De 5 Online Marketing Trends van 2022!

Auteur Axel de Boer

De digitale wereld is constant in verandering. Wij, als online marketeers, merken daar natuurlijk heel veel van. Zo moeten we zorgen dat we op de hoogte blijven van de laatste online marketing trends. Daarnaast moet ook nog maar eens blijken of al deze ontwikkelingen echt doorzetten. Maar van welke trends verwachten we nu dat ze in 2022 echt gaan doorkomen? We hebben de 5 belangrijkste trends van dit jaar op een rijtje gezet.  

Messenger marketing  

In 2019 zijn we gestart met de introductie van Messenger bots voor veel verschillende klanten. De resultaten van één van onze Facebook Messenger bot campagnes hebben we al eens gedeeld op onze website. Deze waren namelijk verbluffend! Een Messenger botcampagne kan gebouwd worden om verschillende reden, zoals:  

    • Naamsbekendheid vergroten.
    • NAW-gegevens verkrijgen.
    • Nieuwe klanten aantrekken.

Het grootste voordeel van Messenger Marketing via Facebook is dat de gebruikers van dit kanaal de noodzaak hebben om jouw berichtje te openen. Die noodzaak is bij nieuwsbrieven veel minder aanwezig. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de resultaten van onze campagne voor Club Den Edel (Fitness) waarbij de openingsratio 100% was! Uit de 344 mensen die het gesprek met de bot zijn aangegaan zijn er 150 nieuwe leads gekomen. Zie dat maar eens te bereiken met je e-mail campagne! 

Wij gaan nog veel meer Messenger bots bouwen in 2022 voor onze klanten omdat we geloven dat deze ontwikkeling goed gaat doorzetten. Daarnaast kunnen we hierdoor goed zien of er ook branches zijn waar deze vorm van marketing niet werkt. Maar, dat lijkt ons sterk ?  Een andere leuke ontwikkeling is dat we ook voorbeelden zien van bedrijven waar je direct producten vanuit Messenger kan bestellen. Eenvoudiger kan je het jouw consument bijna niet maken, toch? 

Chatbots 

Dan hebben we ook nog de chatbots die voornamelijk gebruikt worden voor de klantenservice. Je kan de chatbots zo instellen dat je de meest voorkomende vragen direct kunt laten beantwoorden. Als de chatbot in een complexere situatie terechtkomt dan kan een medewerker de chat overnemen. Het gebruik van een chatbot kent veel voordelen, zoals:

    • Snelle antwoorden: Als de klant een vraagt stelt dan zal de chatbot vrijwel direct reageren. Via de chat lijkt het wel nog of de bot aan het typen is dus hierdoor lijkt het soms net of je met een echte medewerker aan het chatten bent. De klant kan dus heel snel antwoord krijgen.
    • Tijdbesparing: Doordat de klant snel zijn of haar antwoord heeft weet je hierdoor de kostbare tijd van je werknemer te besparen. Daardoor kunnen werknemers zich bezig houden met de complexere vragen.
    • Klanttevredenheid: Ik ken niemand die het leuk vindt om 30 minuten in de wacht gezet te worden om een klantenservice te bereiken. Het scheelt ontzettend veel frustraties wanneer jouw chatbot die klant direct een antwoord kan geven.

Dat we tegenwoordig niet meer zonder onze smartphones kunnen hoeven we jou natuurlijk niet meer te vertellen. Daarnaast neemt de afname van slimme apparaten en speakers flink toe. Denk bijvoorbeeld aan de Google Home. Dit brengt veel mogelijkheden met zich mee voor jou als ondernemer. Voice Search is een trend die eigenlijk elk jaar wel naar voren komt waarvan verwacht wordt dat dit echt het jaar wordt. Ook in 2022 weer. Maar we merken dat er nog weinig echt goede voorbeelden van Voice Search marketing zijn. Wel kan je in Amerika bij Domino’s Pizza een pizza bestellen via Amazon Alexa, dus het begin is er! 

Ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie is het verstandig om rekening te houden met deze trend. Steeds meer smartphone-gebruikers gebruiken voice om een zoekopdracht uit te voeren. Het is daarom verstandig om ook te zorgen dat je lokaal goed gevonden wordt. Wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een ‘lampenwinkel Rotterdam’, dan wil jij natuurlijk genoemd worden door Siri of Google. 

Video Marketing

Blogs zijn nog steeds ongekend populair omdat je daarmee veel vragen van consumenten kunt beantwoorden. Maar, het is toch veel prettiger om een video te bekijken? Daarnaast is het grote voordeel van Youtube SEO, dat jouw video’s ook in de SERP’s (zoekresultatenpagina’s) worden getoond. Zie je de views al binnenstromen? Het maken van een video hoeft tegenwoordig helemaal niet zo lastig meer te zijn omdat de kwaliteit van de camera van onze smartphones ook steeds beter wordt. Consumenten voelen zich zekerder van een eventuele aankoop wanneer ze bijvoorbeeld eerst een productvideo hebben gezien. 

Natuurlijk kan je video’s ook inzetten voor een videopost op Facebook, LinkedIn of Instagram. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om je video echt te beluisteren. Zorg er daarom voor dat jouw video altijd voorzien is van ondertiteling. Hierdoor is de kans groter dat mensen ook eerder geneigd zijn te blijven hangen. Daarnaast is gebleken dat er twee vormen van video echt goed scoren op Social Media en dat zijn Live video’s en persoonlijke videoboodschappen. De meeste ontvangers van een persoonlijke videoboodschap voelen zich direct aangesproken waardoor een interactie makkelijker wordt. Zet jij video marketing al in? 

Amazon marketing: Verkopen, Advertising en SEO

Het zit er al jaren aan te komen maar Amazon is in 2020 al begonnen in Nederland en de verwachting is dat ze in in 2022 echt vol gas gaan geven. Op dit moment kan je jouw producten aanmelden bij Amazon waardoor je straks kan beginnen met de verkoop hiervan. En uiteraard zijn wij heel erg benieuwd naar de gevolgen voor een partij als Bol.com, maar dat terzijde. Hoe kan jij als ondernemer profiteren van Amazon in Nederland? Dit kan door jouw producten te verkopen en/of te kiezen voor Amazon advertising. Wij verwachten dat Amazon Marketing echt een ding gaat worden dit jaar. Om die reden zijn wij ook Amazon Certified zodat we onze klanten kunnen adviseren op dit gebied. Wist je, dat Amazon zo gigantisch groot is, dat meer dan de helft van de consumenten in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Amerika het gebruiken om direct een product of informatie op te zoeken. Google is in deze landen nog steeds de grootste zoekmachine, maar er zijn dus ook veel consumenten die écht alleen Amazon gebruiken om producten direct op te zoeken. Daardoor wordt niet alleen Amazon Advertising een ding maar moeten we ook rekening gaan houden met Amazon SEO. 

Is jouw online marketing strategie 2022 proof? 

Gezien de constante veranderingen in het vakgebied is het noodzakelijk om ook jouw online marketing strategie hierop aan te passen. Welke kansen spot jij n.a.v. dit artikel en waar ben je al actief mee bezig? Misschien heb je wel hulp nodig bij de implementatie van één van deze trends in 2022? In dat geval kun je uiteraard op ons rekenen! 

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL