Waarom ijzersterke content marketing cruciaal is voor jouw website!

- Jens van Overbeek - 22 november 2019

In dit artikel

Content marketing is hét buzzword voor marketeers en online ondernemers. Dit type marketing is inmiddels niet meer weg te denken. Maar, wat is het nu precies en waarom is het zo belangrijk voor jouw website? Dat is wat we je in deze blog graag uit willen leggen. Lees dus gauw door, dan duiken we er meteen in!

De kern van content marketing

Goede content marketing verschilt in de kern niet zoveel van andere marketingvormen. Het draait namelijk om het aanbieden van datgene waar jouw doelgroep naar op zoek is. Waar dit in het verleden vrij direct werd gedaan ligt de presentatie van het product of de oplossing nu meestal iets genuanceerder.

Content betekent letterlijk vertaald inhoud en dat is precies hetgeen wat je met deze marketing vorm probeert te maken: boodschappen met inhoud. Geen zielloze reclame maar juist een geloofwaardig, eerlijk en mooi verhaal vertellen dat past bij de doelgroep.  Dat laatste is erg belangrijk.

De kunst van goede content marketing is namelijk om goed te begrijpen welke informatie jouw doelgroep graag wil lezen en zien. Vervolgens biedt je hen hulp en informatie, waarbij je dit meteen ook koppelt aan jouw product of dienst. Die informatie en hulp presenteer je op verschillende kanalen, afhankelijk van de plek waar jouw doelgroep zich bevindt.

Waarom is dit zo belangrijk?

We kennen allemaal wel iemand die bijvoorbeeld social-media-moe is en dat is eigenlijk heel normaal. Iedere dag krijgen we door ons oneindige online-zijn honderden tot wel duizenden reclameboodschappen te zien. Zo veel zelfs dat we dit helemaal niet meer door hebben. Jaren geleden kregen we deze boodschappen voornamelijk via offline marketing binnen. Maar je ziet hierin de verschuiving van offline naar online. Dat neemt niet weg dat we ook nog steeds via offline marketing veel uitingen zien.

Wanneer je als merk vervolgens op wilt vallen en de schaarse aandacht van je doelgroep probeert op te eisen zul je daarom met een écht verhaal moeten komen, anders merkt de consument je dus niet eens meer op. Vanuit die gedachte is de opmars van content marketing ontstaan en uiteindelijk onmisbaar geworden.

Hoe start ik met content marketing?

Vertel je verhaal, vertel het goed en blijf het vertellen. Het verhaal dat je kiest is, zoals ik net al aanstipte, niet geheel onbelangrijk. Het moet inhoudelijk vooral ontstaan vanuit de behoefte of uitdaging die jouw doelgroep heeft.

Helaas is de weg naar succes, zelfs bij content marketing, geen rechte lijn. De gedachte dat een mooi stuk content, zoals een blog als deze, wordt gedeeld en geprezen door de doelgroep is eigenlijk niets meer dan een droom.

In de werkelijkheid zal een deel van jouw doelgroep de content zien en waarderen. Vervolgens vergeten zij het weer, maar wanneer er in de toekomst een behoefte ontstaat naar jouw product kun je misschien rekenen op hun voorkeur. Dat klinkt niet zo indrukwekkend, maar in de praktijk werkt content marketing juist heel erg goed. Directe verkoopcijfers zijn namelijk één ding, maar je bouwt veel meer op dan dat!

Wat het allemaal kan opleveren: 3 voorbeelden

Je vraagt je terecht af wát er dan precies wordt opgebouwd met content marketing. Hieronder staan daarom drie voorbeelden voor je op een rijtje.

  • Merkvoorkeur en merktrouw

Wanneer je jouw doelgroep goed van dienst bent met jouw content, kun je rekenen op hun waardering. Jouw content helpt hen misschien bij een probleem of vraag.

Stel je verkoopt een spray die stinkende sportschoenen weer naar bloemetjes laat ruiken. Wanneer je jouw doelgroep vervolgens in een artikel 5 tips geeft om te voorkomen dat die schoenen überhaupt gaan stinken, zullen zij je dit zeker in dank afnemen! Mochten ze dan toch eens stinkende schoenen hebben, dan is de kans groter dat ze jouw spray kopen dan die van de concurrent.

  • Mond tot mond reclame

Ook mond tot mond reclame is nog steeds veel waard. De sporters die jouw spray uit het voorbeeld gebruiken zullen andere sporters erop attenderen dat de spray goed werkt en dat jij ze hebt verteld hoe ze kunnen voorkomen dat de spray nodig is. Zo gaat het balletje rollen en stijgt je merk verder in aanzien.

  • Betere rankings in de Google zoekresultaten

Zowel geschreven content als beeld biedt ontzettend veel mogelijkheden om jouw posities in de Google zoekresultaten te verbeteren. Deze tak van sport heet SEO en gaat diep genoeg om er een boekwerk over te schrijven, maar wanneer je een aantal zoekwoorden in je content verwerkt zal dit in ieder geval al een extra zetje geven en jouw website in de rankings laten stijgen.

Aan de slag met content marketing!

De beste contentstrategieën en aanpakken ontstaan wanneer er oprecht vanuit de doelgroep en hun behoeften wordt gedacht. Wanneer je zelf aan de slag gaat met content marketing vormt dit dus altijd jouw startpunt. Kies je er liever voor om dit uit te besteden? Ook wij helpen je graag met jouw content marketing!

Jens van Overbeek Copywriter

Gelezen

24 keer

Deel

Laat een reactie achter