Websitestructuur: Essentieel voor je SEO

- Axel de Boer - 18 april 2019

In dit artikel

Een goede websitestructuur is niet alleen belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het is voor de zoekmachines ook erg belangrijk om gebruik te maken van een goede websitestructuur. Zoekmachines zijn bij een goede structuur van je website namelijk makkelijker in staat om de website te crawlen (lezen). Hierdoor zal de zoekmachine beter en sneller in staat zijn om nieuwe content te vinden.

In dit artikel vind je nog meer redenen waarom een goede structuur zo belangrijk is voor je SEO. Daarnaast geven we je handige tips die zorgen voor een betere websitestructuur.

Hoe ziet een goede structuur eruit?

Een goede website zal er uit moeten zien als een soort piramide. Bovenaan deze piramide staat uiteraard je homepagina. Onder je homepagina staan de verschillende categorieën van je website. Hieronder vallen dan weer de subcategorieën. Dit kunnen bijvoorbeeld artikelen zijn, maar ook producten in het geval van een webshop.

website structuur

Hoe bepaal je de belangrijkste categorieën?

Voordat je de ideale websitestructuur uittekent is het belangrijk dat je voor jezelf bepaald wat je belangrijkste hoofdcategorieën zijn. Welke categorieën zijn belangrijker dan de gemiddelde categorie? Er zullen ongetwijfeld categorieën zijn waar je meer over schrijft en waar meer op gezocht wordt. Deze kun je dus gebruiken als hoofdcategorieën. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt kun je in kaart brengen onder welke hoofdcategorie bepaalde subcategorieën vallen. Teken dit voor jezelf maar eens uit en je zult zien dat je een soortgelijke piramide krijgt als in Afbeelding 1 te zien is. Het is belangrijk om niet meer dan “2 lagen diep” te gaan. Hoe dieper je gaat, des te minder waarde Google zal hechten aan deze pagina’s. Dit moet je zien te voorkomen als je wilt dat deze pagina’s goed gevonden worden in Google.

Tip: Zoekwoordenonderzoek

Vind je het lastig om te beoordelen wat jouw belangrijkste categorieën zijn? Start dan van tevoren een zoekwoordenonderzoek waarbij alle mogelijke zoekwoorden in kaart worden gebracht. Werk daarna de structuur met de verschillende categorieën uit, zodat je alle pagina’s in beeld krijgt en koppel hier vervolgens de belangrijkste zoekwoorden aan. Voor het doen van een zoekwoordenonderzoek kan je de Zoekwoordplanner van Google gebruiken.

Interne linkstructuur

Door middel van intern linken kun je aan de zoekmachines laten zien welke content/pagina op je website de meeste aandacht verdient. Om de zoekmachine te laten zien welke pagina’s belangrijk zijn, kun je simpelweg meer interne linkjes plaatsen naar die belangrijke pagina’s. Belangrijke pagina’s moeten altijd meer links ontvangen dan minder belangrijke pagina’s.

Tip: Met de Search Console tool van Google kun je precies zien hoeveel interne links er naar bepaalde pagina’s staan. Aan de hand hiervan kun je heel gemakkelijk zien of deze structuur klopt en of je belangrijkste pagina’s meer interne links ontvangen dan andere pagina’s.

Relevante links

Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van de relevantie van een link op basis van wat eromheen staat. Het hecht bijvoorbeeld meer waarde aan een link vanaf een pagina met hetzelfde onderwerp. Het is dus minder effectief als je linkt van een subcategorie die onder hoofdcategorie A valt naar een subcategorie die onder hoofdcategorie B valt. Dit zullen waarschijnlijk verschillende onderwerpen zijn. Het is dus belangrijk om goed te overwegen vanaf welke pagina’s je naar welke pagina linkt.

Breadcrumbs

Breadcrumbs (kruimpelpad in het Nederlands) laten bezoekers de structuur van je website zien. Zo kunnen bezoekers zien op welke pagina ze zich bevinden en welke pagina’s bovenliggend aan deze pagina zijn. Voor de bezoeker is het op deze manier makkelijker om te navigeren over meerdere pagina’s. Breadcrumbs worden doorgaans weergegeven links boven in het scherm om gebruikers te attenderen op de reeds afgelegde weg op de website. Het toevoegen van breadcrumbs is zeker een goede methode om voor overzichtelijkheid te zorgen en omdat het bijdraagt aan het gebruikersgemak, is het positief voor je SEO.

breadcrumbs

Hoe plaats je breadcrumbs?

Als je gebruik maakt van een WordPress-website is het mogelijk om de plug-in te gebruiken van Yoast. Deze plug-in geeft de mogelijkheid een kruimelpad te plaatsen.

Heb je geen WordPress-website en ben je geen developer? Dan raden we je aan om dit met je websitebouwer te overleggen. Breadcrumbs zijn namelijk een onderdeel van het design van je website en als je aanpassingen gaat doen in de code van je website kun je de website breken.

SEO-waarde doorgeven

Een ander groot voordeel van een goede websitestructuur is dat SEO-waarde zo wordt doorgegeven aan onderliggende pagina’s van je website. SEO-waarde die je opbouwt met het verkrijgen van externe linkjes wordt zo optimaal benut. Zorg er dus voor dat je inkomende links krijgt naar je homepagina en hoofdcategorieën. Doordat deze pagina’s veel inkomende links hebben, zijn deze pagina’s van hoge waarde in de ogen van Google. Als je websitestructuur goed in elkaar steekt zoals in Afbeelding 1, zullen onderliggende pagina’s meeprofiteren van de SEO-waarde van bovenliggende pagina’s. Hierdoor zal de vindbaarheid van deze onderliggende pagina’s ook verbeteren.

Het voordeel hiervan is dat je geen externe links hoeft te verkrijgen naar de onderliggende pagina’s en je zo volledig de focus kunt behouden op de homepagina en hoofdcategorieën.

Tot slot

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel ervan overtuigd bent dat een goede websitestructuur belangrijk is voor je SEO en het duidelijk voor je is hoe zo’n structuur eruit moet komen te zien. Mocht je nu toch nog vragen hebben bij het inrichten van je websitestructuur of wil je gewoon meer informatie? Neem dan gerust contact op!

Axel de Boer SEO specialist & Analytics Goeroe

Gelezen

141 keer

Deel

Laat een reactie achter