Verkopen op Amazon: Hoe start je hiermee? [Stappenplan]

Auteur Bianca Bergshoeff

De intreding van Amazon in Nederland biedt veel kansen voor webshops en overige retailers. Sinds eind januari is het mogelijk voor bedrijven om je aan te melden voor verkopen via Amazon.nl. Amazon is in Duitsland al ontzettend groot met miljoenen gebruikers en verkopers. De verwachting is dat de dominantie van Amazon alleen maar groter wordt. En ook in Nederland houden een hoop bedrijven hun hart vast. Maar, er liggen ook kansen. Wil jij aan de slag gaan met de verkoop van jouw producten op Amazon in Nederland? Wij helpen je opstarten met ons stappenplan.

Hoe start je met verkopen op Amazon.nl? [5 stappen]

Het idee om jouw producten aan te bieden via Amazon klinkt super tof omdat je heel veel mensen kunt bereiken. Je zou denken dat het simpel in te stellen is: producten uploaden op Amazon en verkopen maar! Helaas is het iets ingewikkelder. Wij leggen in 5 stappen uit hoe je kunt starten met verkopen op Amazon Nederland.

  1. Account aanmaken;
  2. Producten uploaden;
  3. Kosten berekenen;
  4. Enhanced content toevoegen;
  5. Retail readiness check uitvoeren;

Wij lopen deze stappen in dit artikel door zodat je aan de slag kan!

1 Account aanmaken

Zowel webshops als individuele verkopers kunnen zich aanmelden bij Amazon om iets te verkopen. Check eerst of je het wel mag verkopen! Amazon is in Nederland begonnen met de lancering van maar liefst 24 productcategorieën. Je kan denken aan hondenvoer tot aan auto-onderdelen. Het is wel belangrijk dat de producten die je verkoopt, onder één van deze 24 categorieën valt. Tweedehands verkopers zijn nog niet toegestaan om te verkopen op Amazon.nl.

Als je voldoet aan deze eisen dan maak je een verkopersaccount aan, ook wel Seller account genoemd. Er zijn twee soorten accounts.

  • Basic account [Gratis]: Dit account is geschikt als je minder dan 40 artikelen per maand verkoopt.
  • Professionele seller account: Ga je meer dan 40 artikelen per maand verkopen, dan is een professionele account aanbevolen. Dit account kost €39 per maand.

Voor een aantal specifieke productcategorieën is goedkeuring vereist en ben je verplicht om een professionele account aan te maken. Dit geldt voor: levensmiddelen, sieraden, schoenen en accessoires en horloges.

2 Producten uploaden

Als je één van deze twee accounts hebt gekozen, moet je natuurlijk je producten uploaden vanuit je webshop. Hiervoor zijn weer twee mogelijkheden, namelijk:

Optie 1: Excel sjabloon

Je kunt je producten via een Excel sjabloon uploaden. Dit sjabloon kun je zelf makkelijk generen in jouw Amazon Seller Central account door de volgende stappen te volgen:

  1. Als je ingelogd bent, klik op het tabje Voorraad en kies Product toevoegen via uploaden.
  2. Bij het tabje Een voorraadbestand downloaden kun je een sjabloon genereren. Download deze.
  3. Exporteer ook al jouw producten van je webshop in een Excel bestandje.
  4. Nu kun je makkelijk de gegevens van je webshop Excel bestand overzetten naar het Excel sjabloon van Amazon. Er staan uitgebreide en duidelijke instructies in het sjabloon van Amazon, lees deze goed door bij het invullen!
  5. Als eenmaal alles goed staat in het sjabloon kun je het bestand controleren en uploaden in Amazon.

Wij adviseren om eerst het bestand te laten controleren door Amazon (daar is een optie voor) en daarna definitief te uploaden. Zo voorkom je dat er fouten staan in jouw uploadbestand.

Deze optie bevat nog al wat handmatige handelingen waardoor het tijdrovend is. Gelukkig bestaat er ook een ander manier om je producten op Amazon te zetten.

Optie 2: API Koppeling

Als je een webshop hebt kun je ervoor kiezen om via een API koppeling je producten over te zetten naar Amazon. Dit kan makkelijk met de nieuwe API koppeling van EffectConnect voor webshops van o.a. Lightspeed, Shopify, Magento, Woocommerce en Prestashop. Hoe doe je dit?

  1. Je vult je Merchant ID in de EffectConnect omgeving in en koppelt je Amazon account met je webshop.
  2. Zodra deze gekoppeld is kun je synchronisaties inschakelen om de prijs en voorraad door te sturen naar Amazon.

Dat scheelt een hoop werk met Excel bestanden! Deze optie is alleen aan te raden als je een bestaande webshop hebt. Houd er rekening mee dat je minimaal €99 per maand kwijt bent om je webshop te koppelen via EffectConnect. Mocht je een andere kanaal al gebruiken om andere marketplaces te koppelen, zou je kunnen navragen of zij ook een Amazon.nl koppeling hebben.

Welke optie je ook kiest, zodra je producten geüpload zijn, krijgen ze een Amazon Standard Identification Number (ASIN) toegewezen. Dit is Amazon’s SKU code waarmee ze alle producten in de Amazon catalogus identificeren. Houd deze bij de hand voor de volgende stap!

3 Kosten berekenen

Waarschijnlijk had je wel verwacht dat verkopen via Amazon ook kosten met zich meebrengt. Deze kosten onderscheiden zich in een maandelijkse fee voor jouw account en kosten per verkocht product.

