NIEUW! Belangrijke Updates Messenger Marketing: Conversations 2019 by ManyChat

Auteur Bianca Bergshoeff

Op 13 tot en met 15 september vindt het grootste Messenger Marketing event ter wereld plaats: Conversations 2019 by ManyChat! Het evenement wordt gehost in het Fairmont hotel in Austin, Texas. Als kersverse ManyChat Messenger Marketing Expert kan onze aanwezigheid op dit evenement niet ontbreken, namens Maatwerk Online volg ik (Bianca) dit 3-daagse event op de voet. In dit artikel wil ik jullie als eerst op de hoogte brengen van de nieuwe features die ManyChat op korte termijn gaat uitrollen of zelfs al heeft uitgerold!

ManyChat heeft absoluut niet stilgezeten het afgelopen jaar, het Messenger Marketing Platform heeft veel aandacht gestoken in het luisteren naar feedback van agencies en andere ManyChat gebruikers. Maak je klaar voor de volledige lijst!

  1. Active Campaign Integration
  2. All Post Comments Growth Tool
  3. Date & Number Formatting
  4. Send Flow from Live Chat
  5. Live Chat Mobile App
  6. Google Sheets Update Row
  7. PayPal Integration
  8. Current Time
  9. Condition Step Improvements
  10. Delete Flows Inside Folder
  11. Flow Builder NEW Design
  12. Faster Flow Builder
  13. Easy Sponsored Messages
  14. Message Window Filter
  15. Dependency Check
  16. Dashboard 1.1
  17. Shopify Abandoned Cart
  18. NEW Channel = SMS
  19. NEW Channel = EMAIL

Een behoorlijke lijst waar wij als marketing geeks natuurlijk razend enthousiast van worden. De meest impactvolle features zullen hieronder worden toegelicht, be ready:

New Channels: SMS & Email

Een belangrijk onderwerp op Conversations 2019 is omnipresence. Dit betekent heel simpel dat je op meerdere channels engaged met je (potentiële) klanten. Om hierbij een stap naar voren te zetten heeft ManyChat haar product uitgebreid met SMS en E-mail. Hierdoor is het mogelijk om één flow over meerdere kanalen te laten verlopen, bijvoorbeeld:

Messenger -> SMS -> Messenger -> Email -> Messenger

Je kunt de kanalen SMS en Email onder andere gebruiken om de 24uur window opnieuw te activeren. Daarnaast zijn zowel SMS als Email interessante kanalen om te integreren in je marketingstrategie. Ondanks dat je zou verwachten dat SMS niet vaak gebruikt wordt, is het wel een app die iedereen heeft & opent wanneer er iets binnenkomt. Voor E-mail zijn we bekend met lage openingsratio’s en doorklikpercentages, maar voor branches binnen de e-commerce is dit juist wél een belangrijk medium om winkelmandverlaters opnieuw te benaderen met bijvoorbeeld een aanbieding.

Een logische en bovendien veel gestelde vraag; waarom SMS en geen WhatsApp? Om ManyChat te kunnen gebruiken voor WhatsApp en Instagram Direct, moet Facebook de API voor deze diensten opent wat tot op heden nog niet het geval is. Hierdoor kan er simpelweg niet gewerkt worden aan een dergelijke integratie. Tijdens Facebooks’ F8 conference is wederom benadrukt dat er gewerkt wordt om Messenger, WhatsApp en Instagram Direct te integreren. Wanneer dit realiteit wordt zal naar verwachting niet lang meer op zicht laten wachten & ManyChat kennende hebben zij binnen de kortste ogenblikken een passende koppeling 😉

All Post Comments Growth Tool

Deze tool is een verbeterde variant van de bestaande Comments Growth Tool. Je kunt hem nu namelijk koppelen aan alle posts en dat biedt de mogelijkheid dat je echt kunt luisteren naar specifieke comments en daarop kunt reageren met een flow die daarbij past.

Send Flow from Live Chat

Soms reageert je doelgroep op de bot met een antwoord die niet past binnen je flow, het resultaat is dat de flow stopt en het gesprek eigenlijk dood is. Met deze feature kun je op dit soort momenten een alternatieve flow laten starten!

PayPal Integration

Koppel je PayPal business account aan je flow en krijg daardoor de mogelijkheid om een “koop” button toe te voegen in de chat. ManyChat CEO Mikael liet weten dat het absoluut GEEN makkelijke setup is, maar dat het uiteindelijk wél werkt ?.

New & Faster Flow Builder

ManyChat lanceert een nieuwe en bovendien snellere variant van de Flow Builder. Op het eerste oog lijken er geen grote wijzigingen plaats te vinden, het zijn vooral aanpassingen op styling & designniveau. Zo zijn de randen van de elementen in de flow gemoderniseerd en ziet het er allemaal nét wat mooier uit! Belangrijker is, is dat de nieuwe Flow Builder een stuk sneller werkt ten opzichte van de versie die we momenteel kennen. Dit betekent dat flows sneller gebouwd kunnen worden en aanpassingen sneller uitgevoerd kunnen worden.

Easy Sponsored Messages

Een nieuwe mogelijkheid binnen de ManyChat interface is het direct maken van gesponsorde berichten en dat in maar 3 stappen! Je kiest je bericht, targeting en budget & kunt de resultaten monitoren in de Facebook Ads Manager.

Message Window Filter

De 24uur regel is een bekend begrip binnen de Messenger Marketing wereld. De feature Message Window Filter geeft je de mogelijkheid je subscribers te segmenteren op het punt waar zij zich bevinden in de Message Window en daarmee de mogelijkheid hiermee een selecte groep te targeten.

Dashboard 1.1

Tijdens Agency Day liet ManyChat CEO Mikael Yang al weten dat ze de komende periode meer aandacht gaan vestigen op het verbeteren van het rapporteren. Het dashboard dat momenteel beschikbaar is weergeeft enkele statistieken maar gaat niet dieper in op de data en geeft bovendien weinig inzicht in de performance. ManyChat heeft inmiddels de eerste kleine stap gezet en lanceert eind september/ begin oktober dashboard 1.1! Dit dashboard geeft meer inzichten, maar wordt in de loop der tijd verder ontwikkelt wordt benadrukt door Mikael: vandaar dat de versie de benaming 1.1 draagt.

Naast deze features polste ManyChat op Agency Day de meningen van de agencies: aan welke issues zou ManyChat het komende jaar aan moeten werken? De volgende punten werden genoemd:

  • Betere rapportages/ duidelijke funnel Analytics
  • ManyChat Pixel
  • Directe integratie met Ecommerce platforms
  • Easy to use rolverdeling binnen Bots voor wie wat kan doen
  • De mogelijkheid tot het publiceren van een bot op meerdere pagina’s, maar het vanaf 1 plek kunnen bewerken
  • Developer programma
  • Agency intranet voor het delen van documenten, templates en best practices

Er zijn dus nog geen harde bekendmakingen gedaan, maar we kunnen ongetwijfeld enkele features van deze lijst op korte termijn gaan afstrepen ?!

We gaan alle nieuwe features uitgebreid testen om alle ins- en outs in kaart te brengen. Lijkt het je wat om te sparren wat Messenger Marketing voor jouw business kan betekenen? Neem snel contact op met onze Social Advertising specialisten en laat je inspireren!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL