Neuromarketing: waar marketing, wetenschap en psychologie elkaar kruisen

- Elysa van der Graaf - 26 mei 2021
Neuromarketing voor online marketing

In dit artikel

… Maandenlang werk je aan het verbeteren van je posities op dat ene belangrijke zoekwoord. En dan ineens, na al die tijd, heb je de toppositie bereikt. Met vol enthousiasme deel je jouw resultaten met je klant en wacht je tot de aanvragen, aankopen of belletjes zullen binnenkomen. Maar, niets is minder waar. Het extra verkeer heeft niet gezorgd voor de beloofde extra conversies …

 

Misschien heb je bovenstaande situatie als SEO-consultant wel eens meegemaakt. Of heb je als SEA-expert een soortgelijke situatie gehad waarin je campagnes niet (goed) genoeg converteren. Ongeacht de situatie kunnen neuromarketing principes jouw resultaten écht verbeteren. Bij Maatwerk Online doen we dat ook graag! In deze blog duiken wij wat dieper in de wondere wereld van neuromarketing én geven wij je wat praktische tips mee die je meteen kunt toepassen in jouw online marketingcampagnes. 

Wat is neuromarketing?

De naam zegt het eigenlijk al, maar neuromarketing is de combinatie tussen inzichten uit de neurowetenschap en marketingkennis. Waarbij neurowetenschap de wetenschap is die de emoties en de invloed daarvan op onze beslissingen en denkwijzen bestudeert. Bij neurowetenschap worden regelmatig onderzoeksmethoden met hersenscans gebruikt, die voor de meest interessante inzichten zorgen. We zetten deze inzichten met regelmaat in om producten en/of diensten beter aan te laten sluiten bij de behoeftes van consumenten. Daarnaast worden deze inzichten ook vaak gebruikt om advertenties, campagnes of reclames effectiever te maken.

Voordelen van neuromarketing in je campagnes

De meeste ideeën voor marketingcampagnes ontstaan tijdens een brainstormsessie. Hieruit volgen vaak de leukste en meest creatieve ideeën, gebaseerd op een onderbuikgevoel, ervaring of de input van een klant. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat een marketingcampagne écht doet wat het moet doen? Door neuromarketing en psychologische principes te gebruiken baseer jij jouw strategie op wetenschap en de kennis van de mens. Zo kun jij door de juiste principes in te zetten jouw doelgroep (onbewust) overtuigen om een aankoop op jouw website te doen. En dit is precies waar jij jouw concurrenten voorbij kan gaan, die hoogstwaarschijnlijk nog vast blijven houden aan de traditionele marketingstrategieën.

Hoger in Google met neuromarketing

Neuromarketing is ook dé manier om hoger in Google te komen. Met de juiste inzichten en psychologische principes, zullen de resultaten van jouw SEO-, SEA- of Social Media campagnes nóg beter worden dan dat ze waarschijnlijk al waren. En dit alles door wat simpele wijzigingen! Benieuwd hoe jij hoger in Google kunt komen? Wij hebben een paar tips voor je op een rij gezet!

1.      Verhoog jouw CTR met deze simpele trucjes

Eindelijk jouw top 3 positie in Google bereikt? Yes, goed gedaan! Dan is het nu tijd om de CTR op jouw top 3 resultaat te verhogen, door jouw meta-descriptie en meta-titel op de volgende manieren te optimaliseren:

  • Maak gebruik van getallen, bijvoorbeeld: 5 redenen om…
  • Vertel hoe je iets moet doen, bijvoorbeeld: ‘Hoe jij jouw CTR kunt verhogen…’
  • Schrijf je titel in hoofdletters, bijvoorbeeld: ‘Hoe jij Jouw CTR Kunt Verhogen…’
  • Maak het persoonlijk met woorden als: jij, jullie, zij, of hij.

 

Zoals gezegd: simpele wijzigingen die toch een groot verschil kunnen maken!

2.      Onbewust aandacht sturen met afbeeldingen

Gebruikers op jouw website hebben verschillende vormen van aandacht. Zodra iemand doelgericht aan het zoeken is op jouw site, zal men minder goed te sturen zijn omdat hij/zij gebruik maakt van de zogenoemde ‘top down aandacht’. Maar, iemand die lekker aan het ‘browsen’ is kun je wel ‘sturen’ in de richting van een gewenste actie, omdat hij/zij de zogenoemde ‘bottom up aandacht’ gebruikt. Ondanks dat we nu niet verder ingaan op het verschil tussen deze twee soorten aandacht, is het wel handig om te weten hoe je hierop in kunt spelen.

 

Zo kun je gebruikers op jouw website, die aan het ‘browsen’ zijn, sturen in een bepaalde richting met aanwijzingen. Dit kan zo letterlijk zijn als het woord: door bijvoorbeeld pijlen of lijnen, maar ook door afbeeldingen. En dit is waar het interessant wordt! Wist je bijvoorbeeld dat mensen de neiging hebben om de kijkrichting van een ander persoon te volgen? Dit kun je dus ontzettend goed toepassen op je website en/of webshop, door in je afbeelding gebruik te maken van een mens of animatie die in de richting van de gewenste actie (vaak een call-to-action-knop) kijkt! Dit principe werkt niet alleen bij mensen, maar kun je ook toepassen bij producten. Waar een product natuurlijk niet echt kan ‘kijken’, maar door de juiste opstelling te hebben toch een gebruiker een bepaalde richting op kan sturen.

 

Dit principe komt dan ook goed naar voren in onderstaand eye-tracking voorbeeld Frankwatching. Zo zie je in de ‘before’ afbeelding dat wanneer de baby naar voren kijkt, het merendeel van de gebruikers naar het gezicht van de baby kijkt. Terwijl in de ‘after’ afbeelding, waar de baby kijkt in de richting van de advertentietekst, veel meer mensen ook daadwerkelijk naar de tekst kijken!

Hoe-je-hoger-in-Google-komt-door-Neuromarketing-eyetrack-baby

Ditzelfde principe kun je ook gemakkelijk toepassen in een webshop. Zo kun je door een juiste, eerste productafbeelding te gebruiken ook de aandacht ‘sturen’ naar de winkelmand knop. Dit, door simpelweg de neus van de schoen in de richting van de knop te laten wijzen!

3.      Principes van Cialdini: het creëren van schaarste

Een van de meest gebruikte onlinebeïnvloedingstechnieken is het principe van schaarste. Dit is een van de 7 beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini, psycholoog en dé expert op het gebied van overtuigen. Dit principe is gebaseerd op het idee dat het gevoel van schaarste ervoor zorgt dat wij een product interessanter vinden. Een schaars product is namelijk beperkt beschikbaar of neemt af in beschikbaarheid, en onbewust willen wij dingen die ‘moeilijker beschikbaar zijn’ toch net wat sneller hebben. Dit schaarste principe leunt op de menselijke angst om iets te missen, ook wel de fear of missing out genoemd. Door dit principe goed toe te passen op je website, overtuig je de gebruiker eerder om een aankoop te doen!

Verwerken in je copy

Je kunt dit op verschillende manieren toepassen, zo kun je in je copy gebruik maken van termen als op = op of ‘beperkt beschikbaar!’.

Verwerken in je call-to-action button

Je kunt dit principe ook makkelijk toepassen in je call-to-action button. Heb je bijvoorbeeld een website waarbij mensen een huis of accommodatie kunnen boeken? Dan kan een simpele wijziging in de call-to-action, van bijvoorbeeld ‘bekijk data’ naar ‘check beschikbaarheid’ al veel verschil maken.

Verwerken in je e-mailmarketing

Wil je de open rate van je e-mail verhogen? Ook dan kun je dit principe toepassen door bijvoorbeeld in het onderwerp van de mail de zin ‘Nog maar enkele plaatsen beschikbaar….’ te gebruiken.

 

Een website als booking.com doet dit heel goed. Zo geven zij in onderstaand voorbeeld aan dat er nog maar 4 kamers beschikbaar zijn op de website.

Neuromarketing-voorbeeld-booking

Neuromarketing in de praktijk toepassen

Deze praktische tips zijn nog maar het tipje van de sluier. Er is namelijk nog zo veel meer kennis te delen op het gebied van neuromarketing! Mocht je bovenstaande tips kunnen toepassen, laat ons dan weten wat ze je hebben opgeleverd! Meer informatie over dit onderwerp? Neem dan snel contact met ons op!

Elysa van der Graaf SEO en CRO Specialist

Gelezen

81 keer

Deel

Werkt Exact Match Domain (EMD) nog steeds voor jouw SEO?


- 12 oktober 2021
Gelezen 25 keer
Elysa van der Graaf SEO en CRO Specialist
hoe-interne-links-zorgen-voor-een-seo-boost

De 5 manieren om een SEO boost te krijgen dankzij interne links


- 27 september 2021 - Laatste update op 1 oktober 2021
Gelezen 34 keer
Jens Verver SEO specialist & Content King
wat-zijn-cookies

Cookies en privacy op jouw website, heb jij het geregeld?


- 28 september 2021
Gelezen 27 keer
Eileen Jaquet Content specialist