Welke Social Media kanalen kan je inzetten voor je bedrijf en/of merk?

Auteur Lars Maat

Tegenwoordig zijn er een heleboel verschillende social media kanalen. Van Facebook tot LinkedIn, YouTube, Instagram en TikTok. Social Media kanalen komen in allerlei verschillende varianten. Hierdoor is het ook lastig om op de hoogte te blijven van de ontwikkelen op de verschillende kanalen en wat deze kanalen precies doen. Heb jij geen idee welke social media kanalen je in moet zetten? Geen zorgen, dit komt vaker voor! Wij merken dat veel bedrijven het moeilijk vinden om de keuze te maken waar ze de aandacht en bronnen aan moeten besteden. In deze blog geven we je een overzicht van de social media kanalen die hedendaags beschikbaar zijn en hoe je deze kunt inzetten! 

Welke (soorten) social media kanalen zijn er überhaupt?

Voordat we kunnen beginnen de doelgroep aanspreken, is het eerst belangrijk om te weten welke social media kanalen er überhaupt allemaal zijn. De meest gebruikte kanalen zijn: Facebook, TikTok, Instagram, LinkedIn, Snapchat, YouTube, WhatsApp, Pinterest en Twitter. Elk sociaal medium verschilt in functionaliteiten en welke doelgroep er actief op zit met welke intentie. Zo zijn er zakelijke social media zoals LinkedIn, maar ook social media kanalen gericht op entertainment zoals TikTok. Daarnaast heb je natuurlijk ook social media kanalen om een gedeelte van je leven te delen zoals Facebook en Instagram. Overigens hebben Facebook en Instagram ook de functionaliteit om op de hoogte te blijven van je vrienden en familie. 

Op ieder sociaal medium kan je dus een andere doelgroep verwachten die weer met een andere intentie op het platform komt. De kans is dan ook groot dat je voor elk social media platform een andere strategie moet uitwerken. Voordat je gaat adverteren of organische berichten gaat plaatsen, is het daarom belangrijk om eerst goed in beeld te hebben op welk social media kanaaljouw doelgroep voornamelijk zit.

Facebook/Instagram

Facebook en Instagram vallen onder het moederbedrijf Meta. Dit is ook de reden dat we Facebook en Instagram altijd tegelijk inzetten bij het adverteren, omdat deze ook vanuit één advertentieplatform worden opgemaakt. Mensen komen op Facebook/Instagram voor verschillende redenenen. Een van de redenen is uiteraard voor entertainment, maar ook om bijvoorbeeld op de hoogte te zijn van je vrienden, kennissen, familie etc. Daarom is het belangrijk dat je content goed aansluit bij je doelgroep, zodat de berichten of advertenties die je plaatst als onderdeel worden ervaren van het gebruik van het social media kanaal. Hierdoor krijgt je doelgroep een positieve ervaring en een positieve associatie met je bedrijf of merk. 

Snapchat

Snapchat biedt de mogelijkheid om foto’s of video’s te sturen naar je vrienden die vervolgens weer verdwijnen, dit maakt Snapchat uniek. Snapchat is vooral populair onder jongeren. Het aantal gebruikers groeit ook in andere leeftijdsgroepen, dus hier zien we een verandering in. 

Snapchat geeft je als adverteerder de kans om te adverteren op het totale scherm van een een telefoon. Dit verhoogt de impact van de advertentie. Na het klikken kan de gebruiker worden doorgestuurd naar een video, een installatie voor een applicatie of een website. Het nadeel is dan weer wel dat je alleen Snaps kan sturen naar je vrienden, dus voor een bedrijf of een merk is adverteren de enige optie. 

Pinterest

Pinterest is een social media platform waar het allemaal draait om video’s en voornamelijk afbeeldingen. Je kunt het eigenlijk het beste een visuele zoekmachine noemen. Het platform wordt dan ook veel gebruikt om inspiratie op te doen. Je kunt zelf bijvoorbeeld prikborden maken en hier verschillende afbeeldingen op vastprikken, waardoor je eenvoudig een moodboard in elkaar zet voor een nieuwe badkamer, een kunstproject of tuinplannen.

Voor het platform is een speciale advertentie omgeving ontwikkeld; de Pinterest Ads Manager. Van hieruit is het mogelijk om voor verschillende doeleinden een campagne in te richten. Hierbij zijn verschillende parameters van toepassing die we ook gewend zijn van andere platformen. Denk bijvoorbeeld aan looptijd, doelgroep en uiteraard budget.

TikTok

TikTok is een social media platform dat draait om full screen video’s. Het bijzondere van TikTok is de zogenaamde “For you page”, waar je video’s krijgt te zien die zijn gebaseerd op je kijkgedrag. Als je bijvoorbeeld langer blijft kijken naar kattenvideo’s, dan krijg je automatisch meer kattenvideo’s te zien. Dit zorgt ervoor dat mensen urenlang blijven scrollen op het platform, wat ook mogelijkheden biedt voor adverteren.

TikTok heeft sinds 2019 ook de optie om ook te adverteren tussen de video’s door. Bij TikTok ads verschijnt de video van je merk of bedrijf in de “For You Page” van de doelgroep die je hebt bepaald.

Het voordeel van TikTok is dat de gebruikers razendsnel groeien en dat er weinig concurrentie is voor het adverteren. Hierdoor is het een goedkoper platform dan Facebook of Instagram bijvoorbeeld. 

LinkedIn

Honderdduizenden professionals wereldwijd zijn lid van het online platform LinkedIn. Hier wordt kennis gedeeld en vooral veel genetwerkt. Het mooie aan LinkedIn is dat het een professioneel netwerk betreft, waardoor men zich over het algemeen serieuzer gedraagt. Dit maakt het een fijn platform om bijvoorbeeld een b2b doelgroep te bereiken of te zoeken naar nieuw personeel. 

We benoemden al even dat het publiek op LinkedIn over het algemeen een stukje serieuzer is. Bovendien zijn er meerdere mogelijkheden binnen het platform om die doelgroep aan te spreken. Via de advertentie omgeving binnen LinkedIn kan hier gebruik van worden gemaakt.

De combinatie van de uitgebreide mogelijkheden en de waardevolle doelgroepen binnen het platform maken LinkedIn adverteren uitstekend geschikt voor verschillende uitdagingen zoals bijvoorbeeld:

  • Recruitment;
  • Leadgeneratie;
  • Websitebezoekers genereren;
  • Naamsbekendheid verhogen;
  • Branding.

De aanpak van onze Social specialisten

Onze Social Advertising specialisten helpen jou graag om meer klanten uit het internet te halen. Daarom kan je jouw social media advertenties laten uitbesteden aan een online marketing partij zoals Maatwerk Online.

Toch kijken wij altijd eerst naar de doelstellingen en mogelijkheden die daarbij passen. We gaan samen met jou bekijken welk budget er nodig is om jouw campagne tot een succes te maken. Zo ontstaat er een maatwerk aanpak die de kans op succes met social media adverteren nóg groter maakt. Heb je nog vragen of zou je eens willen brainstormen? Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL