Tips om jouw doelgroep te bereiken met design

- Hero Niewold - 1 juli 2022

In dit artikel

Je kent het waarschijnlijk wel, je hebt net een toffe klus binnen gekregen en je begint gelijk met schetsen. Voor designers is dit niks geks, er is natuurlijk niets leuker dan je creatief helemaal uit te storten op een klus. Echter ligt hier toch een groot struikelblok, aangezien je hierdoor het meest belangrijke vergeet. Voor wie ga je eigenlijk aan de slag?

 

De doelgroep is het belangrijkste in het ontwerpproces. Voordat je kan beginnen met ontwerpen moet je eerst een paar dingen weten, anders zet je straks een ontwerp neer die niemand aanspreekt. De belangrijkste punten heb ik op een rijtje gezet, waardoor jij direct aan de slag kan om een supertof design neer te zetten!

Wat is de doelstelling?

Om erachter te komen wie jouw doelgroep is moet je eerst weten wat de doelstelling van de opdracht is. Als een opdrachtgever een nieuwe klantenkring wilt aantrekken moet je namelijk anders te werk gaan dan wanneer je gaat adverteren voor bestaande klanten.

Wie is de doelgroep?

Het is ook belangrijk om erachter te komen wat de demografische en psychologische kenmerken van je doelgroep zijn. Demografische kenmerken zijn o.a. de leeftijd, regio en het geslacht van je doelgroep. Psychologische kenmerken zijn o.a. hobby’s, religieuze overtuigingen en politieke standpunten. Met deze informatie vorm je al een erg mooi beeld van je doelgroep, die je tijdens het ontwerpproces kan begeleiden in de juiste keuzes maken. Zo zal je voor senioren een ander ontwerp maken dan jongens tussen de 14 en 18 die op voetbal zitten.

Beginnen met het design

Nu je, hopelijk, een goed beeld hebt van je doelgroep kun je gaan beginnen met ontwerpen. Hier is het natuurlijk belangrijk om de design principes toe te passen en je creatieve geest even helemaal de vrije loop te laten. Maar probeer wel te bedenken voor wie je het doet. Probeer zo min mogelijk vanuit je eigen perspectief te oordelen over je ontwerp, jij weet wat een goed design is, maar sluit het ook aan op de doelgroep? Leef je even in in je doelgroep en kijk nog eens goed naar je ontwerp. Heb je het gevoel dat je er niet uitkomt, wees niet bang om iemand van je doelgroep te benaderen en te vragen wat hij/zij ervan vindt. Je moet de doelgroep overtuigen, niet jezelf of de opdrachtgever.

Kleurgebruik

Met een bepaald kleurgebruik kun je je design een échte boost geven! Kleuren kunnen namelijk een hele andere betekenis geven aan een ontwerp. Het is dus belangrijk dat je goed nadenkt over wat je met je ontwerp wilt uitstralen en welke kleur hier het meest geschikt voor is. Denk hierbij aan de psychologie van kleuren. Wit straalt bijvoorbeeld rust en steriliteit uit, dit is ook waarom ziekenhuizen veel gebruik maken van de kleur wit. Rood daarentegen is weer heel dominant en opvallend terwijl bijvoorbeeld blauw stabiliteit en vertrouwen uitstraalt. Begrijp wel dat er geen universele betekenis is voor kleur. In China staat de kleur rood voor blijdschap en geluk terwijl rood in Zuid-Afrika de kleur van het rouwen is. Bedenk dus wat je met je ontwerp wilt uitstralen en bedenk hoe je dit kan overbrengen aan je doelgroep.

Typografie

Dit geldt ook voor typografie. Lettertypes stralen een bepaald gevoel uit en het is belangrijk dat dit gevoel aansluit bij het doel van je ontwerp. Een Serif lettertype straalt bijvoorbeeld klasse uit, terwijl een Sans Serif lettertype meer moderniteit uitstraalt. Doe voorafgaand dus goed onderzoek en zorg dat je lettertype en kleurgebruik goed aansluiten bij de doelgroep. Belangrijk is ook dat je ontwerp toegankelijk is. Zorg dat je kleuren goed samenwerken en niet een obstakel vormen voor mensen die kleurenblind zijn. Zorg ook dat het lettertype goed leesbaar is, zeker als je een doelgroep hebt die slechter zicht heeft. 10px is echt te klein om een nieuwe bril te promoten.

Aan de slag!

Als het goed is heb je nu een beter beeld over hoe je een goed design neerzet. Dus aan de slag! Wil je graag hulp bij je design? Neem dan contact op met onze Design Maatjes. We kijken graag met je mee.

Hero Niewold Stagiair Digital Design

Gelezen

15 keer

Deel

Google Ads Enhanced Conversions: alles wat je erover moet weten!


- 21 juni 2022
Gelezen 20 keer
Thomas van Uunen SEA Specialist

Waarom de Conversion API onmisbaar is als je Social Advertising campagnes draait!


- 14 juni 2022
Gelezen 14 keer
Bianca Bergshoeff SEA, Social en Video Heldin

Online gerichte content schrijven doe je zo!


- 10 juni 2022 - Laatste update op 16 juni 2022
Gelezen 29 keer
Jens van Overbeek Content Specialist