Maatwerk Online
Home > Blog > Tips-om-je-adwords-kosten-te-verlagen

Tips om je AdWords kosten te verlagen Download als pdf

Nu Google wederom inzet op veranderingen die de SEO resultaten (de 'gratis Google' vermeldingen) nog verder naar beneden duwt (wijziging februari 2016), zal AdWords voor veel bedrijven nog belangrijker worden. Met als gevolg dat de concurrentie op een toppositie in Google AdWords hoger zal zijn. En dus duurder. Hoe verlaag je die AdWords kosten op de juiste manier?

Wat achtergrondinformatie over de verandering waar het over gaat

Google heeft alle AdWords tekst advertenties van de rechterkant van het scherm weggehaald. In plaats daarvan komen er nu 4 tekstadvertenties bovenaan (in plaats van 3) en de rest komt onderaan de pagina. Het gevolg hiervan is dat de organische resultaten dus nog een plekje zakken. Bij veel zoekopdrachten zullen er alleen nog maar advertenties in beeld zijn boven de vouw (dus wat je ziet zonder naar beneden te scrollen). Daarmee lijkt het AdWords nog belangrijker te maken. Hieronder zie je bijvoorbeeld wat je ziet als je zoekt op 'hotel amsterdam': geen advertenties aan de rechterkant. En geen organische resultaten direct in beeld.

 
Voorbeeld van de nieuwe manier van adwords advertenties
 

Deze verandering heeft ook voor de adverteerders gevolgen. Stond je normaal op plek 5 met je advertentie, dan was je altijd goed in beeld. Na deze wijziging betekent plek 5 dat je advertentie simpelweg onderaan de pagina staat. En daar zien veel minder mensen je advertentie. Deze wijziging zou voor sommige adverteerders dus betekenen dat de klikprijzen omhoog zullen gaan. Je moet tenslotte meer bieden om goed in beeld te komen. En meer kosten betekent minder winst. Tijd om de AdWords kosten dus te verlagen.

Overigens geldt dit niet voor Google Shopping: Shopping resultaten kunnen wel rechts verschijnen.

AdWords kosten verlagen: hoe gaan we te werk?

Er zijn meerdere dingen die je kunt proberen om je AdWords kosten te verlagen:

  1. Schakel niet converterende woorden uit: hartstikke leuk om veel klikken te ontvangen van misschien zelfs wel goedkoop verkeer. Maar wat heb je er aan als het geen omzet oplevert? Dan ben je alleen maar geld aan het uitgeven aan niet-winstgevend verkeer. Uitzetten dus!
  2. Verhoog je kwaliteitsscore on-site: de kwaliteitsscore bepaalt voor een groot deel wat je betaalt per klik. Een verhoging van die kwaliteitsscore kan dus zeker zorgen voor lagere klikkosten. Zorg dat de landingspagina waar men op komt nadat ze hebben geklikt op je advertentie, aansluit bij de zoekterm. Zodoende zal de ervaring op de bestemmingspagina (onderdeel van de kwaliteitsscore) positief zijn.
  3. Verhoog je kwaliteitsscore binnen AdWords: zorg voor een juiste campagnestructuur waarbij je de zoekwoorden clustert per advertentiegroep. Zodoende zorg je voor een optimale advertentierelevantie en dat is weer een onderdeel van de kwaliteitsscore.
  4. Verbeter je advertenties: advertenties die goed scoren qua CTR (doorklikratio) zijn weer goed voor je kwaliteitsscore. Bovendien zijn ads die goed scoren qua CTR veel interessanter voor je omdat de kans bij die ads groter is dat men doorklikt naar je site.
  5. Voeg uitsluitingszoekwoorden toe: binnen AdWords bestaat de mogelijkheid om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Stel dat je laptops verkoopt dan wil je uiteraard in beeld komen bij de zoekterm 'laptop kopen'. Maar wellicht juist niet als iemand zoekt op 'tweedehand laptop kopen'. In dit geval stel je 'tweedehands' in als uitsluitingszoekwoord om te voorkomen dat je op die zoekterm in beeld komt.
  6. Test de juiste positie: wie zegt dat positie 1 beter is dan positie 2? En wie zegt dat positie 2 weer beter is dan positie 3? Testen is het toverwoord hierin. Bekijke welke advertentiepositie voor jou het beste is qua CTR en conversies. Misschien scoor je beter op plek 3. En dan is het zonde als je de hoofdprijs betaalt omdat je op plek 1 wilt staan toch?

 

Wil je op de hoogte blijven van de blogs van Maatwerk Online? Geef je dan op voor de nieuwsbrief (1x per maand).

We zouden het op prijs stellen als je dit artikel deelt met je netwerk.

Door: Lars Maat

 

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Anoek Vriens