Maatwerk Online
Home > Blog > Spamverkeer-uitsluiten-in-google-analytics

Spamverkeer uitsluiten in Google Analytics Download als pdf

Zie jij in je Google Analytics resultaten dit ook?:

Spam verkeer in Google Analytics

De kans is vrij groot. Want op dit moment (juni 2015) hebben veel sites last van spamverkeer binnen Google Analytics. Te herkennen aan o.a. de rare referrals, hoge bouncepercentage, 1 pagina per sessie en 0 seconden op de website. In dit artikel leggen we kort en krachtig uit wat je er tegen kunt doen:

Spamfilters instellen bij Google Analytics

Om het spamverkeer uit te sluiten is het raadzaam om filters in te stellen binnen Google Analytics. Let op; een filter werkt pas zodra je hebt ingesteld en dus niet met terugwerkende kracht. Doorloop deze stappen:

  • Ga naar het beheerderspaneel van Google Analytics en klik bij het profiel waar je de filters wilt uitsluiten op 'filters' en dan op de rode knop: 'nieuw filter'. Je ziet nu onderstaand schema als het goed is:

 

  • We gaan een aangepast filter maken dus bij filtertype selecteer je 'aangepast'. Vervolgens selechteer je 'campagnebron' onder 'uitsluiten' en vul je gedeeltes van de verwijzende spamreferrals in, gescheiden met een |. Dat ziet er in bovenstaand voorbeeld dus als volgt uit:

Spamverkeer uitsluiten stap 2

 

  • Vervolgens test je het filter door op 'filter verifiëren' te klikken. Je ziet als het goed is de resultaten voor het filter (inclusief al het spamverkeer) en na het filter (als het goed is, is nu het spamverkeer daar weg).
  • Je sluit af door het filter op te slaan. Eventueel breid je dit filter uit met nieuwe websites zodra er nieuwe spamsites bij komen.

Ook spamverkeer via je hostnaam

Ook zien we bij veel klanten dat het directe verkeer sterks is toegenomen de laatste tijd. Een snelle blik leert ons dat er veel direct verkeer is met als hostnaam (te zien via de secundaire dimensies): (not set). Ook dit is spamverkeer. Stel ook hiervoor een filter in. Deze ziet er iets anders uit:

Hostnaam spamverkeer uitsluiten

 

Let wel op: als je een webshop hebt waarbij het afrekenproces via een andere site gaat, moet je deze site hier ook bij zetten. Meerdere sites voeg je weer toe met een | teken. Mocht je tijdens het verifiëren nog meer hostnamen zien die goed zijn, kun je die ook toevoegen.

Door: Lars Maat

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Lars Maat