Wat zijn de SEO trends voor 2021? [4 trends op een rij]

- Axel de Boer - 15 januari 2021 - Laatste update op 10 februari 2021

In dit artikel

Het algoritme van Google is continu in beweging. Dagelijks vinden er updates plaats met de intentie om de ervaring van de gebruikers van de zoekmachine te verbeteren. Dit vraagt aanpassingen in de SEO strategie die je voert. Doordat SEO zo flink aan het veranderen is moeten marketeers op de hoogte blijven van de nieuwste SEO trends in de wereld. Wij zetten de 4 belangrijke SEO trends van 2021 voor je op een rij:

  • Gebruiksvriendelijkheid wordt een ranking factor
  • Local SEO wordt complexer
  • Mobile-first indexering is overal een feit
  • Structured Data gebruik wordt onvermijdelijk 

Metrics voor gebruiksvriendelijkheid worden een ranking factor 

In mei 2020 introduceerde Google het concept van Core Web Vitals: drie nieuwe statistieken die worden toegevoegd aan de manier waarop Google de gebruikerservaring meet. Alle drie de statistieken gaan min of meer over de waargenomen paginasnelheid: hoe sneller het laadt, hoe sneller het interactief wordt en hoe stabieler het is bij het laden.

Google heeft onlangs aangekondigd dat Core Web Vitals in mei 2021 officiële ranking signalen zullen worden. Wanneer dit gebeurt, zullen deze statistieken meer worden gebruikt als een tie-breaker dan als een sterk ranking signaal. Als er bijvoorbeeld twee pagina’s zijn met even relevante inhoud, van vergelijkbare kwaliteit en autoriteit, dan is het aan de statistieken van de gebruikerservaring om te beslissen welke pagina hoger moet worden gerankt.

Bovendien zullen Core Web Vitals dienen als kwalificatie voor pagina’s die in Google’s Top Stories willen verschijnen. Voorheen konden alleen AMP-pagina’s worden weergegeven in Top Stories, omdat ze betrouwbaar en snel waren. Nu Google snelheid kan meten met Core Web Vitals, wordt deze mogelijkheid uitgebreid naar alle pagina’s met een voldoende hoge optimalisatiescore.

Ten slotte overweegt Google een soort ID om zoekresultaten te markeren met een goede gebruikerservaring. Vergelijkbaar met de manier waarop AMP-pagina’s worden gemarkeerd met een bliksemschichtpictogram. Indien geïmplementeerd, zullen gebruikers snelle pagina’s in zoekresultaten kunnen herkennen en zullen ze waarschijnlijk de voorkeur geven boven langzame pagina’s. Nog een belangrijke reden om te voldoen aan een goede gebruikerservaring. Je wilt niet dat je CTR zakt doordat concurrenten hier wel over beschikken en jij niet.

Hoe te optimaliseren?

Core Web Vitals kunnen worden gemeten met behulp van een aantal Google-tools voor. Wij gebruiken hiervoor:

Beide tools geven je informatie over je huidige score en aanbevelingen over hoe deze score verbeterd kan worden.

Local SEO wordt steeds complexer

Nog niet zo lang geleden rankte Google lokale bedrijven op basis van de nabijheid van de zoeker. Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat Google afstand nam van de factor nabijheid en langzaamaan meer vertrouwde op kwaliteit en relevantie. Dit betekent dat bedrijven nu wat speelruimte hebben als het gaat om het beïnvloeden van lokale rankings.

En Google levert de tools graag. Google Mijn Bedrijf (GMB) blijft nieuwe functies aan zijn vermeldingen toevoegen. Bedrijven kunnen nu berichten publiceren, vragen beantwoorden, producten en diensten toevoegen, reserveringen aanbieden en berichten instellen – allemaal vanuit hun vermeldingen. In feite zijn de lijsten nu zo geavanceerd dat de zoekers amper de daadwerkelijke website hoeft te bezoeken.

En met de komst van COVID-19 voorzag Google snel GMB-vermeldingen van nog meer opties. Je kunt jouw bedrijf als tijdelijk gesloten markeren, alternatieve openingstijden toevoegen, donaties innen, cadeaubonnen verkopen en speciale attributen activeren om veiligheidsopties te markeren:

Hoe te optimaliseren?

