Wat is Google Ads en wat zijn de mogelijkheden?

- Michelle de Zeeuw - 13 november 2019

In dit artikel

Google Ads, voorheen bekend als Google Adwords, is het advertentieplatform van Google waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten van Google. De zoekresultaten van Google bestaat uit een betaald gedeelte en een gratis (organische) gedeelte. De simpelste vorm van advertenties via Google Ads zijn de tekst zoekadvertenties – die paar advertenties die bovenaan (en onderaan) jouw dagelijkse Google zoekopdrachten vertoond worden. Onder deze advertenties worden organische, oftewel gratis, zoekresultaten vertoond. Maar Google Ads heeft natuurlijk veel meer mogelijkheden dan deze simpele tekstadvertenties.

Wil je zelf aan de slag met Google Ads en ben je benieuwd welke mogelijkheden er precies zijn? Lees dan snel verder!

Hoe werkt Google Adverteren?

Maar hoe krijg je het nu voor elkaar dat jouw advertenties vertoond worden? Het ligt allemaal aan de zoekwoorden. Zoekwoorden zijn woorden waarop mensen zoeken om jouw product te vinden. Met Google Ads kun je zoekwoorden inkopen – je zet een maximum bod in dat je zou willen betalen voor dit zoekwoord. Gebaseerd op deze zoekwoorden maak je jouw Google advertenties. Als iemand dan een zoekopdracht op Google start met dat zoekwoord, worden jouw advertenties vertoond.

Zodra iemand klikt op jouw advertentie, betaal jij het bod dat jij hebt ingesteld voor dat ingekochte zoekwoord. En tada! Er zijn opeens veel meer bezoekers op jouw website! Maar dit is natuurlijk makkelijker omschreven dan dat het is. Natuurlijk zit er veel meer achter en kent Google Ads ook valkuilen. Één van de belangrijkste aspecten is relevantie. Je wilt natuurlijk wel de juiste mensen bereiken met het juiste bericht zodat zij uiteindelijk op jouw advertentie klikken.

Relevantie van jouw advertenties

Het belangrijkste van adverteren op Google is relevant zijn. Google is fan van relevantie. Dat betekent dat Google alleen relevante advertenties vertoont gebaseerd op de zoekopdracht.
Stel je hebt een voetbalzaak, dan kun je een campagne opzetten voor voetbalschoenen. Aan deze campagne geef je een aantal belangrijke zoekwoorden mee.

Als iemand bijvoorbeeld op Google zoekt op ‘beste voetbalschoenen’ en jij hebt dit zoekwoord opgenomen, dan verschijnt één van jouw advertenties binnen de betaalde zoekresultaten. Belangrijk hierin is wel dat je een relevante en leuke advertentie laat zien en dat je bezoekers naar de juiste pagina leidt als ze klikken op jouw advertentie.

Neem de zoekopdracht voor de ‘beste voetbalschoenen’ weer. Idealiter zou er in de advertentietekst het woord ‘beste voetbalschoenen’ staan en wordt de bezoeker geleid naar een pagina over de beste voetbalschoenen van jouw website. Dan scoor je punten! Stel dat dit niet geval is, kan Google ervoor kiezen om simpelweg jouw advertentie niet te vertonen omdat het niet relevant is. Weet je nog dat ik het hiervoor had over de valkuilen van Google Ads? Dit is er één van!

Maar, zoals je je voor kunt stellen zijn er honderden voetbalzaken in Nederland. Elke voetbalzaak verkoopt ‘de beste’ voetbalschoenen. Dat vinden ze zelf in ieder geval. Daardoor kan de competitie erg hoog zijn. Als je nu relevant bent in jouw advertentietekst en je jouw advertentie hebt gekoppeld aan een relevante landingspagina met daarop werkelijk de beste voetbalschoenen die jij aanbiedt, heb je meer kans dat Google jouw advertentie vertoont dan die van de andere voetbalzaken. #winning

Wat zijn de mogelijkheden van Google Ads?

Tot nu toe hebben we het gehad over de simpelste advertenties die je in kunt stellen via Google Ads: zoekadvertenties. Dit zijn standaard tekstadvertenties die bij elke Google zoekopdracht vertoond worden. Deze advertenties kun je goed gebruiken als mensen gericht op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

Maar wat als je mensen wil bereiken die nooit van jouw product of bedrijf hebben gehoord? Of een video onder de aandacht brengen van het publiek? Of je producten uit jouw webshop online zichtbaar wilt maken? Ook daar heeft de grootste zoekmachine van de wereld een oplossing voor.

