On-page SEO vs. off-page SEO: wat is het verschil?

Auteur Willem Nales

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimisation, vrij vertaald zoekmachine optimalisatie. De missie van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Om deze missie te bewerkstelligen maakt Google gebruik van een algoritme. Het algoritme van Google bestaat uit een grote hoeveelheid verschillende factoren, die zijn onder te verdelen in drie pijlers:

  • Websiteautoriteit
  • Content
  • Technische SEO

Eerder zijn wij in onze blog over websiteautoriteit dieper in gegaan op de eerste van deze drie pijlers, websiteautoriteit. In deze blog gaan wij dieper in op on-page SEO, off-page SEO en het verschil tussen deze twee pijlers.

On-Page

Het begrip on-page zegt het eigenlijk al, on-page SEO zijn alle optimalisatie mogelijkheden die op de pagina zelf kunnen worden doorgevoerd. Onder on-page SEO vallen zowel de pijlers content als technische SEO. Onder het content gedeelte van on-page SEO vallen:

  • Menu- en URL structuur
  • Metateksten
  • Paginatitel
  • Headers
  • Content
  • Afbeeldingen

Menu- en URL-structuur

Een goede website-structuur is de basis voor een goede vindbaarheid van de website. Na het bepalen van de meest belangrijke zoekwoorden zullen we in de menu-structuur en de URL-structuur rekening moeten houden met deze zoekwoorden. Daarnaast kunnen we met behulp van ‘intern linken’ de belangrijkste pagina’s op de website kenbaar maken aan de zoekmachine.

Metateksten

Metateksten zijn de titel en beschrijving die zichtbaar zijn in de Google zoekresultaten. Ook hierbij is het belangrijk rekening te houden met de belangrijkste zoektermen. De metatitel mag maximaal uit 58 karakters bestaan. De meta omschrijving (meta description) voor pagina’s kan het beste tussen de 120 en 155 karakters lang zijn. Metabeschrijvingen die langer zijn dan dit maximale aantal karakters worden door Google afgekapt.

Paginatitel en headers

Google gebruikt haar Google bot om websites te lezen. Deze Google bot ‘crawlt’ een pagina van boven naar beneden. Door de paginatitel leest de Google bot waar de pagina over gaat. Wij raden daarom aan om het belangrijkste zoekwoord terug te laten komen in de pagina titel.

Naast de pagina titel leest de Google bot ook de verschillende headers. Wij raden aan om gebruik te maken van verschillende alinea’s. Door boven elke alinea een beschrijvende header met hierin de belangrijkste zoektermen toe te voegen help je Google om de pagina te begrijpen.

Content

Content is nog altijd king. Je zult goed scoren door unieke, op de belangrijke zoekwoorden geoptimaliseerde content te schrijven. Maak gebruik van de belangrijkste zoektermen die je verzamelt door middel van een zoekwoordenonderzoek. Laat deze zoektermen naast de eerder genoemde titel en headers terug komen in de 1ste 100 woorden van je tekst. Varieer daarbij en maak gebruik van longtail zoekwoorden in de tekst. Daarnaast raden wij aan om te kijken naar de hoeveelheid tekst die jouw concurrent gebruikt en dat aantal woorden minstens te evenaren.

Afbeeldingen

Zowel on-page als off-page kunnen afbeeldingen geoptimaliseerd worden. Door de alt-tekst van de afbeeldingen op jouw website te optimaliseren op de belangrijke zoekwoorden, kan de Google bot de afbeelding lezen. Zorg voor gevarieerde alt-teksten bij verschillende afbeeldingen.

404-pagina’s

Een 404 pagina ontstaat wanneer iemand een pagina op jouw website bezoekt die niet meer bestaat. Het is belangrijk dit zo veel mogelijk te voorkomen omdat het algoritme van Google een website straft voor 404-pagina’s. Door een niet bestaande pagina te redirecten naar een relevante, bestaande pagina voorkom je dat Google hier strafpunten voor geeft.

Technische SEO

Naast de bovenstaande on-page zaken zijn er nog andere zaken op je website die gerelateerd zijn aan de technische kant. Hieronder beschrijf ik de technische onderdelen waarop een website kan worden geoptimaliseerd:

  • 404-pagina’s
  • Onnodige 301-redirects
  • Website snelheid
  • Mobiel vriendelijke website
  • Beveiligde HTTPS-omgeving
  • Afbeeldingen

Onnodige 301-redirects

Een pagina kan worden geredirect naar een andere pagina door middel van een 301-redirect. Wanneer een gebruiker de oude pagina probeert te bereiken zal de gebruiker worden doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Door gebruik te maken van een 301-redirect stuur je de waarde van de oude pagina door naar de nieuwe pagina. Bij elke redirect gaat ongeveer 10% van de waarde van de pagina verloren.

Een onnodige redirect ontstaat wanneer een pagina die eerder is geredirect opnieuw wordt geredirect. Dit is off-page te optimaliseren door de oude URL rechtstreeks te redirecten naar de nieuwste pagina.

Website snelheid

De snelheid van een website is in de ogen van Google erg belangrijk. De zoekmachine streeft ernaar om de allerbeste resultaten te tonen aan zijn gebruikers. Traagheid van een website is één van de grootste ergernissen online. Google beloont snelle websites daarom met een hogere positie in de zoekresultaten.

Google helpt jou graag om jouw website snelheid te verbeteren. Google geeft jou met behulp van de Google pagespeed tool aanbevelingen op het gebied van website snelheid. Begin 2021 zal Google haar algoritme van een update voorzien waarna website snelheid een belangrijke ranking factor wordt. Zoek jij hulp bij het optimaliseren van jouw website op het gebied van website snelheid? Onze SEO-specialisten helpen je hier graag bij!

Mobiel-vriendelijke website

Bijna 60% van alle zoekopdrachten zijn tegenwoordig afkomstig van mobiele apparaten. Een mobiel-vriendelijke website is dan ook echt een must. Mede hierdoor heeft Google de index van mobiele websites leidend gemaakt om de posities in Google te bepalen.

Dit houdt in dat de crawlers van Google in eerste instantie de website als mobiel apparaat benaderen en daarna pas als desktop. Als de site dus niet goed te indexeren is door mobiele apparaten of niet goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat gaat dit ten koste van de positie in Google.

Beveiligde https-omgeving

HTTP is het standaard protocol van een website; een URL begint vaak met ‘http://’. HTTPS is een nieuwe, beveiligde manier om data te versturen. De extra ‘S’ staat voor Secured. Informatie wordt namelijk versleuteld zodat alleen de verstuurder en ontvanger de informatie kunnen lezen. Google heeft aangegeven prioriteit te geven aan websites die hier gebruik van maken.

Afbeeldingen

Naast on-page SEO is ook off-page SEO van invloed op afbeeldingen. De grootte van afbeeldingen kan een significante invloed hebben op de algemene snelheid van een website. Wij raden aan om gebruik te maken van moderne indelingen en het juiste formaat foto.

Off-page SEO

Onder off-page SEO vallen de optimalisatie mogelijkheden die niet direct zichtbaar zijn op de website. Off-page SEO bestaat uit het verzamelen van externe links naar een website om de website autoriteit te verbeteren. Dit verzamelen van links wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Google ziet een link van een externe website naar jouw website als een aanbeveling. Hierbij is het van belang er wordt gelinkt vanaf een uniek, relevant en kwalitatief domein.

Uniek: Er wordt niet al van het zelfde IP-adres naar jouw website gelinkt

Relevant: De externe website en jouw website kunnen met elkaar in verband worden gebracht.
Bijvoorbeeld: Voor een webshop die voetbalschoenen verkoopt is een extern linkje vanaf een sport gerelateerde website relevanter dan van een website die tuinmeubels verkoopt.

Kwalitatief: Wanneer de externe website zelf ook door Google wordt gezien als een autoriteit heeft de link meer waarde dan van een website met weinig domein autoriteit. De autoriteit van een website wordt gemeten door middel van de DR score afkomstig uit de website explorer van bijvoorbeeld Moz of Ahrefs.

Het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO

Nu we een goed beeld hebben van zowel on-page SEO als off-page SEO kunnen we dieper ingaan op de verschillen tussen beide pijlers. On-page SEO zijn alle optimalisatie mogelijkheden die je direct terug kunt zien op de pagina. Off-page SEO zijn de technische optimalisatie mogelijkheden. Deze zijn niet direct zichtbaar.

Zoek je na het lezen van deze blog hulp bij het optimaliseren van jouw website en wil je jouw SEO uitbesteden? Neem contact met ons op en onze SEO-specialisten helpen je graag verder!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL