Waarom je aandacht moet schenken aan Google Mobile First

- Jens Verver - 13 mei 2019

In dit artikel

We leven in 2019 en we hoeven je inmiddels niet meer te vertellen dat een responsive website cruciaal is voor je business. Maar wat omvat de term ‘Mobile first’ en wat heeft Google hiermee te maken? Het marktaandeel van Google in Nederland voor de smartphone is 98,56% (Q4 2018). Yahoo! en Bing krijgen maar een klein deel van de taart met respectievelijk 0,58% en 0,27%. En hier lijkt voorlopig geen verandering in te komen. Hierdoor is Google, als zoekmachine, ontzettend belangrijk en eigenlijk alles bepalend. Als Google aangeeft dat ze op twee manieren een website indexeren (desktop en mobiel) dan doe je er verstandig aan hierop in te spelen. Zeker als Google er steeds vaker voor kiest om mobiel eerst te indexeren, ofwel: ‘Mobile first index’. Dat wilt zeggen dat de zoekmachine je website gaat bekijken alsof ze op een mobiele telefoon ‘zitten’. Kortom: de mobiele versie van je website wordt leidend en dat wordt door Google ‘Mobile first indexing’ genoemd. Blijf jij je met je website focussen op desktop? Dan kan ik je bij deze vertellen dat je het risico loopt minder hoog te ranken in de organische mobiele Google zoekresultaten. Daarnaast wil je toch ook gewoon jouw algemene online vindbaarheid vergroten? Ben je benieuwd of jouw website geschikt is voor de ‘Mobile first indexering’ van Google? Lees dan gerust verder.

Het gebruik van smartphones en tablets

Als ik naar mijn persoonlijke leven kijk dan begrijp ik waarom Google de keuze heeft gemaakt voor ‘Mobile first’ indexering. Vertrek jij namelijk wel eens uit huis zonder dat je je smartphone en/of tablet hebt meegenomen? Ik in ieder geval nooit. Ga je met het openbaar vervoer naar je werk? Dan valt het je vast wel op hoeveel mensen er op hun mobiele telefoon het internet afstruinen. En ik gok zomaar dat jij dat ook doet.

Als ik ga kijken naar mijn klanten, dan valt mij bij een aantal websites en webshops op dat het mobiel gebruik erg hoog is. Maar natuurlijk is het ook afhankelijk van wat voor soort website je hebt en in welke branche / markt je zit. De kans is erg groot dat een webshop in kleding een groot aantal mobiele bezoekers krijgt. Als meer dan 20% van je bezoekers afkomstig is van een mobiel apparaat dan moet je er echt voor zorgen dat deze dus ook een goede mobielvriendelijkheid heeft. Tenzij je doel is om een zo’n hoog mogelijk bouncepercentage te behalen😉

Hoe pas ik een goede Mobile First strategie toe?

Als het goed is weet je nu wat ‘Mobile first indexing’ betekent. Maar om toch een korte omschrijving te geven: het indexeren van de mobiele website en bijbehorende content voordat de desktop versie geïndexeerd wordt. Heb je tot nu toe geen aandacht gehad voor de mobiele vriendelijkheid van je website? Of ben je benieuwd of jouw website of webshop klaar is voor Googles Mobile First index? Blijf dan nog even doorlezen. Ik ga je nu een aantal gratis en praktische tips geven om te zorgen dat je klaar bent voor ‘mobile first indexing’.

#1: Mobile Friendly & Responsive Design

Dit klinkt als een open deur intrappen maar is jouw website mobiel vriendelijk? Dankzij de Mobiel vriendelijkheid test van Google weet je het binnen enkele tellen. Is jouw website niet mobile friendly? Neem dan snel contact op met jouw websitebouwer of ontwerper.

Ben je van plan een nieuwe website te laten bouwen? Zorg er dan dus voor dat je een responsive website aangeleverd krijgt. Het design van een responsive website past zich automatisch aan. Zo krijg je op ieder apparaat een goede versie van de website voorgeschoteld. Belangrijk bij de bouw van een responsive website is dat je van klein naar groot gaat werken. Uit ervaring kunnen we spreken dat website minder goed leesbaar wordt als je van desktop naar mobiel werkt. Dit noemen ze ook in de webdevelopment wereld ‘mobile first’.

Mobiel vriendelijkheid en een Responsive website zijn dus twee verschillende dingen.

“Alle Responsive websites zijn mobiel vriendelijk, maar niet alle mobiel vriendelijke websites zijn responsive.” (Quote: Neil Patel, Online Marketeer)

#2: Website snelheid test

Een van de belangrijkste Google ranking factoren (zowel desktop als mobiel) is de snelheid ofwel laadtijd van je website. Juist voor mobiele gebruikers is de website snelheid zeer belangrijk omdat ze het wachten als langer ervaren dan op een desktop. Normaliter willen we een website met een laadtijd <2 seconden. Het blijkt dat 53% van de mobiele website bezoekers een mobile landingspage verlaat wanneer de laadtijd langer dan 3 seconden duurt. Een lange laadtijd kan voor veel negatieve gevolgen zorgen:

 

    1. Stijging bouncerate: Bezoekers zijn het zat om te wachten en verlaten je website;

 

    1. Daling betrouwbaarheid: Bezoekers vertrouwen je website minder;

 

    1. Daling conversie percentage: Het aantal conversies op je website zal dalen.

 

Ben je benieuwd hoe snel jouw website is? Waag dan eens een gok bij Pingdom of WebPageTest.

#3: Voice Search gebruik

Een steeds grotere trend is het gebruik van Voice Search. Mede doordat Google Home sinds Q4 in 2018 ook beschikbaar is, heeft Voice Search aan populareit gewonnen. De digitale assistent kan allerlei vragen voor jou beantwoorden. Enkele voorbeelden van digitale assistenten zijn: Siri (Apple), Google assistent (Google, duhh..), Bixby (Samsung) en Cortana (Microsoft).

Ook voor de Mobile first en SEO gedachte gaat (of: kan) Voice Search een belangrijke rol innemen. Voice Search wordt momenteel voornamelijk gebruikt voor bellen, appen, navigatie en het gebruik van online zoekopdrachten. Hier en daar vindt je voorspellingen over het gebruik van Voice Search in de toekomst. Eén van de sprekers bij Brighton SEO 2019 gaf aan dat momenteel 22% van de zoekopdrachten via Voice Search worden ingegeven. De verwachting is dat dit percentage in 2020 zal stijgen naar 50%!

Als we dan doorschakelen naar de SEO gedachte dan gaan longtail zoekwoorden (3 of meer woorden) een belangrijke rol van betekenis spelen voor jouw mobiele website in combinatie met Voice Search zoekopdrachten. Wil jij dus een rol van betekenis spelen met je mobiele website? Dan raden we je zeker aan om ook te focussen op longtail zoekwoorden.

#4 Content

Is de mobiele versie van jouw website tegenwoordig leidend of zeer belangrijk? Dan moet je dus ten allen tijden voorkomen dat jouw content niet (goed) zichtbaar is voor de mobiele versie. Hoe zorg je er nu voor dat jouw content wél goed wordt weergegeven op mobiel? Dit doe je o.a. door middel van de volgende manieren:

Zinsopbouw: Een mobiel scherm is kleiner dan die van een desktop. Als je hier geen rekening mee houdt dan wordt het lezen van bijvoorbeeld een lange blog op een smartphone gebruiksonvriendelijk.

Maak gebruik van korte, duidelijke zinnen en zorg voor genoeg witregels. Hierdoor wordt de gebruiksvriendelijkheid op mobiel verbeterd (TIP!).

Header gebruik: Op de desktop is het gebruik van headers al belangrijk (niet alleen voor SEO) maar ook voor de mobiel- en gebruiksvriendelijkheid. Headers geven de structuur van je content weer en zijn daardoor ontzettend belangrijk. Maak je geen gebruik van headers? Pas dit dan snel aan!

#5: Call-to-action button

Is de mobiele versie van jouw website tegenwoordig leidend of zeer belangrijk? Dan moet je dus ten allen tijden voorkomen dat jouw content niet (goed) zichtbaar is voor de mobiele versie. Hoe zorg je er nu voor dat jouw content wél goed wordt weergegeven op mobiel? Dit doe je o.a. door middel van de volgende manieren:

Zinsopbouw: Een mobiel scherm is kleiner dan die van een desktop. Als je hier geen rekening mee houdt dan wordt het lezen van bijvoorbeeld een lange blog op een smartphone gebruiksonvriendelijk.   Maak gebruik van korte, duidelijke zinnen en zorg voor genoeg witregels. Hierdoor wordt de gebruiksvriendelijkheid op mobiel verbeterd (TIP!).

Header gebruik: Op de desktop is het gebruik van headers al belangrijk (niet alleen voor SEO) maar ook voor de mobiel- en gebruiksvriendelijkheid. Headers geven de structuur van je content weer en zijn daardoor ontzettend belangrijk. Maak je geen gebruik van headers? Pas dit dan snel aan!

Focus op mobiel boven desktop

Als jij nu ook mobiel beter wilt ranken in de zoekresultaten dan raden we je zeker aan om te focussen op mobiele bezoekers. Uiteraard kan je de desktop gebruikers niet over het hoofd zien. Werk dus van klein (mobiel) naar groot (desktop), dit zal je een hoop frustraties schelen. Wil je weten in hoeverre mobiel voor jouw website belangrijk is? Duik Google Analytics eens in en achterhaal hoeveel procent van jouw gebruikers via een mobiel apparaat binnenkomt.

Hopelijk hebben we je genoeg redenen gegeven om de websitebouwer en de verantwoordelijke voor SEO aan het werk te zetten.

Advies nodig?

Kom je er na het lezen van de blog nog niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op!

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

56 keer

Deel

Laat een reactie achter