Online gerichte content schrijven doe je zo!

Auteur Mandy Nijhof

Elke tekst heeft een ander doel. Dat geldt altijd, maar online is dit extra belangrijk. Een online tekst moet nu eenmaal aan specifieke eisen voldoen. Die zijn best simpel, maar eraan voldoen is niet altijd even makkelijk. Zeker niet wanneer je nog niet gewend bent aan de regels die voor online tekst en online doelgroepen belangrijk zijn. Daarom heb ik de belangrijkste bijzonderheden van online doelgroepen voor je op een rij gezet, met daarbij telkens beschreven hoe je hier in je tekst rekening mee kunt houden!

Wat is online gericht content schrijven nou precies?

Mensen lezen online heel anders dan wanneer zij een goed boek voor zich hebben. Klap je een boek open, dan lees je voor je plezier en niet persé met een doel. Verder zul je iedere bladzijde helemaal lezen en daar, meestal, je aandacht bij kunnen houden. Online is het juist precies andersom en dit is hoe je daarmee om kunt gaan wanneer je schrijft:

Online hebben lezers meestal een doel

Vaak komen lezers op een website omdat ze een doel hebben. Ze willen iets specifieks weten of iets specifieks doen. Lukt dat niet of denken zij dat ze verkeerd zitten, dan zijn ze weer weg.

Hoe gaan we daarmee om? Ze een handje helpen natuurlijk! Denk dus na over de doelen die jouw beoogde doelgroep waarschijnlijk heeft en maak het makkelijk voor hen om dit te behalen. Dat betekent dat de inhoud van je tekst aansluit op de beloftes die je doet in de titel en tussenkopjes, dat mensen makkelijk door je tekst kunnen navigeren en dat de kern van je verhaal snel duidelijk wordt!

Online lezers scannen

Bij scannend lezen glijden je ogen als het ware over de tekst, om alleen te blijven hangen op woorden, kopjes en andere elementen die tussen de rest van de tekst opvallen. Online doet vrijwel iedereen dit!   Hier kun je op inspelen door tactisch te zijn met de content elementen die je op laat vallen. Belangrijke woorden maak je dikgedrukt of onderstreep je, maar ook je tussenkoppen en witruimtes tussen alinea’s zijn hierin erg belangrijk. Verder zijn bulletpoints je grote vriend. Visuele hulpmiddelen voor je lezer dus!

Snel afgeleid

Dat scannend lezen gaat natuurlijk veel sneller dan aandachtig lezen. Online duurt aandachtig content lezen ook nog eens langer dan op papier. Tijd die we vaak niet kunnen of überhaupt willen besteden aan zomaar een stukje tekst. Het kost lezers dan ook ontzettend veel moeite om zich te concentreren. Bovendien zijn er nog allerlei afleidingen, zoals banners op webpagina’s, die ook niet meehelpen.

Omdat lezers zo snel afgeleid zijn doe je er goed aan om kort en bondig te zijn. Dat betekent geen lange zingen, geen ingewikkelde of lange woorden, duidelijk en to the point. Voor velen beter bekend als taalniveau B1. Op deze manier schrijven klinkt en voelt voor copywriters een beetje als extreem simpele Jip en Janneke taal, maar het loont ontzettend!

De paginavouw

Alles wat je ziet zonder te scrollen, staat boven de paginavouw. Moet je scrollen, dan zit je dus onder die vouw. Het overgrote deel van websitebezoekers neemt de moeite niet om te scrollen en ziet dus alléén de informatie die boven de vouw staat. De lezers die wél scrollen doen dat namelijk ook nog eens meestal op basis van wat er boven de vouw stond, dus ook voor hen is dit belangrijk!

Daarom moet je ervoor zorgen dat je je punt al boven de vouw maakt. Verdiepen en nuance aanbrengen kan daarna nog. Nog te vaak begint een blog met een uitgebreide inleiding die opwarmt naar de kern van het verhaal. Draai dit om! Verklap de kern en maak je lezer daarna extra warm.

Maar wordt mijn teksten dan niet saai en inspiratieloos?

Die van jou misschien wel, maar de mijne niet! Een flauwe opmerking, maar er zit ook een kern van waarheid in. Je hebt jouw teksten namelijk helemaal zelf in de hand. Binnen de kaders die online leesgedrag schetsen kun je nog steeds fantastische teksten schrijven. Zie het daarom liever als een kans om met een originele insteek aan de slag te gaan, dan als een extra set eisen waar je aan ‘moet’ voldoen.

Toch liever je teksten uitbesteden?

Kom je er toch niet helemaal uit, of steek je je tijd liever in andere dingen? Dan kun je natuurlijk ook je teksten uitbesteden aan een contentbureau. Ik schrijf maar wat graag jouw landingspagina of blog! Neem contact op via info@maatwerkonline.nl of bel naar ons kantoor, dan bedenken we samen hoe we jouw teksten helemaal online-lezer-proof maken.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL