Wil jij je content aantrekkelijker maken? Lees hier 9 praktische tips!

Auteur Ruben de Vries

Wat maakt content aantrekkelijk? Het geheime ingrediënt voor geweldige content is niet waterdicht of een geweldig concept. Het is namelijk emotie.

De meeste mensen maken, bewust of onbewust, een beslissing op basis van hun gevoel. Dit zie je voornamelijk terug bij koopbeslissingen.

Positieve connecties met de klant zorgt niet alleen voor een verhoging van de verkopen. Het zorgt ook voor merkentrouw, waardoor klanten terug blijven komen. Wanneer je hier rekening mee houdt, wordt je content beter en beter. Om te beginnen hebben wij negen simpele tips opgesteld zodat je emotionele en sterke content plaatst.

Gebruik je content om een verhaal te vertellen

Een goed verhaal, boeit mensen. Het vertellen van een verhaal is simpel maar erg effectief. Het houdt mensen hun aandacht vast en zorgt voor de emotionele waarde van een verhaal.

Je kan het publiek bijvoorbeeld vertellen hoe het bedrijf is ontstaan, wat voor obstakels je bent tegengekomen en hoe je naar je doelen toewerkt.

Ook wanneer je verhalen vertelt over klanten heeft dit een effectieve werking om je te verbinden met het publiek.

De angst om iets te missen

De angst om iets te missen is een sterke kracht. Niemand wil dat een geweldige deal of een geheim aan hun voorbijgaat. Wanneer je een nieuwsgierig gevoel kunt aanwakkeren bij je doelgroep, dan krijg je een reactie. Een goede manier om “de angst om iets te missen” aan te wakkeren is door een product of een deal maar voor een beperkte tijd te laten gelden.

Een andere goede manier is om een exclusief lidmaatschap aan te bieden. Als ze bang zijn om iets te missen, zullen ze geïnteresseerder zijn in je merk of product.

Zorg dat je publiek zich speciaal of krachtig voelt

Het gevoel om jezelf speciaal te voelen is de drijfveer van veel aankoopbeslissingen. Van kleding tot telefoons tot auto’s, klanten kopen ze om zichzelf speciaal en belangrijk te voelen. Wanneer je dit kunt implementeren in je merk, creëer je een sterk imago.

Dit kun je doen door de huidige klanten te presenteren als mensen waar het publiek zich mee kan identificeren. Ook kun je je content gebruiken om een specifiek plaatje te schetsen van je product of dienst: het is van hoge kwaliteit, kenmerkend en een beetje exclusief. Voor deze strategie moet je je publiek wel goed kennen.

Geef het gevoel dat ze ergens bij horen

Mensen willen zich graag geaccepteerd, gewaardeerd en belangrijk voelen. Hierdoor is content, waarbij mensen zich een deel van de groep voelen, effectief.

Eigenlijk moet je gebruik maken van dit gevoel door je merk te presenteren als een groep of manier van leven, in plaats van een bedrijf.

Mysterie maakt je content aantrekkelijker

Onbeantwoorde vragen prikkelen mensen. Dat is ook waarom veel content hun titel starten met een vraag. Mensen willen graag het antwoord weten, dus klikken ze. Als je wilt opvallen moet je dus zorgen dat je content een beetje mysterieus is. Gebruik een vraag in je titel en gebruik de bodytekst om de vraag te beantwoorden.

Beloof je publiek te helpen om hun doelen te bereiken

Het stellen van een (persoonlijk) doel is een onderwerp met veel emotionele prikkels. Voor de meeste mensen zijn er verlangens, angsten en zelfwaardering verwerkt in hun doelen. Dus als je kunt ontdekken wat je publiek het liefste wil, heb je een directe weg naar hun emoties. Wanneer je aanbiedt om hen te laten krijgen wat ze willen en zij zien jou als een weg, zullen ze waarschijnlijk een aankoop doen.

Hierbij is het belangrijk dat je direct met het publiek praat, door bijvoorbeeld een poll of een interview.

Gebruik humor

Marketing hoeft niet altijd serieus te zijn. Het toevoegen van humor is zelfs geweldig voor je merkimago.

Lachen is namelijk een manier om een connectie te krijgen met mensen. Maar het laat ook zien dat een merk zichzelf niet al te serieus neemt. Let wel op dat humor niet in elke situatie gepast is.

Verras je publiek

Als je bang bent, dat je content niet onthouden wordt, zorg dan dat er een verassingselement in zit. Verrassende feitjes die in eerste instantie niemand gelooft of een goede plottwist kan zorgen dat je content blijft hangen bij de consument.

Gebruik populaire dingen uit de cultuur

Het is bewezen dat je campagnes meer dan 25% beter presteren, wanneer er gerefereerd wordt naar populaire dingen in een cultuur. Hierbij kun je denken aan tv-shows, memes of GIFjes. Let hierbij wel op de copyrights.

Hulp nodig?

Emotie is de sleutel tot het maken van content. Positieve emoties als amusement en een gevoel van het eenheid zijn, zijn gewoonlijk een goede strategie. Maar ook negatieve emoties kunnen zorgen dat je publiek actie onderneemt. Wanneer je probeert een of meer van deze tips toe te passen in je content, kun je nog verrast worden door de reactie van je publiek! Heb je hulp nodig? Neem dan gewoon vrijblijvend contact met me op, dan bekijken we samen wat we kunnen doen om je content aantrekkelijker te maken.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL