Werkt Exact Match Domain (EMD) nog steeds voor jouw SEO?

- Elysa van der Graaf - 12 oktober 2021

In dit artikel

Eindeloos nadenken over een unieke domeinnaam, waarin het focus zoekwoord waarop jij gevonden wil worden is verwerkt… Het is soms nog best een klus, aangezien de meeste domeinnamen tegenwoordig al vergeven zijn. Maar, is al deze moeite nog wel nodig? Is het tegenwoordig echt nog zo dat een exacte domeinnaam match met jouw focus zoekwoord jouw positie in de SERP versterkt? Wij leggen je graag uit wat een zogenoemde exact match domain precies inhoudt, hoe Google hier mee omgaat en of het nog interessant is om in een EMD te investeren.

Een ‘Exact Match Domain’: wat houdt het in?

Als we spreken over een Exact Match Domain (EMD), dan hebben we het over een domeinnaam die (precies) overeenkomt met jouw focus zoekwoord.

Zo zou het bijvoorbeeld voor een Makelaar in Rotterdam interessant zijn om op het zoekwoord huis kopen in Rotterdam gevonden te worden, waardoor hij hoogstwaarschijnlijk interesse zou hebben in een domeinnaam als huiskopeninrotterdam.nl.

In het verleden had EMD een positieve invloed op jouw positie in de zoekresultaten op dat desbetreffende zoekwoord. Er werd een lange tijd dan ook grof geld betaald voor het verkrijgen van EMD’s met de meest populaire zoektermen. In sommige gevallen resulteerde dit in nummer 1 posities voor ‘spam’ websites, welke dus van een hogere ranking genoten dan betrouwbare websites met waardevolle content. De algoritme update van Google in 2012 moest hier een stokje voor steken. Het resultaat? Lage kwaliteit EMD’s werden ingehaald in de SERP’s door hogere kwaliteit websites. Zo werden factoren als autoriteit, content en reviews veel belangrijker voor Google.

 

Wat is de invloed van EMD op jouw SEO-resultaten?

Google wordt er steeds beter in om het kaf van het koren te scheiden, en zo ook met betrekking tot EDM. Alles wat ook maar enigszins in de buurt komt van spam-tactieken riskeert een penalty van Google, wat nadelige gevolgen heeft voor jouw SEO-resultaten.

Maar, als jij een EMD hebt kunnen verzinnen of bemachtigen welke niet als spam wordt gezien door Google, dan kunnen jouw SEO-resultaten hier op zeker nog van profiteren.

Zo zien we bijvoorbeeld dat, wanneer je zoekt naar online keuken kopen, de SERP-resultaten bijzonder verdeeld zijn. In het kader van autoriteit zou je niet verwachten dat het eerste organische zoekresultaat op deze manier zou worden ingevuld. Echter, als we kijken naar de domeinnaam en zoekintentie, dan zien we hier een soortgelijke EMD wat de eerste positie goed zou kunnen verklaren.

EMD

EMD

Tegenwoordig is het algoritme van Google dermate ontwikkeld dat het domeinen die een iets wat spam-achtige EMD lijken te hebben, maar welke wél heel waardevol zijn, een verbeterde positie kan geven. Daartegenover zorgt Google ervoor dat de lagere kwaliteit EMD’s worden afgestraft middels een penalty.

Is het kopen of hebben van een EMD in 2021 nog de moeite waard?

Het antwoord hierop is dus ja én nee. Als je overweegt om een Exact Match Domain aan te schaffen, dan adviseren wij je om hier wel een grondig onderzoek naar te doen alvorens je veel geld uitgeeft aan een (nieuwe) domeinnaam. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat de beste EMDs al zijn vergeven. En probeer je dan ook niet gek te staren op een EMD met wellicht een andere extensie dan .nl of .com, zoals bijvoorbeeld .org. Het komt in onze ogen namelijk te weinig voor dat dit soort EMDs hoog in de SERP’s verschijnen.

 

Maar als je een EMD aanschaft en je bent er zeker van dat je geen lage kwaliteit website hebt én je jouw website voorziet van waardevolle content en backlinks, dan kun je hier dus nog weldegelijk van profiteren. Het draait immers uiteindelijk allemaal om de zoekintentie van de gebruiker. En zolang jouw (nieuwe) domeinnaam gebruikers helpt om te begrijpen waar jouw website over gaat vóórdat ze je website bezoeken, dan is het zeker de overweging waard.

EMD op het oog? Laat het ons weten!

Het aanschaffen van een EMD in 2021 kan dus nog steeds het verschil maken, mits de website juist is geoptimaliseerd en aansluit op de zoekintentie van de gebruiker. Wil jij meer weten over Exact Match Domains, of ben je in het bezit van een Exact Match Domain en wil je weten hoe je jouw website kunt optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op!

Elysa van der Graaf SEO Specialist

Gelezen

6 keer

Deel

Werkt Exact Match Domain (EMD) nog steeds voor jouw SEO?


- 12 oktober 2021
Gelezen 6 keer
Elysa van der Graaf SEO Specialist
hoe-interne-links-zorgen-voor-een-seo-boost

De 5 manieren om een SEO boost te krijgen dankzij interne links


- 27 september 2021 - Laatste update op 1 oktober 2021
Gelezen 21 keer
Jens Verver SEO specialist
Google Web Stories Maatwerk Online

Web Stories Google: wat is het en hoe zet je dit in?


- 5 juli 2021
Gelezen 46 keer
Ajla Sabanovic Copywriter / SEO specialist