Het beste wat je kunt doen voor local SEO, is jouw GMB-vermelding optimaliseren. Behandel het alsof het je tweede website is, verken alle functies (berichten, vragen en antwoorden, attributen, enz.) en houd jouw beoordelingen goed in de gaten. Dit laatste telt namelijk zwaar mee voor jouw kwaliteit en is dus een belangrijke ranking factor. 

Mobile-first indexering is overal een feit

Al in 2016 was Google begonnen met het overschakelen van websites naar mobile-first indexering. Dit betekent dat de website wordt gerangschikt op basis van de mobiele versie in plaats van de desktopversie.

Tot dusver is het een nogal langzaam proces geweest. Google heeft elke website gecontroleerd om te zien of deze geschikt is voor mobiele apparaten en heeft de overstap alleen gemaakt als de website de test heeft doorstaan. Bovendien werden alle nieuw geregistreerde websites standaard mobile-first geïndexeerd.

Vier jaar later is het proces bijna voltooid, maar er is nog steeds een deel van de ouderwetse websites die zich niet hebben kunnen aanpassen aan het mobiele scherm. Tegen deze websites zegt Google dat genoeg, genoeg is. Deze websites zullen gedwongen worden tot mobile-first indexering, of ze er nu klaar voor zijn of niet. Momenteel staat de overgang gepland voor maart 2021.

Hoe te optimaliseren?

In Google Search Console kun je een getailleerd rapport vinden over de mobiele bruikbaarheid van jou website. Hier vind je pagina specifiek of deze geschikt is voor mobiele apparaten. Als deze niet geschikt is vind je details over hoe je dit kunt oplossen.

Gebruik van structured data wordt onvermijdelijk 

Structured data is niet bepaald een nieuwe trend – we praten er al jaren over. Maar hoewel het belang ervan blijft toenemen, is structured data nog geen algemeen aanvaarde SEO-tactiek.

De meest directe toepassing van structured data is het maken van rich snippets, die absoluut essentieel zijn als je wilt ranken voor zaken als recepten en/of nieuwsartikelen:

Een andere toepassing van strucutred data is om deze te gebruiken voor local SEO. Er is een type schema dat ‘local business’ wordt genoemd en waarmee je jouw bedrijf, het adres en de belangrijkste contactgegevens kunt markeren. Eenmaal toegepast op jouw website, vertelt het bestand aan Google waar jouw bedrijf zich bevindt en vergroot het jouw kansen om in lokale zoekresultaten te verschijnen.

Hoe te optimaliseren?

Het gebruik van structured data klinkt ingewikkeld en dat is het gedeeltelijk ook. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel tools die je kunnen helpen met het opmaken van deze data. Een voorbeeld is hiervoor is de Structured Data Markup Helper.

Blijf je concurrentie voor in 2021

Bij deze de belangrijkste SEO trends voor 2021 op een rij. Zorg ervoor dat je inspeelt op deze SEO trends in 2021. Bijblijven is belangrijk om niet te worden voorbij gestreefd door je belangrijkste concurrenten. Hou in je achterhoofd dat kwaliteit en relevante/waardevolle content altijd de basis blijft en centraal zal moeten staan. Heb je daar hulp bij nodig? Wij helpen jou daar graag bij!

Axel de Boer SEO specialist & Google Mijn Bedrijf enthusiast

Gelezen

836 keer

Deel

Hreflang-tag: de basisprincipes en hoe jij het in kan zetten


- 23 juni 2021
Gelezen 15 keer
Willem Nales SEO specialist
Neuromarketing voor online marketing

Neuromarketing: waar marketing, wetenschap en psychologie elkaar kruisen


- 26 mei 2021
Gelezen 43 keer
Elysa van der Graaf SEO Specialist
Thin content

Wat is Thin Content (dunne content) en hoe los je het op?


- 17 mei 2021 - Laatste update op 20 mei 2021
Gelezen 54 keer
Eileen Jaquet Content specialist