Optimaliseer je Google AdWords campagne met automatische regels

Auteur Ender Ozcam

Google AdWords is een complex systeem: je biedt op een aantal zoekwoorden maar je betaalt niet het bedrag dat je aan het bieden bent. Je betaalt namelijk 1 cent meer dan je concurrent rondom dezelfde positie in Google. Maar wat dat bedrag en wat die positie uiteindelijk betekent, hangt weer af van bijvoorbeeld je kwaliteitsscore. Je hoort het al: ingewikkeld.

Maatwerk Online is Google Partner op het gebied van Google AdWords en beheert meerdere Google AdWords campagnes voor de klanten. Voor 1 specifieke klant, hebben we wel een heel mooi resultaat behaald! En wel met behulp van automatische regels. Dit zijn regels die je instelt bij je Google AdWords campagne en die volledig automatisch door het systeem worden doorgevoerd. Hieronder zie je een voorbeeld van een dergelijke regel:

Voorbeeld van een automatische regel in Google AdWords

In dit voorbeeld zie je dat we tegen het AdWords veilingssysteem zeggen, dat als de gemiddele positie van een zoekwoord beter is dan 1.9, dan bieden we voortaan 10% minder. Met als gevolg dat we (zeer waarschijnlijk) zakken naar een positie in de 2. Maar ook met lagere klikkosten. Zodoende optimaliseer je dus je campagne om met hetzelfde budget, meer klikken naar je website te halen. Let op: als je gaat werken met automatische regels is het aan te raden om ze te laten controleren door een expert. Als je het verkeerd instelt kan het flink verkeerd uitpakken.

Stijging CTR van 104%, daling klikkosten met 27%

Je leest het goed: met bovenstaande automatische regel hebben we het voor elkaar gekregen om het CTR van de AdWords campagne (doorklikratio) te laten stijgen met maar liefst 104%! Terwilj de klikkosten ook nog eens daalden met 27%. Zie onder voor het complete plaatje:

  • CTR stijgt van 0,82% naar 1,67% en dus met 104,24%
  • De klikkosten dalen van € 3,48 naar € 2,54 en dus met 26,96%
  • De gemiddelde positie daalde van plek 1,8 naar 2,1. Een minimaal verschil lijkt het.
  • De kosten per conversie daalden van € 928,76 naar € 126,93. Een verbetering van 86,33%!
Resultaat automatische regels in AdWords
Optimaliseer je Google AdWords campagne met automatische regels

Hoe is dit te verklaren?

Heel simpel. In het begin van de campagne (zonder automatische regels) gaat Google zelf zo goed mogelijk optimaliseren. We zagen dat de gemiddelde positie goed was met plek 1.8 maar als gevolg daarvan waren de klikkosten (en dus ook de kosten per conversie) redelijk hoog. Door een automatische regel in te stellen die ervoor zorgt dat we automatisch minder gaan bieden als we hoger staan dan plek 1.9 (wat dus het geval was) gaan we minder bieden. Wat blijkt: plek 2.2 is een prima plek. Met zelfs een hoger CTR, lagere klikkosten en een betere conversie!

Conclusie van dit alles:

Ga nooit blind uit van het feit dat een hoge gemiddelde positie (in principe) goed is. Uit bovenstaand voorbeeld blijkt wel dat (in dit geval) een iets lagere positie veel meer (rendabele) kliks oplevert dan een plek bovenaan. Had jij hier ook achter gekomen voor jouw campagne?

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL