Lokale SEO: 5 tips om direct lokaal beter gevonden te worden

- Jens Verver - 5 augustus 2020
Local SEO

In dit artikel

Local SEO (of: Lokale SEO) is voor veel bedrijven een oplossing om lokaal beter gevonden te worden. Je kan hierbij denken aan het beter vindbaar maken van jouw bedrijf, producten, diensten en/of showroom in het gebied waar jij actief bent. Wanneer is lokale SEO voor jou interessant en hoe zorg je er nu voor dat jij lokale topposities in Google gaat behalen? Dat leg ik je graag uit!

Voor wie is lokale SEO interessant?

Niet iedere ondernemer is (direct) op zoek naar landelijke klanten. Landelijke klanten zijn niet altijd praktisch voor jou als ondernemer. Als slotenmaker in Rotterdam wil je bijvoorbeeld het liefst ook klussen in de buurt van Rotterdam en wil je niet helemaal naar Groningen hoeven rijden. Zowel jij als de klant zitten niet te wachten op langere reis- en wachttijden. Daarom is het goed om te beginnen met je lokale vindbaarheid.

Local SEO is dus interessant voor jou, als je jouw business dicht bij huis wilt halen, maar ook wanneer je als ondernemer nog geen groot SEO-budget tot je beschikking hebt. Het proces van local SEO verloopt makkelijker en sneller dan landelijke SEO doordat je landelijk met veel meer concurrenten te maken hebt. Doordat dit proces minder tijd kost ben je dus ook minder geld kwijt.

 

Allemaal leuk en aardig, maar hoe kan jij nu zorgen voor een verbeterde lokale vindbaarheid in Google?
Ik geef je daar 5 tips voor die je direct kan toepassen!

Tip 1: Google Mijn Bedrijf (GMB)

Als je nog nooit gebruik hebt gemaakt van Google Mijn Bedrijf dan wil ik je vragen om daar direct mee te gaan starten. Wel nadat je deze blog helemaal hebt afgelezen, natuurlijk 😉. Google Mijn Bedrijf (afgekort: GMB) is een gratis bedrijfsprofiel waar je veel (lokale) voordelen uit kan halen. Hiervoor is het wel aan te raden jouw account ook te optimaliseren. De Google Mijn Bedrijf vermeldingen vallen behoorlijk op in de zoekresultaten en zijn ontzettend handig als je een winkel of bedrijf in de buurt van jouw locatie zoekt. Vanuit hier kan je direct een bezoekje aan de website brengen of een route inplannen via Google Maps. Hieronder zie je hoe de vermeldingen er in Google uitzien bij het zoekwoord “Sportwinkel Rotterdam”:

Binnen GMB kan je een hoop gegevens over jouw bedrijf invullen én optimaliseren. Stel: je hebt een loodgietersbedrijf in Rotterdam en het bedrijf heet “Janssen” (fictieve naam) dan weet niemand dat jij een loodgieter bent. Je locatie kunnen ze hopelijk wel uit je ingevulde adresgegevens halen, toch? Je kan de bedrijfsvermelding binnen GMB dan aanpassen naar “Loodgietersbedrijf Janssen” of “Janssen| Loodgietersbedrijf Rotterdam” om je lokale vindbaarheid een grotere boost te geven. Mijn collega Axel heeft een blog geschreven hoe je jouw Google Mijn Bedrijf account kan inrichten.

Tip 2: Footer + Schema Markup

Wanneer we een SEO-traject starten bekijken we altijd eerst of er al gebruik gemaakt wordt van Structured Data van Schema.org. Met deze Markup kan je structuur aanbrengen in de data van je website. Dit is een set code of gestructureerde gegevens die je op jouw website plaatst. Je kan er voor kiezen om Schema ‘Organization’ of ‘LocalBusiness’ te gebruiken waarin je jouw adres- en contactgegevens kan verduidelijken. Ook hierdoor zal de zoekmachine begrijpen vanuit waar jij actief je bedrijf voert.

Het is ook wel zo handig om jouw adres- en contactgegevens in je footer te verwerken. Dit is niet alleen handig voor de zoekmachine maar ook voor de gebruiker. Als je wilt dat klanten je kunnen vinden dan moet je wel laten weten waar ze welkom zijn. Daarnaast wekt het weglaten van jouw adres- en contactgegevens argwaan en kan dit je dus ook business kosten.

Tip 3: On-page SEO

Het optimaliseren van je content is een echte aanrader! Je kunt hierbij denken aan het toevoegen van lokale zoekwoorden en plaatsnamen in de tekst op al bestaande pagina’s. Bekijk vervolgens ook goed of deze termen ook voorkomen in de titel, tussenkopjes, meta titel en omschrijving en wellicht in je je URL. Een veel gebruikte truc is het aanmaken van pagina’s voor verschillende locaties/plaatsen. Als jij bijvoorbeeld meerderere fysieke schoenenwinkels hebt, wil je natuurlijk wel winkelend publiek aantrekken. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Een daarvan is het volgende:

 

  • domeinnaam.nl/winkels/rotterdam/
  • domeinnaam.nl/ winkels/den-haag/
  • domeinnaam.nl/winkels/capelle-aan-den-ijssel/

 

Vermeld vervolgens op deze pagina’s ook je belangrijkste zoektermen met locatie, je adres- en contactgegevens, foto’s van de winkel, reviews en uiteraard je openingstijden.

Er is nog een ander veelgebruikt trucje. Het aanmaken van unieke, geoptimaliseerde lokale bestemmingspagina’s. Wanneer je regionaal beter vindbaar wilt worden is dit een handige optie. Denk hierbij aan url’s zoals:

 

www.domeinnaam.nl/loodgieter-rotterdam/

www.domeinnaam.nl/loodgieter-den-haag/

www.domeinnaam.nl/loodgieter-capelle-aan-den-ijssel/

 

We raden je wel aan om voor deze pagina’s unieke content te schrijven. Dit kan je bijvoorbeeld ook oppakken door foto’s van klussen op deze pagina’s te plaatsen en reviews van oud-klanten te vermelden. Optimaliseer ook op deze pagina’s weer jouw content volledig voor deze plaatsen. We raden je niet aan om de content op iedere bestemmingspagina te kopiëren en plakken waarbij je alleen de plaatsnamen aanpast.

Tip 4: Bedrijvengidsen

Wil je de zichtbaarheid van jouw bedrijf verbeteren, dan is het aanmelden op online bedrijvengidsen een goed idee. Het is een flinke klus maar veelal wel gratis. Daarvoor staat een handig overzicht van de top 30 gratis bedrijvengidsen van Nederland online. Door je aan te melden krijg je niet alleen linkjes naar jouw website maar worden jouw gegevens ook online verspreid wat weer zorgt voor een grotere zichtbaarheid. Daarnaast kunnen klanten op sommige bedrijvengidsen ook reviews achterlaten wat positieve invloed kan hebben op jouw ranking in Google. Aanmelden dus!

Tip 5: Links

Vervolgens kan linkbuilding er ook nog voor zorgen dat jouw lokale vindbaarheid een boost krijgt. Binnen SEO is linkbuilding ontzettend belangrijk en dat geldt dus ook voor Local SEO. Het is alleen best lastig om op lokale relevante websites een backlink te bemachtigen. Bekijk de mogelijkheid om op lokale (nieuws)websites een blog of link te verkrijgen zodat ook vanuit daar jouw zichtbaarheid wordt vergroot. Als je de eerder voorgestelde unieke bestemmingspagina’s hebt aangemaakt kan je daar meteen wat backlinks op laten binnenkomen.

Zelf aan de slag met local SEO

Met deze 5 tips kan je nu ook zelf aan de slag om jouw lokale vindbaarheid te vergroten en die topposities in Google te bemachtigen. Kom je er zelf niet uit of heb je hier helemaal geen tijd voor? Neem dan gerust eens contact op. Dan bespreken we graag de mogelijkheden om organisch succes te boeken!

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

510 keer

Deel

Neuromarketing voor online marketing

Neuromarketing: waar marketing, wetenschap en psychologie elkaar kruisen


- 26 mei 2021
Gelezen 33 keer
Elysa van der Graaf SEO Specialist
Thin content

Wat is Thin Content (dunne content) en hoe los je het op?


- 17 mei 2021 - Laatste update op 20 mei 2021
Gelezen 44 keer
Eileen Jaquet Content specialist
Shopify SEO techniek

Shopify (technische) SEO: Aan de slag met jouw URL-structuur


- 13 mei 2021
Gelezen 57 keer
Jens Verver SEO specialist