Ook in 2021 een succesvolle Black Friday met deze tips!

- Jens van Overbeek - 5 oktober 2020 - Laatste update op 15 oktober 2021
black-friday-tips-online-marketing

In dit artikel

Net als 2020 was ook 2021 een jaar dat we niet snel zullen vergeten. Maar, aan alles komt een einde en zo ligt ook nu december in het vooruitzicht. Inclusief Black Friday, waar je natuurlijk net als ieder ander jaar het maximale uit wilt halen! Wat kun je daar dit jaar van verwachten? Is Black Friday voor jou het belangrijkste moment in het jaar, of ga je er juist voor het eerst mee aan de slag? Wat je situatie ook is, wij helpen je graag om er een groot succes van te maken met een aantal praktische tips!  

Waar je in ieder geval rekening mee moet houden 

Naast de praktische tips zijn er ook een aantal algemene trends om rekening mee te houden. Deze zijn relevant voor je Black Friday strategie, dus verlies ze niet uit het oog!

  • Mensen kopen juist nu liever online

Tijdens de Corona periode is het duidelijk geworden dat men nu juist méér online koopt. Dit heeft tot gevolg dat de inkomsten van onder anderen online retailers er juist op vooruit zijn gegaan. De winkels zijn inmiddels alweer een tijdje open, maar dit blijft ook voor 2021 van toepassing!

  • Koopt men offline, dan doen zij eerst online research

Zelfs wanneer de aankoop offline plaatsvindt, is de keuze eigenlijk online al gemaakt. Veel consumenten doen namelijk eerst online hun research, voordat zij een product offline aanschaffen. Ben je dus zowel fysiek als digitaal te vinden? Zorg dan dat de informatie die jouw doelgroep zoekt beschikbaar is!

  • Een dag, of een week lang korting?

Een andere trend is dat Black Friday ieder jaar weer iets langer lijkt te duren. Sommige verkopers geven maar liefst een week lang korting. Het zou zomaar kunnen dat die kortingen ook dit jaar weer langer lopen, maar de datum van Black Friday zelf blijft waarschijnlijk wel het belangrijkst.

Wanneer je moet beginnen met adverteren voor Black Friday

Een belangrijke vraag voor veel ondernemers; ‘wanneer moet ik nou beginnen met adverteren voor Black Friday?’ Een logische vraag natuurlijk.

Wanneer we kijken naar Google Trends zien we eind september al significantie stijgingen in het zoekvolume met betrekking tot Black Friday, dus dat is een mooi uitgangspunt.

Wat ons betreft wil je dus eigenlijk al in oktober, maar zeker begin november, beginnen met adverteren en inspelen op Black Friday. En hoe je dat dan precies doet? Daar gaan we nu op in! 

Help je doelgroep met je content

Het is in ieder geval een goed idee om de consument, en met name die uit jouw doelgroep, een handje te helpen. Probeer vanuit hen te denken; wat hebben ze nodig? Waar zijn zij naar op zoek? Gemakkelijke voorbeelden hiervan zijn;  

  • Inhaken met je content

Rond Black Friday gaan veel mensen op zoek naar de cadeautjes die zij zelf willen hebben, maar ook die zij aan anderen willen geven. Bekende zoekintenties zijn onder anderen de lijstjes met geschikte cadeautjes voor zus, zwager, oma of tante. Zo help je jouw doelgroep een handje en weten zij dat ze met hun vragen bij jou terecht kunnen.

Cadeautjes voor anderen uitzoeken is altijd lastig, maar met jouw hulp valt het dit jaar eindelijk eens mee! 

  • Opties voor verlanglijstjes

Een goed gewaardeerde functie binnen webshops is die van het verlanglijstje. Deze heeft twee verschillende voordelen. Ten eerste helpt het om overzicht te bewaren voor de consument zelf; zo weet diegene welke dingen hij of zij graag cadeau zou krijgen en worden die niet snel vergeten. Daarnaast is het aan de hand van een verlanglijstje ook makkelijker om bij anderen aan te geven welke cadeautjes goed in de smaak zouden vallen.   

Denk om je lokale vindbaarheid 

Vanwege de pandemie werd er veel online gekocht en dat is nog steeds zo. Toch zullen er ook altijd mensen op pad gaan voor de perfecte cadeaus. Binnen die groep bestaat een lichte voorkeur voor winkels in de buurt. Heb je een fysieke locatie? Speel hier dan op in door te zorgen dat jouw Google Mijn Bedrijf-informatie up-to-date is. Daar kun je een boel belangrijke info kwijt. Denk bijvoorbeeld aan je openingstijden en je veiligheidsmaatregelen in het kader van Corona. Daarom is je lokale vindbaarheid enorm belangrijk.

Bovendien kun je ook local campaigns gebruiken om nog meer bezoekers naar je winkel te trekken. Zoekopdrachten voor ‘beschikbaar bij mij in de buurt’ zijn populair, dus je mag er op rekenen dat dit zijn vruchten af zal werpen rond Black Friday!  

Acties en kortingen luid en duidelijk in je advertenties terug laten komen 

Eén op de drie Black Friday aankopen wordt gedaan naar aanleiding van een advertentie waarin de actie werd gecommuniceerd. Ga maar na, je ziet gewoonlijk al veel advertenties, maar vergeleken met de Black Friday periode stelt dat aantal eigenlijk niet zo heel veel voor. Zorg dus dat jouw acties en kortingen, mits je daarvoor kiest, duidelijk in al je advertentie copy terug te zien is. We raden je bovendien ook zeker aan om extra budget vrij te maken voor je advertenties. Dit omdat de ervaring ons leert dat het nog weleens hard kan gaan rond Black Friday, en dan wil je geen conversies mislopen omdat je budget op is. Geen slecht plan dus, dat verhoogde budget. Hieronder vind je nog veel meer advertentie-specifieke Black Friday tips!

Je Google Shopping feed aanpassen 

Maak je gebruik van de Google Shopping feed? Pas deze dan aan voor Black Friday! Zet bijvoorbeeld blackfriday in je titels. Op deze manier wordt deze in één klap superrelevant, wat jou natuurlijk extra verkeer op gaat leveren.  

Maak gebruik van Countdown ads 

Een vertrouwde techniek binnen marketing is het principe van schaarste. Heeft men het idee dat jouw product bijvoorbeeld bijna op is, dan zullen zij dit eerder aanschaffen.

Een goede manier om hierop in te spelen is het gebruik maken van een zogeheten Countdown ad. Middels een widget kun je namelijk een timer aan je Google advertentie toevoegen, die aftelt en dus aangeeft hoe lang de korting nog geldt of het product nog beschikbaar blijft 

Zorg ook voor een banner op je website

Consumenten houden van duidelijkheid en gemak. Verwerk je Black Friday actie daarom breder dan alleen in je advertenties. Een goede manier om dit te doen is met een Black Friday banner op je website. Deze maakt continu aan bezoekers duidelijk dat er aantrekkelijke acties lopen. Ook hebben zij dan meteen de mogelijkheid om naar de actiepagina te navigeren 😉.  

Vergelijkbare groepen benaderen

Wil je nieuwe potentiële klanten aanboren? Probeer dan eens te werken met vergelijkbare doelgroepen. Deze kun je aanmaken op basis van klantlijsten. Je bereikt dan mensen met vergelijkbare eigenschappen die nog geen ervaring hebben met jouw organisatie of product. Dankzij die vergelijkbare eigenschappen is er bij deze groep meer kans op conversies!

 

YouTube Video for action campagnes

Een simpele en kosteneffectieve advertentiemethode is die van YouTube Video for action campagnes. Hiermee breng je je doelgroep van YouTube naar je website met de reclames die, vaak voorafgaand aan een aangeklikte video, op het platform afspelen. Specifiek binnen een Video for action campagne zit daar dan een concrete call to action aan verbonden, die extra aanspoort tot conversie!

Live video shopping

Heb je ervaring met video, videocampagnes of bijvoorbeeld productvlogs, dan is live video shopping misschien wel iets voor jou! Voorbeelden zijn gestreamde modeshows waarvan je direct de items kunt kopen, of productpresentaties met een kooplink in de beschrijving. Een soort Telsell 2.0, en bovendien bijzonder effectief!

Overtuig je winkelmandverlaters alsnog 

Mensen die producten in hun winkelmandje hebben gestopt zijn super dicht bij een aankoop, maar toch worden veel van die winkelmandjes toch nog weggeklikt. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, maar vaak is er nog een goede kans om deze bezoekers alsnog een aankoop te laten doen.

Heb je hun e-mailadres, zorg dan voor een zogeheten Abandoned Cart E-mail. Met e-mailmarketingsoftware kun je geautomatiseerd een mail sturen naar personen die producten in hun winkelmandje hebben gestopt, maar deze niet hebben afgerekend. 

Heb je hun mailadres niet? Probeer het dan met een remarketing display campagne. Je laat dan display advertenties zien, met de producten uit het winkelmandje, aan de personen die deze niet hebben aangeschaft! Maak deze lijsten zo breed mogelijk, zodat je niemand misloopt. Limiteer je dus niet naar de laatste 7 of 30 dagen, maar zet de periode zo ver mogelijk terug. Iedere persoon kan immers interessant zijn voor je!

Denk ook voor Black Friday aan de lange termijn! 

Je bent nog niet te laat om te beginnen met SEO voor Black Friday, je bent namelijk precies op tijd voor de editie van volgend jaar! Een tikkeltje flauw, maar wel hoe de vork in de steel zit.

Als je nog niet begonnen was kun je dit jaar niet meer de vruchten van SEO kunt plukken op Black Friday. Wel is het sterk aan te raden om alvast na te denken over volgend jaar. Je bent nu toch al met Black Friday bezig!

Met de volgende 4 stappen zorg je dat je volgend jaar niet meer te laat bent:   

  • Maak een vaste Black Friday pagina aan

Het duurt een tijdje voordat je goede posities in de organische zoekresultaten van Google krijgt voor een bepaalde pagina, dus je kunt de Black Friday pagina niet pas op het laatste moment aanmaken. Zet deze het hele jaar door online. Rond Black Friday laat je daar de specifieke content voor zien, daarna geef je bijvoorbeeld alleen nog een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief weer.  

  • Doe 3 à 4 maanden van tevoren aan linkbuilding

Om je pagina rond Black Friday extra goed vindbaar te maken, raden we aan om ruim van tevoren in linkbuilding te investeren. Begin ongeveer 3 à 4 maanden eerder mee, zodat je goede posities hebt op het moment dat dat telt!

  • Maak de landingspagina ook intern goed bereikbaar

Zorg dat de Black Friday pagina ook vanuit de website zelf goed vindbaar is. Dit kan met een intern linkje, bijvoorbeeld vanaf de homepagina.  

  • Vul een remarketing lijst voor volgend jaar

Het is bovendien nog handig om een remarketing audience te vullen met alle personen die een Black Friday aankoop bij je hebben gedaan. Hen kun je dan volgend jaar weer een bericht sturen met jouw nieuwe acties, of targeten met je nieuwe advertenties! 

Aan de slag 

Met de bovenstaande handleiding ben jij goed voorbereid op Black Friday. Wil je bij de uitvoering hiervan graag wat hulp, heb je nog vragen, of wil je graag een uitgebreide Black Friday strategie opzetten? Bij Maatwerk Online helpen onze SEO-, SEA– en Social specialisten je graag. Laat dit dus aan ons weten, dan kijken we samen hoe we een knallend succes van Black Friday gaan maken!

Jens van Overbeek Copywritter en Content Specialist

Gelezen

400 keer

Deel

Werkt Exact Match Domain (EMD) nog steeds voor jouw SEO?


- 12 oktober 2021
Gelezen 10 keer
Elysa van der Graaf SEO en CRO Specialist
hoe-interne-links-zorgen-voor-een-seo-boost

De 5 manieren om een SEO boost te krijgen dankzij interne links


- 27 september 2021 - Laatste update op 1 oktober 2021
Gelezen 21 keer
Jens Verver SEO specialist
wat-zijn-cookies

Cookies en privacy op jouw website, heb jij het geregeld?


- 28 september 2021
Gelezen 19 keer
Eileen Jaquet Content specialist