Waarom de Conversion API onmisbaar is als je Social Advertising campagnes draait!

Auteur Bianca Bergshoeff

Als je campagnes draait op Social kanalen óf actief bent op marketinggebied, zijn er de afgelopen maanden heel wat berichten om je oren gevlogen wat betreft de meetbaarheid van deze kanalen. Het aantal vragen over de toekomst van cookies, iOS14 of ITP werd met de dag groter en het zorgde toch ook wel voor wat onzekerheid onder de Social Advertising Specialisten; hoe kunnen zij de impact van hun campagnes in kaart blijven brengen?!

Een aantal platformen hebben inmiddels een Conversion API gelanceerd, een instrument dat helpt de meetbaarheid van je campagnes te verbeteren. In deze blog licht ik toe hoe dit precies werkt en waarom de Conversion API absoluut niet mag ontbreken in jouw Social Advertising strategie!

Waarom is een Pixel niet voldoende?

Op het moment dat je Social Advertising campagnes draait, heb je van dit of deze kanalen waarschijnlijk een ‘Pixel’ of ‘Tag’ geïnstalleerd om traffic en conversies vanuit je campagnes te meten. Dit is een stukje code die je direct, via Google Tag Manager of via een plugin op de website plaatst. Deze Pixel of Tag verzamelt gebruikersdata vanaf het moment dat een websitebezoeker de cookies accepteert.

Dit lijkt voldoende om campagnes te blijven draaien zou je zeggen, maar helaas is het tegendeel de realiteit. Steeds meer browsers verwijderen opgeslagen cookies of blokkeren deze op voorhand. Dat betekent dus dat je steeds minder kunt meten met de ingestelde Pixel en Tags. Daarnaast mogen ze enkel cookies plaatsen als de gebruiker deze accepteert. Gevolg is dat je minder conversies meet, je remarketingdoelgroepen worden kleiner en daardoor een deel van je campagnes strategie een stuk minder effectief.

Wat is de Conversion API?

Als je dus gebruikersdata en conversies wilt blijven meten, zul je aan de slag moeten. De Conversion API stuurt data vanaf de server naar kanalen als Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest en TikTok. Omdat dit data vanaf de eigen server is en niet gebaseerd op browser-cookies, mag deze data legaal worden doorgestuurd naar de Social Advertising platformen.

Op het moment dat de Facebook Pixel bijvoorbeeld geen events kan meten, kan de Conversion API de events doorschieten naar het platform.

Met de Conversion API ben je er zeker van dat het Social platform de juiste informatie ontvangt. Het kan de Pixeldata ook aanvullen wanneer deze onvolledig is. Op deze manier verklein je dus de foutmarge in je rapportages en maak je de hoeveelheid data zo compleet mogelijk. Hoe meer data een Social platform ontvangt van jouw websitegebruikers, hoe beter het algoritme kan werken en jouw doelgroep leert kennen.

Een bijkomend voordeel is dat je zelf in de hand hebt welke data je vanaf jouw server deelt naar Social platformen en dat adblockers geen invloed hebben op de werking van de Conversion API.

Hoe stel ik de Conversion API in?

De Conversion API is voor platformen als Woocommerce, WordPress en Shopify gemakkelijk in te stellen via plugins (partner integraties). Wanneer je gebruik maakt van een ander CMS systeem kun je in de meeste gevallen Zapier of Google Tag Manager gebruiken om de Conversion API in te stellen.

Het aantal standaard integraties groeit snel – je kunt je voorstellen dat de vraag hiernaar ook enorm is ;-). Heb jij hulp nodig bij het instellen van de Conversion API of wil je weten wat de toegevoegde waarde hiervan is voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze Social Advertising specialisten 😃.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL