In 4 stappen naar succesvol adverteren op YouTube!

- Bianca Bergshoeff - 1 juli 2020
Succesvol adverteren op youtube

In dit artikel

Het YouTube platform is geen onbekende in de marketingwereld. Naast dat het een inspirerend platform is vormt YouTube adverteren een ondergewaardeerde parel die niet altijd volledig wordt ingezet.

Vaak worden YouTube advertenties ingezet in de “See” laag van de klantfunnel, waar men zich vooral focust op brand awareness. Terwijl het juist interessant is om hier ook in de “Do” laag aanwezig te zijn. Want waarom zou je niet in beeld willen zijn bij mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten? In dit artikel delen we daarom een dé vier stappen die jou helpen om succesvol te adverteren op YouTube.

Stap 1: Plaats je videocampagnes in een ander account

Klinkt wellicht gek; want je wil het wel overzichtelijk houden natuurlijk. Maar wanneer je je videocampagne in hetzelfde account plaatst als een Search, Shopping of Display, zullen de conversiecredits aan deze campagnetypen worden toegekend, ook als Video ondersteunend is geweest. Alleen directe conversies van mensen die, door het klikken op de ad, op de website terecht komen zullen aan je videocampagne worden toegekend.

Het nadeel van alle campagnetypen in één account is dus dat je geen goed beeld krijgt van de daadwerkelijke impact van je campagne. Wanneer je gaat starten met YouTube adverteren, is het dan ook raadzaam om hier een videoaccount voor aan te maken in Google Ads.

Stap 2: Meet conversies via de Google Ads tag i.p.v. Analytics

Wanneer je in Google Analytics je doelen hebt aangemaakt is het simpel om deze in de Google Ads interface te uploaden. Maar, wanneer je je Analytics-doelen importeert, heb je geen volledig beeld van welke campagnes ondersteunend zijn geweest bij het behalen van deze conversies.

Het zit namelijk zo: wanneer iemand op jouw (video-)advertentie klikt, maar vervolgens via een ander kanaal (stel organisch) converteert, meet Google Analytics een SEO-conversie. Hierdoor wordt er dus geen SEA-conversie geïmporteerd naar Google Ads en zul je niet alle data in je account te zien krijgen.

Stap 3: Definieer je doelgroepen

Dit lijkt een behoorlijke open deur, maar wanneer je je doelgroep met YouTube advertenties wil bereiken, wil je wel weten ‘hoe’ je dat moet doen. Google biedt veel mogelijkheden om meer inzichten te vergaren over je doelgroep. Met die kennis kun je beter inschatten op welke manier je hen wilt benaderen en welke manier van communiceren daarbij past.

We kennen allemaal de beschikbare In Market en Affinity audiences wel, maar hoe zien deze doelgroepen er nou daadwerkelijk uit? Welke van hun kenmerken kun je gebruiken om je advertenties nog relevanter te maken?

Een van die tools heet “Find my audience”. Om te starten met deze tool geef je aan of je op zoek bent naar een doelgroep die specifiek in de markt is om een bepaald product of dienst aan te schaffen, of dat je mensen wilt bereiken die specifieke interesses hebben. Vervolgens kies je je de branche waarin je actief bent en krijg je een selectie van een aantal relevante doelgroepen.

Google Find my audience

In dit voorbeeld wordt vervolgens een drietal doelgroepen getoond waar je per doelgroep meer informatie kunt vinden. Hierin staan bijvoorbeeld tips over wat deze doelgroep op YouTube doet; het bekijken van expert reviews of misschien video’s over de specificaties van het product. Dit is waardevolle informatie om te gebruiken voor je targetting, wellicht zou je met deze kennis ook je CTA willen aanpassen.

Stap 4: Test met variaties en blijf dit doen

Je wil natuurlijk de prestaties van je videocampagne alsmaar blijven verbeteren. Ongeacht of je nu een awareness- of conversiedoelstelling hebt. Een manier om dit te blijven doen is het inzetten van A/B tests. Door continu te blijven testen blijf je ook nieuwe dingen leren over je propositie en doelgroep. Zaken die je zou kunnen testen zijn:

 

        • Variaties van je video (tijd, scénes)

 

        • Headlines

 

        • CTA

 

        • Achtergrondmuziek

 

        • Landingspagina’s

 

Een belangrijke best practice is om constant nieuwe hypotheses te vinden die je kunt inzetten in een A/B test. Dit helpt je niet alleen je huidige videocampagnes te verbeteren, maar ook alle volgende campagnes die je gaat opzetten! Wil je graag starten met YouTube adverteren maar kun je wel wat hulp gebruiken? Onze SEA-specialisten denken graag met je mee over een passende strategie!

Bianca Bergshoeff SEA, Social en Video Heldin

Gelezen

93 keer

Deel

Laat een reactie achter