Voice Search: wie zwijgt, stemt toe!

Auteur Ruben de Vries

Er is een trend in opkomst die ons aan zal spreken. In plaats van je toetsenbord te gebruiken om zoekopdrachten uit te voeren, is er een nieuwe trend die wij op handen zullen dragen.  Wie de kluiten heeft mag spreken, is niet meer van toepassing met betrekking tot het hebben van een persoonlijke assistent. Ik heb het hier over Voice Search. Onze smartphone kan nu praten als Brugman en interactieve conversaties met ons voeren. Onderstaande tips geven aan waarom en hoe jij voice search kunt implementeren in je SEO-strategie.

Het is een trend waar we als SEO-gebruikers niet omheen kunnen. Laten we even eerlijk zijn tegen elkaar: deze technologie voorziet jou van veel gemakken. Tenzij je met een dubbele tong praat, zal Google door je stem begrijpen wat je bedoelt. Laten we eerst even een aantal feiten op een rijtje zetten.

  • 60% van alle zoekopdrachten wordt op dit moment uitgevoerd door een mobiel apparaat.
  • 20% van alle zoekopdrachten in Google wordt in Amerika op dit moment uitgevoerd door Voice Search.

Voice Search is op dit moment erg populair in Engelstalige landen. In Nederland is het nog niet zo geliefd. Google schatte dat 6% van alle zoekopdrachten in Nederland wordt gedaan door Voice Search. Dit is nog geen groot aantal, maar de verwachtingen zijn dat dit aantal in een rap tempo zal stijgen. Om deze reden is het van belang in te spelen op deze trend en niet achter te blijven. Door je SEA, SEO en contentmarketing hier nu al op aan te passen, zal je niet naar de juiste woorden hoeven te zoeken wanneer de tijd van Voice Search voor Nederland rijp is.

Dat Voice Search onze luiheid toejuicht, is duidelijk. Wij waarderen dit, op onze beurt, net zo hard. Waarom vinden we het zo fijn om ons spraakvermogen te gebruiken voor zoekopdrachten? We hoeven niet in alle hoeken en gaten te zoeken voor de logische verklaringen hiervoor.

Wij, mensen, kunnen 150 woorden per minuut spreken, maar slechts 40 woorden per minuut typen. Het is 3,75 keer sneller om een zoekopdracht in te spreken in plaats van in te typen. Tijd is geld. Hoe sneller wij kunnen zoeken, hoe meer we in die korte tijd kunnen doen en zo onze tijd nuttig kunnen besteden. Onderzoek wijst uit dat 53% van de smartphonegebruikers Voice Search beter kan gebruiken tijdens het autorijden dan dat ze moeten typen. Bovendien wordt het als een leukere manier gezien om zoekopdrachten uit te voeren.

Gebruik Modified Broad Match

Je hoeft niet langer naar manieren te zoeken om je SEA, SEO en contentmarketing te optimaliseren voor Voice Search. Wij helpen je hier graag een handje bij. Het grootste verschil tussen Voice Search en het typen, is dat de zoekopdracht anders is geformuleerd. Waar eerst short-tail-zoekwoorden gebruikt werden, worden nu de long-tail-zoekwoorden ingezet.

Hieronder zie je een voorbeeld van een short tail-zoekopdracht over het weer van Rotterdam.

Weer Rotterdam

Wanneer dit wordt aangepast naar long tail-zoekwoorden ziet dit er als volgt uit:

Wat is het weer in Rotterdam

Er is sprake van een geheel andere formulering, terwijl de opdracht hetzelfde is. Het zoeken middels het typen van steekwoorden in de zoekbalk is vervangen voor spreektaal. Met Voice Search wordt er dus een directe vraag gesteld. Het is echter wel belangrijk dat jouw zoekwoorden nog steeds matchen. Modified Broad Match is hierbij een goed hulpmiddel. Door slechts een ‘+’ voor de zoekwoorden te plaatsen, zal de match worden verbreed. In plaats van ‘weer Rotterdam’ wordt het dan ‘+weer +Rotterdam’. De plusjes geven aan dat er breed wordt gezocht en je SEA op een lijn komen te liggen met Voice Search.

Meest gestelde vragen

Wat is het weer in Rotterdam? Hoe krijg ik meer websitebezoekers? Waar zoekt men vaak op?

We hebben net vastgesteld dat er bij Voice Search directe vragen worden gesteld. Hoe kunnen we dat toepassen op onze content? Een ‘meest gestelde vragen’ pagina. Je content zal meer vragen én antwoorden moeten bevatten. Door een dergelijke pagina toe te voegen aan je website, kan je dit bewerkstelligen. De hamvraag hierbij is: hoe weet je welke vragen je moet stellen? De 5 W’s en 1 H. Weten we ze nog?

Wie? Wat? Waar? Waarom? Wanneer? Hoe?

Implementeer deze vragen en overeenkomende antwoorden met betrekking tot je bedrijf op de pagina ‘Veel gestelde vragen?’ van je website. Zo rijm je je contentmarketing met Voice Search.

‘Wie vraagt, wordt overgeslagen’. Of toch niet? In tegenstelling, Google beantwoordt met alle liefde jouw vragen. Indien jouw content antwoord geeft op een ‘wat’- of ‘hoe’-vraag geeft Google je een voorkeursbehandeling. Zodoende krijgt jouw zoekresultaat een speciale plek boven de organische resultaten. Zorg dat je content de vraag-antwoordconstructie zo veel mogelijk bevat en maak gebruik van microdata. Zo val je op en zal je CTR hoger zijn.

Rich snippets

Ook de codetaal op je pagina kan worden aangepast op voice search, oftewel: de rich snippets. Deze betreffen de extra codes, die aan een pagina zijn toegevoegd, waarmee relevante informatie wordt verschaft. Op deze manier begrijpt Google beter waar je pagina precies over gaat.

Lokale vindbaarheid

Lokaal vind je het allemaal. De slager om de hoek of dat nieuwe Griekse restaurant in het dorp tellen ook mee in de grote wereld van online marketing. Met Voice Search worden er steeds specifiekere vragen gesteld. Zo worden de vragen steeds meer gericht op het vinden van lokale gelegenheden of iets dergelijks. 22% van de zoekers zoekt naar lokale content of informatie. De lokale vindbaarheid is zodoende van belang. Met name gebruikers van Siri zetten op dit moment Voice Search in om specifiek iets in de buurt te zoeken. Denk hierbij aan vragen als ‘Welke Italiaanse restaurants zijn er in de buurt?’. Zorg dat je goed vindbaar bent, zodat de hele buurt bij jou aanklopt.

Persoonlijke assistent

Je hoeft niet meer stinkend rijk te zijn om een persoonlijke assistent te hebben. Je smartphone vervult deze functie tegenwoordig ook. Voice Search maakt dit mogelijk en neemt het typen voor je uit handen. Voer gesprekken met je smartphone en Voice Search overeenstemt je stem met de informatie die jij wilt weten.

Om mee te draaien in de wereld van het internet zal je met je online marketing moeten inspelen op de nieuwste trends. Zoekers ervaren het gemak als jij Voice Search vastpakt. Zorg dat je op je website zegt waar het op staat. Verhoog je conversie en genereer meer klanten met je website door je contentmarketing, SEA en SEO aan te passen op deze trend.

We kunnen als online marketeers volmondig ja en amen zeggen tegen Voice Search.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL