina wijzigen dan is het goed om aan de zoekmachines te laten weten dat de pagina is verhuisd. Dit kan doorgegeven worden door op de oude pagina een 301-redirect in te stellen naar de URL van nieuwe pagina. Google pakt dit op en zal de oude waarde van de pagina doorsluizen naar de nieuwe URL. Zo wordt ervoor gezorgd dat de

zoekmachine optimalisatie voor de nieuwe website al een degelijke basis heeft om op verder te borduren. Let op: Dit dient voor iedere pagina te gebeuren die veranderd is. Doordat dit aardig wat werk is wordt dit niet altijd goed uitgevoerd. Zonde, want hierdoor loopt men veel bezoekers mis!

De nieuwe website direct optimaliseren voor zoekmachines

Hoe kun je de nieuwe website gelijk goed optimaliseren voor de zoekmachines? Let op alle on-page en on-site SEO factoren. Houdt dus rekening met de website structuur, content op de pagina’s en nog veel meer. Wordt dit iets teveel werk of teveel om rekening mee te houden? Dan kunnen we je begeleiden met het overgaan op een nieuwe website. Wat bieden kunnen we voor voor je doen?

  • Op papier zetten wat de huidige posities zijn van je website in de zoekmachines;
  • Het uitvoeren van een zoekwoordanalyse. Het opzetten van een logische website structuur;
  • Het op papier zetten van de 301-redirects die nodig zijn voor behoud van posities en bezoekers;
  • Het aanmaken van een Google Analytics en Google webmaster tools account;
  • Het geven van een SEO boost na het online zetten van de website voor nog betere zoekposities;

Interesse? Neem via het contactformulier direct contact met ons op of stuur gerust een mailtje naar info@onlinemarketing.nl en vraag naar de mogelijkheden.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL