Top 9 content marketing fouten om te vermijden

Auteur Eileen Jaquet

Tegenwoordig is iedere ondernemer wel actief op het internet. Gewoon regelmatig even een bericht of blog plaatsen en delen via je social media kanalen. Klinkt makkelijk, toch? Helaas is het niet zo simpel en worden vaak niet de gewenste resultaten behaald. Denk maar aan een bericht dat niet aanslaat bij de ontvangers, waardoor je dus potentiële klanten misloopt. Maar waar gaat het precies mis? Ik leg je in dit artikel graag uit wat de meest gemaakte content marketing fouten zijn én hoe je deze kunt voorkomen!

Geen strategisch plan hebben

Enthousiast aan de slag gaan met content marketing zonder dat je een plan hebt pakt meestal niet zo goed uit. Dit zorgt ervoor dat je niet de juiste mensen aanspreekt, geen duidelijke boodschap hebt én dat je belangrijke kansen laat liggen. Daarom is het belangrijk dat je eerst een strategie hebt. Als je voor jezelf meetbare doelen opstelt, is de kans veel groter dat je meer resultaat behaald dan wanneer je dit niet doet. Bedenk waar je als merk voor staat en wat je wilt uitdragen. Trek dit als een rode draad door in al je merkuitingen. Hierbij is het ook belangrijk dat je kennis hebt van je doelgroep en hun interesses.

Niet weten wie je doelgroep is

Het heeft geen zin om je boodschap te richten op iedereen die met je merk in aanraking komt. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde interesses of zit te wachten op jouw product of dienst. Daarom is het goed om een doelgroeponderzoek uit te voeren. Wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Waar bevinden zij zich? Dit houdt ook in dat je onderzoekt op welke (social-)media kanalen zij actief zijn. Hier kun je dan vervolgens weer op inspelen met je content marketing. Alleen als je weet wie je doelgroep is, kun je de aandacht trekken met je content.

Geen waardevolle content

Daarnaast is het cruciaal dat je relevante content biedt aan de doelgroep. Ondernemers hebben de neiging om veel berichten te posten, om zo actief mogelijk te zijn op het internet. Actief zijn op het internet is goed, maar het levert je niet persé het gewenste resultaat op. Het is namelijk beter om betekenisvolle content te maken waar je doelgroep ook echt iets aan heeft. Probeer dus te achterhalen wat de wensen en behoeften zijn en maak op basis daarvan waardevolle content waar ze echt iets aan hebben.

Te veel focussen op verkoop

Een andere fout die veel gemaakt wordt, is een té grote focus op verkopen. Indirect is dit natuurlijk ook wel je doel, maar het moet niet de motivatie zijn voor je content marketing. Verkoop is namelijk een doel voor de langere termijn. Op korte termijn zul je je meer moeten focussen op de verbinding met je doelgroep en de interactie die je met hen aangaat. Zie content marketing dus als een ondersteuning van je sales. Als je content marketing goed is, zul je uiteindelijk ook merken dat je steeds meer leads haalt uit je campagnes en dat je verkoop zal stijgen.

Je resultaten niet meten

We spenderen vaak veel aandacht aan een content campagne opstellen. Dit is natuurlijk erg belangrijk! Toch is het minstens net zo belangrijk dat je ook je resultaten van de campagne meet. Dit wordt nog wel eens vergeten en dat is zonde. Maak juist gebruik van de data van je campagne! Dit zal je inzicht bieden in kansen voor je content en of je eventueel je boodschap moet evalueren en optimaliseren. Dit zal je content uiteindelijk alleen maar beter maken!

Geen rekening houden met SEO

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie en is erg waardevol voor je content marketing. Het omvat namelijk technieken die ervoor zorgen dat je beter vindbaar bent in zoekmachines. Dit is dan ook een gemiste kans voor je content marketing. Uiteraard is het eerste doel nog steeds dat je relevante content schrijft voor je doelgroep, maar als je hierbij bepaalde zoekwoorden en interne links gebruikt, geeft dit je online vindbaarheid een flinke boost. Hierdoor genereer je dus een groter bereik én zullen meer mensen op jouw website terechtkomen.

Slechte kwaliteit

Spellingsfouten, grammaticale blunders, verkeerd woordgebruik en noem het maar op, we komen ze nog vaak tegen in geschreven content. Dit komt niet alleen onprofessioneel en rommelig over, het zorgt er ook voor dat de doelgroep snel overstapt naar de concurrent. Probeer daarom teksten te schrijven van goede kwaliteit en zonder fouten. Laat altijd iemand naar de teksten die je hebt geschreven kijken óf schakel een bureau in. Voor zo’n bureau hoef je trouwens helemaal niet lang te zoeken, wij helpen je graag!

Geen call to action gebruiken

Je wil natuurlijk het liefst dat je doelgroep een bepaalde actie onderneemt na het lezen van je content. Denk maar aan een offerte aanvragen, inschrijven voor de nieuwsbrief of de interactie aangaan door middel van het plaatsen van een reactie. Hoewel dit soms al automatisch gebeurt, is de kans veel groter dat je doelgroep actie onderneemt als je een call to action plaatst.

Verkeerde informatie overbrengen

Bij content marketing is het belangrijk dat je je kennis en expertise uitdraagt. Toch heeft niet iedere ondernemer kennis over alle onderwerpen binnen het vakgebied. Dit is uiteraard niet erg, zolang je er maar voor zorgt dat je wel de juiste informatie overbrengt naar je doelgroep. Schrijf je een blog? Zorg er dan voor dat je van te voren goed onderzoek doet naar het onderwerp en dat de informatie die je gebruikt klopt. Zo zul je betrouwbaarder overkomen!

Hulp nodig met je content marketing?

Als je je content marketing inricht, heb je nu een beter beeld van de fouten die je moet vermijden. Heb je hier nog vragen over of wil je graag even overleggen met onze content specialisten? Neem dan snel contact met ons op! Wij kijken graag met je mee.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL