Remarketing vs. Retargeting: het verschil!

- Bianca Bergshoeff - 8 januari 2021
Remarketing-retargeting-verschil

In dit artikel

Een leuke breinbreker: remarketing versus retargeting. Ik hoor je wellicht denken: dat is toch precies hetzelfde? Zo wordt er wel vaak gecommuniceerd met deze termen. Echter is er weldegelijk een verschil tussen deze termen. Hoe dat precies in elkaar zit lees je in deze blog!

 

Deze termen zo naast elkaar lezend zul je wellicht enige twijfel hebben om te kunnen toelichten wat het verschil daadwerkelijk is. De lijn tussen remarketing en retargeting is vandaag de dag zo vervaagd, dat ze als ‘hetzelfde’ worden gezien. Technisch gezien is er een verschil, al hebben beiden overeenkomende doelstellingen. Ze verschillen vooral in strategie en wie je bereikt met je campagnes.

 

Wat is retargeting?

Retargeting kun je op verschillende manieren implementeren in je strategie. De meest bekende manier is de verwijzing naar online advertenties of display ads die je laat zien aan mensen die eerder interactie hebben gehad met je website, zonder te converteren (formulier invullen of een aankoop bijvoorbeeld). Zodra een bezoeker op je website terecht komt en doorklikt naar een andere pagina of een andere actie uitvoert (video afspelen, klikken om te bellen of mailen), worden hiervan de zogeheten event-cookies opgeslagen in de browser van de websitebezoeker. Deze informatie kun je gebruiken om opnieuw in beeld te komen bij deze niet-converterende websitebezoekers.

 

Hoe werkt dat precies? Stel je voor dat je een webshop beheert waarin je boeketten verkoopt. Dan kunnen websitebezoekers de volgende ‘acties’ op je website uitvoeren:

  • product bekijken
  • product toevoegen aan winkelmand
  • winkelmand bekijken
  • betaalproces starten
  • adresinformatie invullen
  • aankoop afronden

 

Door een retargeting strategie op te zetten, kun je mensen opnieuw bereiken die bijvoorbeeld iets hebben toegevoegd aan het winkelmandje, maar uiteindelijk geen aankoop hebben gedaan. Wellicht werden ze afgeleid en hebben ze daardoor het aankoopproces niet voltooid. Door opnieuw bij deze doelgroep in beeld te komen kun je hen herinneren aan de actie die zij hebben uitgevoerd en hen alsnog tot aankoop laten overgaan.

 

Deze manier van retargeten vindt plaats op third-party platformen. Dat wil zeggen dat de advertenties worden getoond op websites die niet van jou zijn, denk bijvoorbeeld aan het Google Display Netwerk of Facebook en Instagram. Retargeting kunnen we in twee categorieën opsplitsen: on-site en off-site. Klinkt wellicht verwarrend, maar door er iets dieper naar de kijken wordt het al gauw duidelijk.

 

 

 

Targeting on-site acties

Met deze methode target je iemand op basis van een eerder website bezoek, of acties die iemand heeft uitgevoerd op je website. Zoals eerder gezegd is dit is de meest bekende vorm van retargeting. De naam zegt het stiekem ook: je target mensen die eerder al on-site zijn geweest.

 

Een aantal concrete voorbeelden zijn:

  • Mensen die een product hebben bekeken of toegevoegd aan het winkelmandje, maar deze uiteindelijk niet hebben gekocht;
  • Mensen die via een specifiek kanaal op je website zijn gekomen (paid of organisch);
  • Mensen die op je maillijst (nieuwsbrief) staan maar nog geen product hebben gekocht.

 

Op basis van dit soort acties kun je doelgroepen maken en deze vervolgens inzetten in campagnes. Het mooie is dat je deze doelgroepen in haast alle kanalen kunt aanmaken!

 

Je kunt je wel voorstellen dat campagnes gericht op deze doelgroepen, over het algemeen betere engagement- en doorklikratio’s hebben als wanneer je een algemene prospecting campagne live zet.

 

De mensen in een van bovengenoemde doelgroepen hebben nu eenmaal al eens interesse getoond in jouw merk of bedrijf.

 

Targeting off-site interacties

Het on-site gedeelte is dus vooral gelimiteerd tot acties en bezoeken die op de website zelf hebben plaatsgevonden. Maar met het gebruik en de populariteit van social media, is het ook ontzettend interessant om de doelgroep die op dit soort platformen interactie heeft met jouw posts, op te nemen in je retargeting strategie. Ook zij hebben immers aangetoond enige interesse te hebben in jouw merk of bedrijf.

 

Dit behoeft wellicht wat meer toelichting. We gaan weer even terug naar onze online bloemenwinkel. Naast de webshop zelf, zijn we ook actief op sociale media waaronder Facebook. Om onze volgers op de hoogte te houden, plaatsen we regelmatig berichten. Hier wordt ook veelvuldig op gereageerd door onze volgers – maar de aankopen blijven helaas uit.

 

Facebook biedt de mogelijkheid om mensen opnieuw te targeten die interactie hebben gehad met:

  • een video die je hebt geplaatst;
  • je instagram account of Facebook pagina;
  • een leadformulier;
  • events die je hebt aangemaakt;
  • de shoppagina op je Facebookpagina of Instagram account.

 

Een hoop mogelijkheden dus! Doordat deze mensen nog niet op je website zijn geweest, maar de interactie met jouw merk of bedrijf heeft plaatsgevonden op een ander platform, noemen we dit retargeting based on off-site interaction.

 

Wat houdt remarketing dan in?

Misschien kun je hier nu niet direct antwoord op geven, nadat je bovenstaande hebt gelezen. Er zit namelijk wel een kleine overlap tussen remarketing en retargeting. Dat zorgt er ook voor dat het zo vaak door elkaar gehaald wordt, of zelfs als hetzelfde wordt gezien.

 

Waar retargeting vooral gaat om niet-klanten naar en conversie te sturen, zijn bestaande klanten mailen voor een up-/ of cross-sell traditionele kenmerken van remarketing. Aha!

 

Remarketing kan dus ook ingezet worden om klanten te ‘herinneren’ om opnieuw tot actie te komen. Bijvoorbeeld wanneer je uit historische data kunt halen dat deze persoon om de X weken een bestelling plaatst. Waar deze functionaliteiten eerst altijd werden ingezet met emailmarketing, zijn de mogelijkheden in online advertising ook zodanig uitgebreid dat dit zich hier ook uitstekend toe leent.

 

Hoe is die vage lijn tussen remarketing en retargeting ontstaan?

Nu we het verschil tussen remarketing en retargeting hebben opgehelderd, kan ik me voorstellen dat je benieuwd bent naar de reden waarom de lijn tussen deze varianten zo is vervaagd. Dat is eigenlijk heel simpel te beantwoorden aan de hand van de innovaties op de online advertising platformen. Met de komst van de slimme algoritmes, is het bereiken van bestaande klanten niet meer gelimiteerd tot e-mailmarketing.

 

Binnen Facebook, Instagram en Google (alsook nog veel meer kanalen) is het mogelijk je klantenlijst, maillijst of wat voor lijst dan ook te uploaden en te gebruiken in campagnes. Uiteraard dien je hiervoor wel de juiste toestemming te hebben en transparantie te verlenen in je privacy policy. Deze uploads vereisen minstens een mailadres waar het platform gebruikersaccounts mee kan matchen om iemand in een doelgroep te kunnen plaatsen. In verband met de privacy worden de gegevens die je upload gehasht waardoor deze niet leesbaar is en de data dus ook niet voor andere doeleinden kan worden gebruikt zonder toestemming.

 

Ben jij benieuwd of je remarketing of retargeting al volledig inzet voor jouw bedrijf? Onze Advertising specialisten denken graag met je mee over een passende strategie die helpt jouw bedrijfsdoelstellingen te realiseren!

Bianca Bergshoeff SEA, Social en Video Heldin

Gelezen

42 keer

Deel

Laat een reactie achter

Google Discovery Banner

Discovery ads: wat zijn het en wat kun je er mee?


- 25 januari 2021
Gelezen 9 keer
Michelle de Zeeuw SEA Specialist en Amazon Specialist
SKAG structuur Google Ads

To SKAG or not to SKAG?


- 18 januari 2021
Gelezen 65 keer
Lars Maat Online Marketeer & Shopping Techneut
Remarketing-retargeting-verschil

Remarketing vs. Retargeting: het verschil!


- 8 januari 2021
Gelezen 42 keer
Bianca Bergshoeff SEA, Social en Video Heldin