Meta description optimaliseren doe je zo! (2021)

- Ajla Sabanovic - 20 januari 2021
Meta Description

In dit artikel

Een onderwerp in de SEO wereld waar veel mensen overheen kijken is de meta beschrijving. Door je meta beschrijving voor iedere belangrijke pagina op de website te optimaliseren zorg jij ervoor dat je hoger in Google verschijnt. Dit is wat we natuurlijk allemaal willen! Sta je al in de top 10 Google? Dan kun je met een stukje meta beschrijving optimalisatie zorgen voor een betere positie én hogere CTR.

Laten we eens kijken wat de tips zijn voor het optimaliseren van jouw meta beschrijving in 2021.

Wat is een meta beschrijving?

Een meta beschrijving is een korte omschrijving van een pagina op je website. Hieronder zie je de meta beschrijving van Maatwerk Online:

Maatwerk Online Meta description voorbeeld

Het paarse gedeelte noem je de meta-titel en het grijze gedeelte noem je de meta beschrijving. Er zijn dan ook verschillende manieren om een meta beschrijving te optimaliseren. Zo maakt Maatwerk Online gebruik van een vreemd teken, ‘#’, om op te vallen. In de meta beschrijving zien we vaak ook emoticons zoals groene of zwarte vinkjes terugkomen. Hiermee val je extra op in de zoekresultaten, zodat je je doorklikpercentage (CTR) weer kunt verhogen.

SEO en meta-teksten

Bij SEO denkt niet iedereen direct aan de meta beschrijving. Het gaat vooral om het creëren en plaatsen van de juiste, relevante content. Content waar bezoekers echt wat aan hebben. Hiervoor worden SEO teksten geschreven met daarin de focus zoekwoorden verwerkt.

Naast het creëren van deze goede content en het vinden van de juiste zoekwoorden, gaan SEO specialisten ook opzoek naar relevante links die je gebruikt voor het verhogen van je website autoriteit. Met deze links (via linkbuilding bijvoorbeeld) word je interessanter voor Google. Je wordt immers op meer en meer websites gevonden en er wordt vaker publiek naar je website gestuurd.

Waarom is de meta beschrijving zo belangrijk?

Er zijn een aantal redenen waarom de meta beschrijving voor SEO specialisten belangrijk is. Allereerst ben je op deze manier goed zichtbaar in de zoekresultaten. Website bezoekers en zoekmachines zien hierdoor met één oogopslag waar de pagina over gaat. Ook verhoog je met een geoptimaliseerde meta beschrijving je doorklikpercentage, ook wel bekend als de click through rate (CTR), waardoor je zou kunnen stijgen in de zoekresultatenpagina. CTR is niet persé een ranking factor voor Google, maar kan wel bijdragen als signaal.

Helaas moet je er wel rekening mee houden dat Google eigenwijs genoeg is om jouw metadata te ‘herschrijven’. Het invullen van metadata wilt niet direct zeggen dat dit 1-op-1 overgenomen wordt door Google. Dit is vooral vaak van toepassing wanneer je meta data te kort of te lang is. Google ‘kiest’ dan als het ware een stukje tekst van de pagina waarmee je meta data opgevuld wordt.

Wel of geen toegevoegde waarde voor je vindbaarheid?

Vroeger was het makkelijker om zoekmachines te manipuleren en hoger in de zoekresultaten te komen. Dit wordt nu steeds lastiger. Zo werd er ook anders geoptimaliseerd bij meta-teksten. Het werd daarom geen rankingfactor meer voor Google.

Meta-teksten tellen dus niet mee voor je vindbaarheid, maar het doorklikpercentage kan wel een signaal naar Google zijn dat je relevant bent. Dit doorklikpercentage kun je dus verhogen met geoptimaliseerde meta-teksten. Indirect zou het dus toegevoegde waarde voor je vindbaarheid kunnen hebben.

Waar let je op bij het optimaliseren van de meta beschrijving?

Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je start met de optimalisatie van een meta beschrijving. Eerst kijk je naar de huidige meta beschrijving en hoe deze getoond wordt in Google. Zoals eerder benoemd, kort Google de meta beschrijving in wanneer deze te kort of te lang is. Vaak is dit een stukje content dat op de pagina staat. Soms heb je je meta beschrijving al geoptimaliseerd, maar wordt deze niet goed getoond in Google. Het is dan belangrijk om opnieuw te kijken naar de meta beschrijving. Google kan jouw omschrijving bijvoorbeeld niet relevant genoeg vinden, of misschien gebruik je niet de belangrijkste zoekwoorden. Hier zul je dus aan moeten sleutelen. 

De ideale Meta-titel en meta beschrijving lengte

Wanneer je een meta tekst optimaliseert kijk je naar twee dingen: de meta-titel en de meta beschrijving. Het is hierbij belangrijk dat de lengte van beide teksten juist is. De lengte is het totaal aantal tekens in de titel. Is je titel te lang? Dan limiteert Google deze lengte op basis van de hoeveelheid beschikbare pixels. Het is daarom erg belangrijk dat jouw boodschap goed zichtbaar is in Google. Dit kan alleen met het juiste aantal karakters.

Probeer daarom altijd maximaal 58 karakters te gebruiken in de meta-titel. De meta beschrijving is langer en telt een maximaal aantal van 158 karakters.

De inhoud van de meta-titel

Er zijn een aantal dingen die je in de meta-titel kunt verwerken:

  • Het focus zoekwoord van de pagina. Vaak wordt deze aan het begin geplaatst (kijk hierbij ook altijd even naar de concurrenten).
  • Een veel gemaakte fout is het plaatsen van je bedrijfsnaam aan het begin. Dit is lang niet altijd nodig. Het is beter om het focus zoekwoord aan het begin te plaatsen en de bedrijfsnaam aan het eind.
  • Unieke en relevante titel. Waar gaat de pagina over? Beschrijf dit in een aantal woorden.
  • Waarom moet een website bezoeker op deze link klikken? Wat is de trigger? Denk hier goed over na.

De inhoud van de meta beschrijving

Net als de meta-titel, gelden er voor de meta beschrijving ook een aantal eisen voor een geoptimaliseerde beschrijving:

  • Relevantie is nog steeds het allerbelangrijkst. Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden gebruikt wanneer je meta-teksten gaat optimaliseren. Op welke zoekwoorden worden belangrijke pagina’s van je website gevonden?
  • Hier geef je meer informatie over de pagina. Je kunt hier ook de voordelen van je bedrijf benoemen. Waarom zou iemand bij jou moeten bestellen of een afspraak inplannen? Je kunt hier kort maar krachtig een aantal unique selling points in verwerken.
  • Zorg ervoor dat de korte omschrijving overeen komt met de inhoud van pagina.
  • Maak gebruik van emoticons! Met emoticons val je meer op in de zoekresultaten. Met de juiste beschrijving verschijn je nog hoger in de zoekresultaten, waardoor je weer meer opvalt.

Controle meta-teksten

Heb je je meta-teksten geoptimaliseerd of wil je kijken hoe het er nu uitziet van je belangrijkste pagina’s? Ga dan naar Google.nl en typ als zoekopdracht het volgende in: site:jouwsite.nl. Je kunt nu alle zoekresultaten van je eigen website zien. Op deze manier kun je direct zien wat goed staat en wat niet.

Meta-titel en meta beschrijving optimaliseren

Om je meta-tekst te optimaliseren log je in op je website. In ieder CMS-systeem is er, vaak onder het content gedeelte, een meta vakje. Weet je niet zeker of je website meta-teksten bevat? Dan kun je met het programma Screaming Frog eenvoudig nakijken of er pagina’s op je website staan die geen meta-tekst hebben. Hieronder deel ik kort de bekendste CMS systemen en de meta-tekst opties:

  • Yoast SEO plugin
    Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je met behulp van de Yoast SEO plugin de geoptimaliseerde meta-tekst controleren. Zo weet je zeker dat alles goed staat.
  • Joomla
    Hetzelfde geldt voor Joomla. Onder de tab ‘Publishing’ kun je het invoerveld voor de meta-tekst terugvinden.
  • Magento
    Hier ga je bij producten naar het kopje ‘Meta information’, waar je alles kunt invullen. Let hier wel op dat het aantal tekens te hoog staat aangegeven. Volgens Magento kun je 255 karakters gebruiken voor je meta beschrijving. Jij weet nu dat dit aantal niet klopt!

De gouden tips

Je weet nu wat een meta-tekst is, waar je het kunt vinden, hoe je het kunt controleren, optimaliseren en plaatsen. Er zijn tot slot nog een aantal praktische tips die je kunt meenemen in de optimalisatie van de meta-teksten op je website:

  • Kijk af bij je concurrenten! Welke zoekwoorden gebruiken zij en voor welke pagina? Hoe ziet hun meta-titel eruit? De meeste mensen klikken op de eerste 2 onbetaalde zoekresultaten. Wat is hier anders dan jouw meta-titel?
  • Schrijf actiegerichte meta-teksten. Het is belangrijk dat je website bezoekers triggert met woorden om op jouw link te klikken. Je kunt hier heel creatief mee zijn en woorden zoals tips, gratis, video, handleiding en meer gebruiken om je doelgroep aan te spreken.
  • Update verouderde meta-teksten en pagina’s. Ben je bezig met het optimaliseren van een oude pagina? Verwerk in de content dan ‘laatste update: nieuwe datum’. Recente en actuele informatie verschijnt vaak hoger in de zoekresultaten.

Aan de slag met je meta description!

Heb je vragen of heb je assistentie nodig met het optimaliseren van je meta-teksten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of bel ons op 010-3030222. We kijken graag met je mee naar het verbeteren van je website!

Ajla Sabanovic SEO Specialist

Gelezen

283 keer

Deel

Werkt Exact Match Domain (EMD) nog steeds voor jouw SEO?


- 12 oktober 2021
Gelezen 26 keer
Elysa van der Graaf SEO en CRO Specialist
hoe-interne-links-zorgen-voor-een-seo-boost

De 5 manieren om een SEO boost te krijgen dankzij interne links


- 27 september 2021 - Laatste update op 1 oktober 2021
Gelezen 35 keer
Jens Verver SEO specialist & Content King
Google Web Stories Maatwerk Online

Web Stories Google: wat is het en hoe zet je dit in?


- 5 juli 2021
Gelezen 57 keer
Ajla Sabanovic SEO Specialist