Ongeacht of je nu iets verkoopt of niet, de maandelijkse fee kosten worden doorberekend aan jou.

Hoe weet je nu waar je aan toe bent? De commissie die je aan Amazon moet betalen hangt af van de manier van verkopen. Je kan kiezen uit Fulfillment by Amazon of om alles zelf te verkopen. Beide opties gaan we uitleggen.

Fufillment by Amazon (FBA)

Met Fulfillment by Amazon (FBA), verzend je jouw producten naar Amazon fulfillment centers. Het pakken, verpakken, verzenden en de klantenservice voor deze producten wordt verzorgd door Amazon. Amazon heeft alle controle over jouw voorraad die hebt opgestuurd.

Bij Fulfillment by Amazon betaal je “fulfillment kosten” als commissie. Om deze uit te rekenen gebruik je de FBA calculator.  Vul de ASIN van jouw product in en de calculator rekent de commissie voor je uit.

Zelf verkopen

Als je zelf verkoopt, ben je zelf verantwoordelijk voor de logistieke handelingen, retourzendingen en de klantenservice. Jij houdt hierbij de controle en beheert je eigen voorraad. Als commissie betaal je een verwijzingsvergoeding voor elk verkochte product. Deze vergoeding kan 7-15% van het productprijs bedragen.

De kosten voor zelf verkopen kun je op drie manieren doen:

  1. Reken handmatig de kosten per product gebaseerd op de bovenstaande percentages
  2. Gebruik de FBA calculator om de commissie voor zelf verkopen uit te rekenen. Dit wordt ook weergegeven in de calculator.
  3. Zie gemakkelijk je verwijzingsvergoeding per product terug in Amazon Seller Central. Daar zie je in jouw voorraad overzicht in de kolom Preview van kosten precies de verwijzingsvergoeding per product.

Tip: klik op deze kosten om een overzicht te zien van de netto-opbrengst per product.

Welke optie je ook kiest, het zal even een werkje zijn om de kosten te berekenen, maar dan heb je ook wat. Heb je al een webshop? Dan is mijn advies om eerst zelf te beginnen met de afhandeling. Wacht even af hoe succesvol jij kunt verkopen via Amazon en maak daarna de beslissing of je op FBA overgaat.

4 Enhanced content toevoegen

Zodra je producten geüpload zijn is het belangrijk om extra informatie over je producten toe te voegen zoals beschrijvingen, tabellen, etc. Dit soort content kan de consument goed informeren over het product die zij overwegen om te bestellen. Amazon noemt dit “enhanced content.” Hierin heb je vijf templates waar je extra content toe kunt voegen zoals extra afbeeldingen en tekst op de detail pagina’s van je product. Gebruik deze content om meer te vertellen over jouw merk en het verhaal achter je merk.

Gratis tip: Zorg ervoor dat deze content altijd up-to-date is anders is het geen relevante informatie meer. Amazon houdt van relevantie en een zo goed mogelijk ingestelde product pagina.

5 Retail readiness check uitvoeren

Wanneer ben je klaar om te beginnen met verkopen op Amazon? Doe dan de retail readiness check. Dit is een checklist, ontworpen door Amazon, waarmee je na kunt gaan of je product pagina helemaal goed staat ingesteld.

Retail Readiness Checklist

Aan de hand van de Retail Readiness checklist kan je achterhalen of jij klaar bent om te beginnen met verkopen. De volgende eisen komen aan bod.

  1. Product titel, beschrijving en afbeeldingen;
  2. Klantbeoordelingen;
  3. Sterbeoordelingen;
  4. Voorraad;
  5. Buy Box;
  6. Enhanced content.

Product afbeeldingen zijn retail ready als:

  • Afbeelding overeenkomt met product
  • Afbeeldingen duidelijk en professioneel zijn
  • Gebruik extra afbeeldingen om belangrijke productfuncties te laten zien.
  • Als je video’s hebt toegevoegd, moeten deze ook aan bovenstaande eisen voldoen.

Klantbeoordelingen en sterbeoordelingen zijn retail ready als:

  • Iedere ASIN een sterrenclassificatie heeft van 3,5 sterren of meer
  • Elke ASIN minimaal 15 beoordelingen van klanten heeft

Producttitel en beschrijvingen zijn retail ready als:

  • Product nauwkeurig is beschreven
  • Belangrijk beschrijvende functies zoals grootte, kleur en grootte van pakketten zijn gebruikt

Enhanced content is retail ready als:

  • Afbeeldingen en teksten zijn toegevoegd aan product beschrijving
  • Waardepropositie en merkverhaal benadrukt worden
  • Aanvullende informatie toegevoegd is.

Verder is de voorraad is retail ready als producten op voorraad zijn. De Buy box is retail ready als je van de buy box verzekert bent.

Als je voldoet aan alle eisen van de checklist ben je retail ready en klaar om te verkopen via Amazon!

Helemaal de kluts kwijt of wil je meer weten?

Wij kunnen ons goed voorstellen dat verkopen via Amazon in Nederland aantrekkelijk klinkt maar daarnaast ook veel tijd en energie in beslag neemt. Het zijn nogal grote stappen en het vergt aardig wat werk en tijd. Gelukkig heeft Maatwerk Online Amazon gecertificeerde advertising experts in dienst. Wij nemen dan ook graag het werk rondom Amazon Marketing uit handen! Zo ben je gegarandeerd klaar voor het verkoop via Amazon Nederland zodra ze live gaan. Samen halen we meer klanten uit het internet.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL