Wat is website autoriteit en hoe check je die van jouw website?

- Willem Nales - 11 november 2019

In dit artikel

Naast een technisch goede website en unieke, relevante content is één van de belangrijkste pijlers binnen SEO: website autoriteit. Website autoriteit is gebaseerd op het aantal externe (relevante en waardevolle) links naar de website. Dit bepaalt voor ongeveer 65% je SEO-resultaten! Maar wat is nu precies website autoriteit, wat heb je eraan en hoe controleer je die van jouw website? Dit alles bespreken we in deze blog, dus lees snel verder!

Wat is website autoriteit?

Voor we de website autoriteit van jouw website gaan bekijken, is het eerst zaak een duidelijk beeld te krijgen van wat website autoriteit is. We kunnen website autoriteit splitsen in autoriteit op drie niveaus:

  • Domein autoriteit
  • Pagina autoriteit
  • Link autoriteit

Om er voor te zorgen dat deze verschillende soorten autoriteit niet door elkaar worden gehaald, volgt er nu een beschrijving per niveau.

Domein autoriteit

Je domein is simpel gezegd de naam van je website. Voor Maatwerk Online is dit bijvoorbeeld Maatwerkonline.nl. Hoe hoger de domein autoriteit, hoe beter. De hoogte van de domein autoriteit heeft een grote invloed op de ranking in de zoekresultaten. Een domein kan van 0 tot 100 scoren op het gebied van domein autoriteit. Deze ranking wordt bepaald op basis van drie factoren, namelijk:

  • 1. Vertrouwen
  • 2. Populariteit
  • 3. Pagina’s op het domein

We vertellen je graag wat deze 3 factoren inhouden.

Vertrouwen
Websites kunnen hun autoriteit verbeteren door zich als het ware te bewijzen bij Google. De zoekmachine heeft over het algemeen meer vertrouwen in een website welke al wat langer bestaat dan in een recent gebouwde website. Door unieke en interessante content te schrijven, kunnen websites het vertrouwen van de zoekmachine verdienen.

Populariteit
Wanneer is iets of iemand populair? Dit is wanneer veel mensen positief over iets of iemand spreken. Hoe kan een website dan populair zijn? Wanneer andere websites een link op hun website plaatsen naar jouw website is dit een teken voor Google dat jouw website populair is. Zie het als een aanbeveling!

Pagina’s op het domein
Naast het aantal (hoeveelheid) andere websites dat doorlinkt naar jouw website, speelt er nog een andere belangrijke factor mee. De zoekmachine kijkt ook naar de relevantie en de autoriteit van de websites die een link naar jouw website plaatsen. Wanneer een relevante pagina met een hoge autoriteit naar jouw website linkt heeft dit meer waarde dan wanneer een pagina met een lage autoriteit dit doet. Een voorbeeld:

Je hebt een webshop voor voetbalschoenen. Wanneer een relevante website met hoge autoriteit, zoals de website van Nike, naar jouw webshop linkt, heeft dit meer waarde dan wanneer bijvoorbeeld een irrelevante startpagina naar jouw pagina linkt.

Pagina autoriteit

Naast de domein autoriteit bestaat er ook nog zoiets als pagina autoriteit. Waar een domein één waarde heeft, daar kan iedere pagina een eigen waarde (autoriteit) hebben. Pagina autoriteit wordt ook weer bepaald door drie factoren:

  • 1. Leeftijd
  • 2. Laatste update
  • 3. Waarde ontvangen door links

Leeftijd
Zoals een domein zich als het ware moet bewijzen aan Google moet een pagina dit ook. Een pagina die over langere periode relevante content bevat, die regelmatig worden geüpdate en waar regelmatig naar toe gelinkt wordt, scoort hoger op Google.

De laatste update
Verouderde content is minder relevant dan het laatste nieuws over een onderwerp. Zorg er voor dat je jouw pagina periodiek update zodat deze altijd de meest relevante informatie bevat over een onderwerp. Het is belangrijk om je pagina’s up-to-date te houden.

Waarde ontvangen door links
Er kan zowel intern als extern worden doorgelinkt naar een pagina. Deze links geven op hun beurt weer waarde door aan de pagina waarnaar zij linken. De link autoriteit is van grote waarde op de pagina autoriteit. In de volgende sectie leggen we verder uit wat link autoriteit inhoudt.

Link autoriteit

Tot zover heb je kunnen lezen dat website autoriteit bestaat uit domein en pagina autoriteit. We zijn nu aangekomen bij de derde pijler van website autoriteit, namelijk link autoriteit. De hoeveelheid autoriteit waarde die een link aan een pagina meegeeft, wordt voor een groot deel bepaald door twee factoren:

  • 1. De pagina autoriteit van de pagina met de uitgaande link;
  • 2. De hoeveelheid uitgaande links op de pagina.

Pagina autoriteit van de pagina met de uitgaande link
De pagina waar de link op staat heeft grote invloed op de hoeveelheid link autoriteit die wordt doorgegeven. Hoe hoger de pagina autoriteit, des te meer link autoriteit er kan worden doorgegeven.

