Is content nog steeds KING?

- Jens van Overbeek - 21 juli 2020
Is content still king

In dit artikel

Contentmarketing bestaat inmiddels al jaren, maar door de opkomst van social media, videoplatformen en ons continue, collectieve online-zijn is er een heuse overvloed aan content ontstaan. We willen steeds meer en meer, maar hoe effectief is content nog wanneer de concurrentie zó ontzettend hoog is? Een vraag die veel (online) marketeers en ondernemers ongetwijfeld bezig houdt. Daarom zijn wij bij Maatwerk Online op zoek gegaan naar het antwoord op de vraag: ‘’is content nog steeds king?’’ Benieuwd naar het antwoord? We vertellen het je in deze blog!

Heer en meester

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, content blijft king, heer en meester. Een onmisbaar onderdeel van menig marketingstrategie, maar wel flexibel en constant in beweging. Waar je bij content eerst vooral dacht aan blogs, blogs en nog meer blogs, draait het nu steeds vaker om audiovisuele stukken content. Zo is video gestaag aan het uitgroeien tot de meest geconsumeerde mediavorm. De verwachting is zelfs dat video 82% van al het internetverkeer zal beslaan in 2021! Merken spelen hier handig op in door aan te sluiten op de veranderende behoeften van hun doelgroep. Hoe dan ook, linksom of rechtsom, content is en blijft dus nog altijd king.

Verschuivingen en trends

Zoals zojuist werd benoemd is de verschuiving van tekst naar video een opvallende ontwikkeling geweest binnen contentmarketing, maar zeker niet de enige. Zo is juist gepersonaliseerde content nu een must, worden verschillende stukken content ook steeds interactiever en lijkt kwaliteit weer boven kwantiteit te staan op de contentladder. Hierdoor krijgen steeds meer nieuwe vormen de kans om uit te blinken. Enkele van deze minder bekende, maar niet minder opvallende trends binnen contentland hebben we daarom voor je uitgelicht.

  • Authenticiteit is verplicht

Tenminste, als je wil dat men jouw content kan waarderen. Een goed voorbeeld hiervan is MVO. De afgelopen jaren probeerden veel merken zichzelf te ‘greenwashen’. Ofwel, zich groener voor te doen dan zij in werkelijkheid waren, inclusief uitgebreide blogs en video’s waar dit uit moest blijken. De kans dat je hier nu nog mee weg komt is in rap tempo aan het slinken. Wil je vertellen dat je groen bent, zorg dan dat het bloed in je aderen die kleur heeft voordat je in de pen klimt.

  • Podcasts

Creativiteit, persoonlijkheid, authenticiteit en audiovisuele content komen allemaal samen in dit alsmaar populairder wordende type content. Dat is niet zo verwonderlijk, want een slechte podcast verdwijnt sneller dan sneeuw voor de zon. Je kunt je tijdens een podcast immers niet echt verstoppen achter flitsende beelden, sensatie of hypes. Daar kun je simpelweg geen uur lang een interessant gesprek over voeren. Zo blijven er alleen podcasts over die de moeite waard zijn, en dat worden er steeds meer.

  • Data gedreven content

Geen enkele marketeer kan nog om data heen en ook contentmarketing moet er (eigenlijk al een tijdje) aan geloven. Marketing, zeker de online smaak, wordt exponentieel effectiever wanneer er op basis van data beslissingen worden genomen. Content maken ‘’omdat ze dit vast leuk vinden om te lezen’’ is een onnodig risico geworden, want je kunt ook wéten wat je doelgroep lezen wil voordat je in de pen klimt of de camera laat draaien.

Daar staat tegenover dat de merken en organisaties die dit wel goed begrepen hebben alsmaar beter aansluiten op hun doelgroep, mede dankzij de schat aan data die voor het oprapen ligt.

Here to stay

De flexibiliteit van contentmarketing zorgt er niet alleen voor dat dit nog altijd een waardevol onderwerp is. Het indiceert ook dat contentmarketing niet gauw zal verdwijnen en waarschijnlijk nog veel langer een interessante route voor marketeers blijft. De manier waarop content met ontwikkelingen meebeweegt en de alsmaar groeiende vraag naar meer, vanuit de gebruiker, zijn hiervoor de tekenen aan de wand. Content is mag dan wel een kwestie van de lange adem zijn, maar het is dus ook nog altijd de moeite om er mee aan de slag te gaan.

Creativiteit loont

Aan de eerder genoemde voorbeelden en de algemene tendens van kwaliteit boven kwaliteit is te voelen hoe juist nu creatieve contentvormen een goede kans maken. Er zijn immers zo veel verschillende communicatiekanalen. Het is gebleken dat de inzet van meerdere communicatiekanalen die ook meerdere zintuigen prikkelen bijzonder effectief kan zijn. Om op te vallen en je aan ieder kanaal aan te passen heb je een creatieve insteek nodig. Je wilt immers niet de zoveelste in de rij zijn. Zo eis je je plek op de gekozen kanalen op.

Bij Maatwerk Online zijn we niet voor niets dol geworden op het combineren van verschillende kanalen om zo een doelgroep effectief te bereiken! Wil je hier ook mee aan de slag? Dan gaan we graag met je in gesprek!

Jens van Overbeek Content Specialist

Gelezen

49 keer

Deel

Laat een reactie achter