Wat is Thin Content (dunne content) en hoe los je het op?

- Eileen Jaquet - 17 mei 2021 - Laatste update op 20 mei 2021
Thin content

In dit artikel

Misschien heb je wel eens vaker gehoord van thin content, ofwel dunne content. Dit is een begrip in de wereld van SEO waar nog altijd veel onduidelijkheid over bestaat. Heb je bijvoorbeeld gemerkt dat je Google ranking plotseling daalt? Of krijg je maar niet veel bezoekers op je website? Deze situaties kunnen veroorzaakt worden door thin content op je website. Je vraag je daarom waarschijnlijk af: wat is thin content, en nog belangrijker, hoe los ik dit op? In dit artikel leg ik je dan ook graag uit wat thin content precies is en wat je kunt doen om het te voorkomen!

Wat houdt thin content precies in

Google houdt van relevante websites die originele en waardevolle content bieden. Daarom komen deze websites ook hoger in de Google zoekresultaten te staan. Maar als een website niet als relevant wordt gezien door Google, dan wordt deze website dus automatisch gedegradeerd in de zoekresultaten. Dit kan gebeuren als een website niet tot weinig relevante content bevat of als er veel fouten op staan. Zo’n website bevat dan thin content. Dit betekent dus eigenlijk dat de website niet voldoende waarde biedt voor de bezoeker. Hoe meer thin content een website heeft, hoe lager deze in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven. Dit is natuurlijk zonde en bovendien gemakkelijk te voorkomen! Voordat ik hier op in ga, leg ik graag uit hoe thin content precies wordt veroorzaakt.

Wat veroorzaak thin content

Slechte inhoud op een website veroorzaakt dus thin content, maar je vraagt je vast af over wat voor ‘slechte inhoud’ we het dan hebben. Ik zal je een paar voorbeelden geven:

Content van lage kwaliteit

Blogs schrijven valt meestal niet onder de dagelijkse bezigheden van menig ondernemer, toch is het wel erg belangrijk dat de content die wordt geschreven van goede kwaliteit is. De verkeerde zoekwoorden gebruiken, een slechte zinsopbouw én veel spelfouten in een tekst, kunnen namelijk zorgen voor thin content. Schrijf daarom relevante content met goed lopende zinnen en gebruik zoekwoorden die aansluiten op het onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan actuele blogs over onderwerpen die spelen binnen jouw vakgebied. Controleer ook of de teksten lang genoeg zijn. Zo worden webpagina’s met minder dan 300 woorden gezien als thin content. Deze kun je dus uitbreiden óf samenvoegen met een andere pagina. 

Duplicate content

Een andere vorm van thin content is duplicate content, ook wel dubbele inhoud genoemd. Dit wil zeggen dat er content op de website staat die die al op een andere website staat, zonder deze te herschrijven. Merk jij dat je dit ook wel eens doet? Dan weet je nu dus dat dit gezien wordt als duplicate content. Dit geldt óók wanneer je hetzelfde stukje tekst op meerdere webpagina’s gebruikt. Gebruik je dus meerdere pagina’s voor hetzelfde onderwerp? Dan is het verstandig om deze samen te voegen tot één pagina.

Pagina’s met te veel uitgaande links

Een webpagina met uitgaande linkjes zien we in de SEO wereld als heel normaal en juist relevant. Af en toe doorlinken naar een andere website is goed voor je SEO, maar let er wel op dat je niet overdrijft. Té veel uitgaande linkjes zorgen er juist voor dat jouw website meer thin content krijgt. Zo lijkt het net alsof er op jouw website geen nuttige informatie staat door de hoeveelheid linkjes. Hiermee haal je dus de kwaliteit van je eigen website naar beneden.

Doorway-pagina’s

Doorway-pagina’s zijn webpagina’s die ervoor zijn gemaakt om hoger te ranken in zoekmachines, door specifieke zoekwoorden te gebruiken op de pagina. Hier is in principe niks mis mee. Het enige probleem is dat het doel van de pagina is om mensen op een link te laten klikken, waardoor ze op een andere pagina terecht komen. Google ziet doorway-pagina’s daarom als minder betrouwbaar.

Thin content voorkomen en oplossen

Met behulp van de juiste kennis en strategieën kun je heel gemakkelijk ervoor zorgen dat jouw website geen thin content bevat en dat de relevantie van je website stijgt. Met speciale zoekmachineoptimalisatie tools kun je je website controleren op fouten, waarschuwingen en spelfouten. De eerste stap om thin content op je website te verwijderen, is door simpelweg de minderwaardige inhoud van je website af te halen en hier relevante content voor terug te plaatsen. Nu je weet wat thin content veroorzaakt, kun je hier dus rekening mee houden en slechte inhoud op je website voorkomen en oplossen.   

De gevolgen van thin content

Thin content hebben op je website, kan allerlei gevolgen met zich meebrengen. Je website is niet alleen minder goed vindbaar in de zoekmachines, je zult ook merken dat het aantal bezoekers op je website afneemt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling! Het zit namelijk zo: doordat jouw website als minder relevant wordt gezien door Google, kom je meer onderaan te staan in de zoekresultaten. Aangezien consumenten vaak alleen de bovenste websites bezoeken die bij hun zoekopdracht naar boven komen, zullen zij hoogstwaarschijnlijk niet op jouw website terecht komen. Naast dat het bezoekersaantal op je website dus afneemt, kan de verkoop ook verminderen, omdat er geen actie wordt ondernomen op je website. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat consumenten het vertrouwen in je merk verliezen. Gelukkig zijn er een aantal strategieën die deze gevolgen kunnen voorkomen. Dit brengt ons gelijk bij het volgende punt.

Hulp nodig?

Heb je het idee dat jouw website thin content bevat en wil je hierbij graag advies of hulp ontvangen? Neem gerust contact met ons op! Onze SEO specialisten kijken graag met je mee en vertellen je precies wat je kunt doen om de kwaliteit van jouw website naar een hoger niveau te tillen, waardoor je ook hoger scoort in zoekmachines!

Eileen Jaquet Content specialist

Gelezen

45 keer

Deel

Neuromarketing voor online marketing

Neuromarketing: waar marketing, wetenschap en psychologie elkaar kruisen


- 26 mei 2021
Gelezen 34 keer
Elysa van der Graaf SEO Specialist
Thin content

Wat is Thin Content (dunne content) en hoe los je het op?


- 17 mei 2021 - Laatste update op 20 mei 2021
Gelezen 45 keer
Eileen Jaquet Content specialist
Shopify SEO techniek

Shopify (technische) SEO: Aan de slag met jouw URL-structuur


- 13 mei 2021
Gelezen 58 keer
Jens Verver SEO specialist