De homepagina is normaliter de pagina met de hoogste autoriteit. Dit is de reden dat de interne linkstructuur vanaf de homepage zo belangrijk is. De waarde moet goed worden gedistribueerd naar de belangrijke onderliggende pagina’s.

Onderstaande afbeelding geeft duidelijk weer hoe de waarde van een externe pagina linkt naar de homepagina van een website. Door de goede interne linkstructuur wordt deze waarde over de hele website verdeeld:

Bovenstaande afbeelding laat zien hoe de waarde van de website met hoge(re) domein autoriteit naar de home pagina en eventueel categorie pagina’s van jouw website stroomt. Door intern te linken kun je er voor zorgen dat de home pagina, de pagina met de meeste autoriteit, waarde doorgeeft aan de onderliggende categorie-pagina’s.

Hoeveelheid uitgaande links op de pagina
Elke uitgaande link op een pagina geeft een deel van de pagina autoriteit door aan de andere pagina. Staan er dus veel links op een pagina met een hoge autoriteit dan geven al deze links maar weinig waarde door. Een goed voorbeeld hiervan zijn startpagina linkjes. Een startpagina is vaak erg relevant vanwege de focus op één onderwerp maar heeft aan de andere kant veel uitgaande linkjes.

Hoe check je de autoriteit van jouw website?

Nu we een duidelijk beeld hebben wat website autoriteit is en waaruit deze bestaat, kan ik mij voorstellen dat je benieuwd bent naar de autoriteit van jouw website! Website autoriteit check je met behulp van één van de vele online tools. Wij raden hier de site explorer van Ahrefs.com voor aan. Let op, dit is een betaalde tool.

Wanneer wij de website van Maatwerk Online via de site explorer van Ahrefs.com analyseren, krijgen wij de volgende gegevens:

We kijken hier vooral naar het aantal links, de verwijzende domeinen, de UR (url rating) en de DR (domein rating).

  • Links – Het aantal links naar de website
  • Verwijzende domeinen – Het aantal unieke domeinen dat naar de website verwijst
  • Verwijzende domeinen – Het aantal unieke domeinen dat naar de website verwijst
  • UR (URL Rating) – De autoriteit score van de pagina
  • DR (Domein Rating) – De autoriteit score van het domein

Het is nu ook mogelijk de Google Chrome extensie van Ahrefs te gebruiken. Deze laat bovenstaande gegevens onder de url-balk van je browser en in de resultaten van de zoekmachine.

Naast Ahrefs zijn er meerdere tools beschikbaar om website autoriteit te bepalen. Elke met een eigen algoritme en zijn eigen voor- en nadelen. Enkele veel gebruikte tools zijn:

  • De Open Site Explorer van Moz
  • De website autoriteit checker van SEO Review Tools
  • De domein autoriteit checker van Moonsy
  • Majestic

Je kunt deze tools natuurlijk ook gebruiken om je concurrenten te analyseren. Maar wat nu als jouw concurrent beter scoort dan jouw website? Dan is het zaak jouw autoriteit te verhogen! Hoe je dit doet lees je in het volgende gedeelte van deze blog.

Linkbuilding inzetten om website autoriteit te verhogen

Je hebt de website autoriteit van jouw website bekeken en vergeleken met jouw concurrenten. Is de website autoriteit van jouw concurrenten hoger? Dan is het belangrijk dat je hier actie op onderneemt! Het verhogen van domein autoriteit doe je door middel van linkbuilding. Linkbuilding is het verzamelen van relevante externe links van verschillende unieke domeinen naar jouw website. Deze externe links worden ‘backlinks’ genoemd.

Google ziet elke externe link als een aanbeveling van een externe website aan jouw website. Wanneer één domein meerdere keren linkt naar jouw website ziet Google dit als meerdere aanbevelingen van één persoon. Zoals een collega die elke week opnieuw zegt dat Ahrefs de beste tool is om website autoriteit te bepalen. Wanneer meerdere domeinen linken naar jouw website, ziet Google dit als aanbevelingen van meerdere personen. Net zoals jij eerder geloofd dat Ahrefs de beste tool is om website autoriteit te bepalen wanneer al jouw collega’s dit zeggen. Wanneer de externe website dan ook nog eens relevant is en een goede autoriteit heeft zal dit de website autoriteit nog positiever beïnvloeden. Te vergelijken met de SEO van Google die zegt dat Ahrefs de beste tool is om website autoriteit te bepalen.

Linkbuilding is nog steeds zeer belangrijk om de website hoger in de zoekresultaten te laten voorkomen. Hoe meer (kwalitatieve) linkjes er verwijzen naar jouw website des te meer Google jouw website ziet als een autoriteit. Door linkbuilding actief in te zetten zal je ook zien dat je website autoriteit zal gaan stijgen.

Linkbuilding uitbesteden?

Wil je de autoriteit van jouw website verhogen door middel van linkbuilding? Of zoek je hierin een partner om echt te concurreren met jouw concurrenten? Kom eens langs voor een gratis inspiratiesessie! Samen met onze specialisten zorgen we ervoor dat al jouw vragen op het gebied van online marketing beantwoord worden!

Willem Nales Junior SEO Specialist

Gelezen

80 keer

Deel

Laat een reactie achter