Binnen Google Ads heb je verschillende soorten advertentie mogelijkheden. Daarnaast geven we aan wanneer je welke type ads het beste in kunt zetten.

  • Zoekadvertenties

De standaard tekstadvertenties die bij elke Google zoekopdracht vertoond worden. Deze zijn gebaseerd op zoekwoorden en kun je het beste gebruiken om mensen te targeten die gericht opzoek zijn naar iets (een product, artikel, bedrijf, etc.).

  • Display advertenties

Target mensen met mooie, opvallende banner advertenties. Deze kun je het beste gebruiken om naamsbekendheid te generen en voor remarketing.

  • Video advertenties

Video is immers erg populair geworden. Via Google Ads kun je op YouTube adverteren om je video onder de aandacht van de velen YouTube kijkers te brengen. Deze advertenties kun je het beste gebruiken voor naamsbekendheid en om je bereik te vergroten.

  • Google Shopping

Google Shopping is de oplossing als je een webshop hebt en je jouw producten online zichtbaar wilt maken voor potentiele kopers. Jouw producten worden dan bovenaan of aan de zijkant van de Google zoekresultaten vertoond. Potentiële kopers weten dan gelijk alle informatie (inclusief prijs) van het artikel.

Wat zijn de voordelen van Google Advertising?

Maar waarom maken zoveel bedrijven gebruik van Google Ads? Er zijn een paar belangrijke voordelen:

  • Resultaat op korte termijn

Met Google Ads kun je resultaat op korte termijn behalen. Zodra je live bent, kunnen jouw advertenties gelijk vertoond worden aan jouw ingestelde doelgroep.

  • Beter vindbaar

Door Google Ads in te zetten is jouw website beter vindbaar op de zoekwoorden die je opneemt. Je scoort dus gemakkelijk hoger in Google.

  • Betaal per klik

Je betaalt alleen per klik op jouw advertentie. Stel dat je advertentie 100 keer wordt vertoond aan bezoekers maar er is 10 keer op geklikt, betaal je alleen die 10 klikken. Een voordelige manier van adverteren.

  • Specifiek targeten op jouw ideale doelgroep

Google Ads breidt steeds meer uit op targeting mogelijkheden. Je kunt deze eenvoudig instellen in Google Ads.

  • Controle over budget

Je bepaalt zelf hoeveel je per klik wilt uitgeven. Google kan hier niet overheen gaan dus je hebt de kosten zelf in de hand.

  • Waardevolle data

Door Google Ads kun je meer te weten komen over data. Je vergaart data die je toe kunt passen op andere kanalen. Je kunt zelfs zien welke andere zoektermen jouw advertenties hebben geactiveerd – dit kan dan weer nieuwe ideeën opbrengen voor campagnes en acties.

  • Meetbaar maken

Natuurlijk wil je niet alleen dat iemand klikt op jouw advertentie maar ook daadwerkelijk een actie uitvoert op jouw website. Dit soort acties kun je instellen als conversies. Via Google Ads kun je meten welke advertenties de meeste conversies op hebben geleverd en op basis van deze bevindingen kun je jouw marketingstrategie verder optimaliseren.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden met Google Ads, het advertentieplatform van Google. Het is simpel in te stellen, je hebt verschillende types advertenties en je maakt jouw website zichtbaar voor het grote publiek op het internet.

Ontdek jouw online advertentie kansen in Google!

Google Ads is zeer waardevol wanneer je jouw campagne naar een hoger niveau wilt tillen. Daarvoor heb je een goed structuur, de juiste zoekwoorden en de juiste formaat advertenties nodig met activerende teksten.

Zie je de kansen die Google Ads biedt maar heb je nog geen Google Ads campagne? Wil je ontdekken wat Google Ads voor jouw bedrijf kan betekenen? Bij Maatwerk Online zijn we ervan overtuigd dat je moet doen waar je goed in bent.

Laat daarom je Google Ads uitbesteden. We bouwen en optimaliseren Google Ads campagnes zodat deze rendabel zijn. Samen werken we aan het specificeren van jouw doelgroepen en hun zoekgedrag. Gebaseerd op dit adviseren wij welke Google Ads advertentiemogelijkheden het beste bij jouw bedrijf en product aansluiten en gaan we aan de slag. Door samen te werken komen we tot de perfecte partnership met de doelstelling “meer klanten halen uit het internet.”

Neem contact op
Michelle de Zeeuw Junior SEA Specialist

Gelezen

52 keer

Deel

Laat een reactie achter