Succes gegarandeerd met Messenger bots in 2019!

- Lars Maat - 15 mei 2019

In dit artikel

Facebook Messenger is hot. Waar in 2018 nog gemiddeld 2 miljard berichten per maand via Messenger werden uitgewisseld tussen consumenten en bedrijven, zal dat aantal in 2019 nog veel verder oplopen. Met de laatste aankondigingen (begin mei 2019) op de Facebook F8 Conference heeft Facebook wederom aangetoond dat Messenger een kanaal is dat je als bedrijf simpelweg niet meer links kan laten liggen. De mogelijkheden voor Messenger zijn namelijk nog verder uitgebreid!

Een gemiddelde email inbox stroomt dagelijks vol met veel reclame mails van bedrijven. De nood om al die mails te openen, laat staan te lezen, is al jaren niet meer hoog. Veel mails worden direct verwijderd of simpelweg nooit bekeken. Het persoonlijke van Messenger zorgt er juist voor dat deze problemen bij dit kanaal (voorlopig) niet aanwezig zijn. Het ontvangen van een bericht voelt als het ontvangen van een Whatsapp bericht; je voelt de noodzaak om te openen en te reageren.

Richard van Riel, clubmanager bij Club den Edel, durfde het aan om samen met Maatwerk Online een Messenger botcampagne te ontwikkelen voor de fitnessclub uit Waddinxveen. En dat pakte perfect uit. Ben je benieuwd hoe we dit project hebben aangepakt en wat de resultaten zijn? Lees dan snel verder.

Wat is een Messenger botcampagne eigenlijk?

Voor Club den Edel hebben we een Messenger bot ontwikkeld. Dit is een chatbot die het gesprek aangaat met jouw doelgroep. Dit kan om verschillende redenen waardevol zijn. In het geval van Club den Edel wilden we de volgende doelstellingen realiseren:

  1. Het verhogen van de naamsbekendheid in de regio;
  2. Het genereren van NAW gegevens ;
  3. Het genereren van nieuwe en betalende klanten.

Win 1 jaar gratis sporten!

In overleg met Richard is besloten dat de Messenger bot van Club den Edel aan één persoon 1 jaar gratis sporten weg mag geven. Een super prijs dus! En dat was ook te zien in de reacties op het Facebook bericht waarin we de prijs hebben bekend gemaakt. Het aantal opmerking liep maar liefst op tot 243 opmerkingen!

De bot gaat het gesprek aan

Zodra de Messenger bot kon communiceren met de doelgroep, gingen we op een natuurlijk en leuke manier het gesprek aan. Uiteraard stellen we dit van te voren in. Door het stellen van de juiste relevante vragen, leerde de bot de persoon waarmee die in gesprek was kennen. Afhankelijk van de antwoorden die werden gegeven, kwam de Messenger bot met de vervolgvragen. Alles opgebouwd tot het moment om het telefoonnummer te ontvangen:

Omdat de Messenger bot rechtstreeks communiceert met Facebook zijn de algemene gegevens zoals voornaam en achternaam van de persoon al bekend bij de bot. De NAW gegevens werden rechtstreeks doorgestuurd naar het email- en CMS systeem van de fitnessclub.

De resultaten van de Messenger bot campagne

We begrijpen dat je nu ook benieuwd bent naar de resultaten. Ben je klaar voor duizelingwekkende cijfers? Er was een 100% openingsratio op de berichten van de Messenger bot. Misschien moeten we dat even herhalen: 100%! Daarnaast was ook het doorklikratio extreem hoog met 94,2%

In totaal hebben 344 mensen gecommuniceerd met de Messenger bot. Daar zaten uiteraard ook wat mensen bij die al lid van de sportschool zijn. Uiteindelijk zijn er onderaan de streep de volgende cijfers behaald:

✅ Behaald bereik in de doelgroep: 10.485;

✅ Meer dan 150 nieuwe leads;

✅ Openingsratio: 100%.

Ter info: Waddinxveen bestaat uit 27.713 inwoners. De advertentiekosten om deze campagne te promoten: € 411,40.

Wanneer start jij met een eigen Messenger bot?

Dit is slechts één van de vele succesvoorbeelden van Messenger botcampagnes die we bij Maatwerk Online draaien voor onze klanten. Benieuwd naar de Facebook Messenger bot mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Lars Maat Online Marketeer & Shopping Techneut

Gelezen

145 keer

Deel

Laat een reactie achter