Optimaliseer de volledige klantreis met Conversion Action Sets

- Simeon Mast - 2 augustus 2019

In dit artikel

Een aantal weken terug hebben jullie al een blog kunnen lezen met alle nieuwe features die Google tijdens het Marketing Live event bekend heeft gemaakt. Toffe dingen als Gallery Ads, Showcase Shopping Ads en App deeplinking kwamen voorbij tijdens dit event. In deze blog gaan we op een andere nieuwe feature in: Conversion Action Sets. Je kunt nu met Conversion Action Sets doelen instellen op campagneniveau in plaats van op accountniveau. Benieuwd wat dit kan betekenen voor jouw full funnel marketing? In deze blog kom je er alles over te weten.  

Wanneer zijn Conversion Action Sets beschikbaar? 

Voordat we ingaan op hoe we dit kunnen inzetten, is het goed om te weten dat Conversion Action Sets al beschikbaar is in Google Ads. Na het lezen van deze blog kun je de tips dus direct toepassen in je accounts! 

Pas je online strategie aan op de customer journey 

Om te begrijpen wat Conversion Action Sets voor jou toevoegt, is het goed dat je als bedrijf werkt vanuit de customer journey van jouw (potentiële) klant. In de verschillende fases wil je zichtbaar zijn bij je doelgroep om ze tot die ene uiteindelijke actie te verleiden. In de klantreis voor die ene aankoop of aanmelding, zitten voldoende punten die waardevol zijn voor jouw organisatie. Denk aan het downloaden van een brochure of het bekijken van een productvideo. Deze acties kun je uiteraard als doel instellen in Google Analytics en vervolgens importeren in Google Ads (dit is een van de vele manieren). Het nadeel is wel dat al deze conversies in al je campagnes worden doorgemeten! Maar wat als je een campagne hebt die gericht is op potentiële klanten in de beginfase van je customer journey en een campagne die puur gericht is op verkopen? In dat geval heeft de conversie brochuredownload een verschillende waarde voor beide campagnes. 

Van accountniveau naar campagneniveau 

Voorheen stelde je een conversie in op accountniveau. Dit betekent dat de situatie zoals die hierboven is geschetst in veel accounts voorkwam. Het gevolg? Optimaliseren op basis van micro conversies, zoals een brochuredownload, is ontzettend lastig. Andersom wil je een campagne die gericht is op de beginfase van je customer journey, niet afrekenen op verkopen of het generen van leads. De oplossing: Conversion Action Sets. 

Optimaliseren op basis van de fase in de customer journey 

Door middel van Conversion Action Sets kun je per campagne conversies die je wilt meten toewijzen. Hierdoor kun je een campagne dus veel beter optimaliseren voor een bepaald doel en de fase van de customer journey. Google zette vorig jaar in op automatische biedstrategieën, die worden nu veel toegankelijker voor campagnes die aan het begin van de funnel staan.  

Hoe stel ik Conversion Action Sets in? 

Uiteraard ben je nu benieuwd hoe je dit kunt veranderen in jouw campagnes! Je kunt op campagneniveau bij je instellingen conversies selecteren, zoals je kunt zien in onderstaand screenshot: 

Vervolgens kun je uit alle conversies die je hebt ingesteld in je Google Ads account, conversies selecteren die je wilt toevoegen aan de campagne: 

Daarnaast kun je ook conversieactiereeksen maken, zodat wanneer je met veel campagnes werkt, je deze eenvoudig kunt selecteren en dit dus niet iedere keer opnieuw hoeft te doen: 

Aan de slag!

Conversion Action Sets helpen je dus om campagnes te optimaliseren op basis van de customer journey van jouw (potentiële) klanten. Genoeg redenen dus om je campagnes door te lichten en dit toe te voegen! Heb je hulp nodig of wil je meer informatie? Neem dan contact met me op en ik help je graag verder. 

Simeon Mast SEA specialist & Display Koning

Gelezen

105 keer

Deel

Laat een reactie achter