Segmenten aanmaken in Google Analytics

- Bianca Bergshoeff

In dit artikel

Hoe ziet dit er dan uit in Google Analytics?

Ben je echt helemaal nieuw met het fenomeen ‘utm parameters’ voor het testen van formulieren en het doen van testbestellingen? Geen zorgen! Je kunt dit op een hele makkelijke manier inzichtelijk maken binnen Google Analytics, dit zullen we stapsgewijs doorlopen!

Wanneer je vaker in Google Analytics kijkt, heb je het ongetwijfeld al eens voorbij zien komen: segmenten. Segmenten bieden de mogelijkheid om data te filteren, zonder deze aan te tasten. Wil je bijvoorbeeld enkel data zien van verkeer dat afkomstig is uit organisch verkeer? Dan kun je hier gemakkelijk een segment voor aanmaken. Naast de mogelijkheid om deze data op te nemen, kun je er ook voor kiezen deze juist uit te sluiten. Dit is natuurlijk wat we zoeken, de uitgevoerde testen willen we niet opnemen in de data. Dit gaat niet alleen over de testbestelling of het geteste formulier, maar in principe willen we de gehele sessie niet mengen in de data van potentiële klanten.

Stap 1: Een segment aanmaken

Een segment aanmaken kun je op meerdere plekken doen. Voor het gemak (en overzicht) doen we dit onder Gedrag -> Overzicht. In het scherm zie je dan het volgende:

 

Standaard zie je het segment “Alle Gebruikers”, oftewel de ongefilterde data. Je klikt op de knop ernaast “+ Segment toevoegen” en vervolgens op “+ Nieuw Segment” (rode knop).

Stap 2: Je segment samenstellen

Je ziet nu een schermpje met mogelijkheden waarmee je een segment kunt samenstellen. Standaard staat hij op “demografische gegevens”, je ziet hieronder ook verkeersbronnen staan. Hier kun je een segment aanmaken als je bijvoorbeeld alleen de data wilt weergeven dat afkomstig is vanuit bron X. Hier kun je dit niet uitsluiten, daarom gaan we naar “Voorwaarden” dat onder het tussenkopje “Geavanceerd staat”.

Vervolgens zien we een filter, hier kiezen we voor Sessies en Uitsluiten, wanneer Bron/medium het volgende bevat: test / test. Dit komt er als volgt uit te zien:

Super! Je hebt nu je segment bijna klaar! We willen deze natuurlijk ook terug kunnen vinden in een hele lijst met segmenten, daarom is het belangrijk dat we hem niet vergeten een naam te geven. Dit kun je linksboven doen:

Daarna kun je op de blauwe knop “Opslaan” drukken en is je segment aangemaakt. Om te testen of het ook echt werkt, gaan we naar Conversies > Doelen > Overzicht. Je klikt op het segment “Alle Gebruikers”, en selecteert in plaats hiervan het net door jou aangemaakte segment en vervolgens druk je op Toepassen.

Je ziet dat er in de geselecteerde periode 6 testformulieren zijn voltooid! Je kunt ook kijken bij Gedrag > Overzicht om meer informatie in kaart te brengen omtrent deze sessie. Hoe tof om dit allemaal met een paar klikken inzichtelijk te krijgen! Voortaan ben je in ieder geval zeker van “schone” data in je Google Analytics account! 😉

Heb je vragen over deze stappen, of loop je ergens tegenaan? Aarzel niet om ons even te contacten, we helpen je graag!

Bianca Bergshoeff SEA specialist

Gelezen

55 keer

Deel

Laat een reactie achter