Wat zijn de SEO trends voor 2020? [4 trends op een rij]

- Axel de Boer - 21 februari 2020

In dit artikel

Het algoritme van Google is continu in beweging. Dagelijks vinden er updates plaats met de intentie om de ervaring van de gebruikers van de zoekmachine te verbeteren. Dit vraagt aanpassingen in de SEO strategie die je voert. Doordat SEO zo flink aan het veranderen is moeten marketeers op de hoogte blijven van de nieuwste SEO trends in de wereld. Wij zetten de 4 belangrijke SEO trends van 2020 voor je op een rij:

  1. BERT-update
  2. Website snelheid wordt nog belangijker
  3. Featured snippets
  4. Lokale SEO krijgt een grotere impact


BERT-update

Het zal je vast niet ontgaan zijn: Google die eind oktober van vorig jaar aankondigde de update genaamd BERT uit te gaan rollen. Google zelf geeft aan dat deze update hun beter gaat helpen om de nuances en content van woorden in zoekopdrachten te gaan begrijpen. Makkelijker gezegd gaat BERT computers helpen om taal meer te gaan snappen zoals de mens dat doet. Onderstaand een voorbeeld hiervan, die Google zelf geeft:

Bron: Google

Waarom het belangrijk is om hier rekening mee te houden met het inrichten van je content, is omdat je de focus zal moeten hebben op Natural Language Processing (NLP). De BERT update is een onderdeel hiervan.

Dankzij NLP kan de gebruikersintentie veel beter beoordeeld worden. Google geeft de voorkeur aan informatie die past bij het doel van de zoekopdracht. Hierdoor wordt het doen van een zoekwoordenonderzoek nog belangrijker. Vind de juiste zoekwoorden en zorg ervoor dat je begrijpt wat de zoeker wilt bereiken met deze zoekopdracht. Wat is de intentie erachter? Als je dit weet te vertalen in goede content, zal dat beloond worden met een goede ranking.

Het analyseren van de toppagina’s in de zoekresultaten is hiervoor een goed begin. Deze staan hier niet voor niets toch? Blijkbaar doen ze in de ogen van Google iets goed, anders zouden ze hier niet staan. Analyseer deze pagina’s en haal er je voordeel uit.

Websitesnelheid wordt belangrijker

De laadsnelheid van een website is een belangrijk aspect van een goede gebruikerservaring. Wanneer een website traag laadt en er langer dan 2 seconden over moet doen om een pagina te laden, is de kans groot dat de bezoeker afhaakt, waardoor deze dus ook niet zal converteren.

Een goede gebruikerservaring wordt in de ogen van Google steeds belangrijker, aangezien dat ook het uiteindelijke doel van de zoekmachine is, om de bezoeker op alle manieren te laten vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Optimaliseer dus je laadsnelheid door bijvoorbeeld het inzetten van lazy loading. Lazy loading zorgt ervoor dat een website niet geheel in één keer geladen hoeft te worden. Afbeeldingen die bijvoorbeeld onderaan een pagina staan, worden pas ingeladen, wanneer de bezoeker ook daadwerkelijk tot dit moment gescrold heeft.

Voor overige optimalisatietips kun je gebruik maken van de PageSpeed Insights tool. Deze kan jou nuttige tips geven waar je de meeste winst kunt behalen betreffend het sneller laden van de website.

Featured snippets

Featured snippets (ook wel bekend als rich snippets) zullen het komende jaar steeds belangrijker worden. Dit om de reden dat het aandeel van zero-click searches zal gaan stijgen.
Allereerst: wat zijn zero-click searches?

  • Dit zijn zoekresultaten waarin informatie al meteen vertoond wordt op de zoekresultaten pagina, zonder dat er doorgeklikt hoeft te worden naar een bepaalde pagina.

Het aandeel hiervan is de laatste jaren flink aan het stijgen. Iets wat Rand Fishkind (oprichter van Moz) afgelopen zomer presenteerde. Het was volgens hem zelfs zo erg, dat minder dan de helft van alle zoekopdrachten nog resulteert in een klik.

Wat bedoelen we dan met featured snippets? Dit zijn kleine resultaten van de website of pagina inhoudt die op de zoekresultaten pagina verschijnen, indien ze waardevol worden geacht voor gebruiker. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: reviews, productinformatie, recepten en evenementen. Meer over deze snippets vind je in een blog die we eerder schreven.

Informatie over featured snippets kun je met behulp van gestructureerde data doorspelen aan de zoekmachine. Voor de zoekmachine is deze informatie dan beter te begrijpen en kun je beloond worden met snippets die vertoond worden in de zoekresultaten, wat de kans op een klik kan vergroten. Een tool die vaak gebruikt wordt om deze gestructureerde data op te maken is Schema.Org.

Lokale SEO

Voor bedrijven waarin lokale vindbaarheid van enorm belang is, is dit misschien wel de belangrijkste SEO trend voor 2020. Dit is een vervolg op de zero click searches die we zojuist benoemd hebben.

Een van de benoemde features die onder lokale SEO vallen is namelijk de Local Pack. Hierin worden de 3 beste resultaten vertoond (in de ogen van Google), die zich in de buurt bevinden van jou locatie.
Deze local pack neemt een enorm gedeelte van de zoekresultaten pagina in beslag. Op een mobiel apparaat vrijwel het gehele scherm:

Google is de afgelopen jaren steeds meer updates aan het uitvoeren binnen Google mijn Bedrijf. Zo is het sinds afgelopen jaar bijvoorbeeld mogelijk om producten toe te voegen, kun je een eigen unieke URL creëren om zo klanten makkelijker naar jouw Google mijn Bedrijfspagina te sturen en kun je werken met aanbiedingen binnen jouw pagina.

Doordat deze local packs zo veel ruimte in beslag nemen op de zoekresultatenpagina is een vertoning van jouw website binnen deze local pack dus belangrijk. Zorg ervoor dat je hier dus aandacht aan besteedt. Creëer een Google mijn Bedrijf pagina als je deze nog niet hebt. Maar zorg ook voor lokale content op je website en zorg tot slot voor het verdienen van backlinks van lokale websites.

Blijf je concurrentie voor

Bij deze de belangrijkste SEO trends voor 2020 op een rij. Zorg ervoor dat je inspeelt op deze SEO trends in 2020. Bijblijven is belangrijk om niet te worden voorbij gestreefd door je belangrijkste concurrenten. Hou in je achterhoofd dat kwaliteit en relevante/waardevolle content altijd de basis blijft en centraal zal moeten staan.

Heb je daar hulp bij nodig? Wij helpen jou daar graag bij!

Axel de Boer SEO specialist & Analytics Goeroe

Gelezen

357 keer

Deel

Laat een reactie achter