Je producten aanbieden via Amazon om zo extra omzet te genereren via een extra afzetmarkt? Krijg antwoord op al je vragen in onze live Q&A op woensdag 8 april om 15.00. Meld je nu GRATIS aan!

Is SEO dood in 2020?

- Axel de Boer - 20 maart 2020

In dit artikel

Een vraag die anno 2020 steeds regelmatiger gesteld wordt: “Is SEO dood?”. Moeten SEO specialisten op zoek naar een nieuwe baan? Moeten ondernemers zich op andere takken van online marketing focussen? Is het verdienen van goede rankings nog wel de moeite waard?

De antwoorden op deze vragen en meer vind je in deze blog. Zeker het lezen waard dus als je je al zorgen begint te maken.

Aandeel no click searches stijgt

Een van de redenen waarom deze vraag juist nu steeds vaker gesteld wordt is omdat Rand Fishkin, oprichter van SparkToro, eind Augustus met een onderzoek naar buiten kwam waaruit bleek dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten eindigen zonder een klik op content.

Bron: SparkToro

Dit heeft te maken met het feit dat Google gebruikers op het eigen platform wilt behouden en op de zoekresultatenpagina al antwoord geeft op de zoekintentie/vraag van de gebruiker. Lees hiervoor een blog die we eerder schreven over het nieuwe tijdperk van online marketing.

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat het aandeel van featured snippets de afgelopen maanden enorm is toegenomen. Een featured snippet is een sectie bovenin de zoekresultatenpagina van Google, ook wel positie 0 genoemd, omdat deze nog boven het eerste organische resultaat vertoond wordt. Hier wordt antwoord gegeven op de vraag van een bezoeker.    

Omdat Google het antwoord in de vorm van een featured snippet dus al toont, is een klik op de content van de specifieke webpagina niet meer nodig.

Ook probeert Google steeds vaker zelf al antwoord te geven op de vraag van de gebruiker:

Logischerwijs dat steeds meer mensen zich afvragen of SEO nog wel loont. Wat heb je aan een goede positie in de zoekresultaten als er toch niet op geklikt wordt?

Verder zijn de organische resultaten zoals we die van jaren terug gewend zijn, er ook niet meer.

Verdwijning organische resultaten

Naast dat het aandeel van no click searches stijgt, verdwijnen de organische resultaten ook meer en meer uit het zicht, althans; deze zijn niet meer zo prominent zichtbaar als jaren geleden. Een viertal voorbeelden in de vorm van Google advertenties die hier de laatste jaren aan hebben bij bijgedragen zijn onder andere:

1.     Extra tekstadvertentie

Er is ruimte gemaakt voor een extra tekstadvertentie. Waar dit er voorheen maximaal 3 waren bovenaan een zoekresultatenpagina is dit uitgebreid naar maximaal 4.

2.     Google shopping

Een nieuwe dienst van Google als onderdeel van Google Ads voor het zoeken van online producten. Het zoekt naar verschillende winkels naar het product dat gezocht wordt en vergelijkt de resultaten incl. prijzen.

3.     Google Hotel Ads

Met Google Hotel Ads kunnen hotels een advertentie tonen in de zoekresultaten met daarin de actuele prijzen en beschikbaarheden. Klikt een bezoeker hierop, dan kan deze ook via het boekingsmodule zijn of haar kamer boeken.

4.     Adverteren binnen Google Maps

Dat bedrijven konden adverteren in Google Maps is al langer bekend, maar dat advertenties nu ook zichtbaar zijn in de zogeheten ‘Local Pack van Google’ is iets wat nieuw is. Vroeger bestond deze local pack namelijk maar uit de 3 beste resultaten (volgens Google) bij jou in de buurt. Deze resultaten worden vertoond op basis van jouw Google mijn Bedrijf vermelding, iets wat geheel gratis is. Nu is daar dus ook een extra regel aan toegevoegd in de vorm van een advertentie.

Moeten we hier dan al conclusies uit gaan trekken dat SEO inderdaad dood is? Het antwoord is nee, SEO is juist nog springlevend!

Organisch kanaal grootste aandeel in websiteverkeer

Ondanks dat de organische vertoningen in de zoekresultaten steeds minder prominent aanwezig zijn, zijn deze gemiddeld gezien nog steeds verantwoordelijk voor meer dan de helft van het verkeer dat op jouw website komt. Dit is onderzocht door Brightedge.com die een rapport naar buiten hebben gebracht waaruit blijkt dat het organische kanaal nog steeds 53.3% aandeel heeft in al het websiteverkeer.

Bron: https://www.brightedge.com/resources/research-reports/channel_share

Hieruit blijkt dat veel mensen nog steeds advertenties overslaan om te kiezen voor een organisch resultaat, omdat deze in hun ogen meer past bij hetgeen waar ze op zoek zijn.  

Het is dus belangrijk om goed zichtbaar te zijn tussen de organische resultaten en dat kan enkel met behulp van goede SEO.

Je zou er toch niet aan moeten denken om meer dan het huidige websiteverkeer te moeten missen?

Meerdere SEO voordelen

Het hebben van een website die SEO-proof is, heeft naast het behalen van goede organische rankings die je websitebezoekers kunnen opleveren nog meerdere voordelen en dan vooral in combinatie met andere online marketing kanalen:

  1. Afbieden met Ads

Indien je er op een bepaald zoekwoord organisch goed voor staat kun je bezoekers via de organische resultaten opvangen, waardoor je advertentiekosten voor dit specifieke zoekwoord verlaagd kunnen worden. Deze besparing kun je vervolgens weer inzetten voor zoekwoorden/campagnes waar je organisch minder op scoort. Uiteindelijk blijven je kosten dus hetzelfde, maar wordt deze beter verdeeld waardoor je conversies zullen stijgen.

  1. Verbeterde gebruikerservaring

Een website die SEO-proof is zal de gebruikerservaring verbeteren. Een groot deel van de werkzaamheden die SEO specialisten zoals ikzelf uitvoeren zijn erop gericht om bezoekers een betere gebruikerservaring te bieden. Denk hierbij aan facetten zoals: laadsnelheid van een pagina en de relevantie van een pagina in combinatie met de zoekintentie.

  1. Hogere kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van je campagnes in Google Ads zullen aanzienlijk verbeteren met een website/pagina die SEO proof is. Een hogere kwaliteitsscore houdt in dat de kosten voor een klik zullen dalen. Je zult minder budget hoeven in te zetten om een advertentie beter zichtbaar te krijgen.

Conclusie

“Is SEO dood in 2020?”. Het antwoord is een duidelijke NEE. Het klopt dat organische resultaten in vergelijking met jaren terug minder prominent zichtbaar zijn, dat zien we zelf ook, dat valt iedereen op. Niettemin wordt er nog steeds heel veel geklikt en gezocht via organische resultaten en heeft het hebben van een website die SEO proof is nog meer voordelen, zoals net benoemd. Het optimaliseren van je website loont dus nog steeds.

Axel de Boer SEO specialist & Analytics Goeroe

Gelezen

61 keer

Deel

Laat een reactie achter