Hoe schrijf ik goede SEO-content?

- Eileen Jaquet - 10 mei 2022

In dit artikel

Een goede SEO-strategie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit je online marketingmix. En dit is logisch, want hoe beter je SEO, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan. En dit is precies wat je wil! SEO-teksten spelen hierbij een belangrijke rol. Zoekmachinevriendelijke teksten op je website zorgen voor meer bezoekers en dus ook meer conversies. Maar waar moet een goede SEO-tekst aan voldoen? Met onderstaand stappenplan, schrijf jij binnen no-time een ijzersterke SEO-tekst!

Waarom zijn SEO-teksten belangrijk?

SEO-teksten zijn onmisbaar voor je website als je goed gevonden wil worden in zoekmachines. SEO-teksten zorgen er onder andere voor dat je beter vindbaar bent voor je doelgroep. Dit komt doordat de teksten worden geschreven volgens de richtlijnen van Google. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden met een bepaald zoekvolume en interne links verwerken in het artikel. Dit noemen we ook wel SEO-optimalisatie. Nadat je jouw SEO-teksten hebt geoptimaliseerd, krijg je niet alleen een betere ranking in Google, maar trek je ook meer relevante bezoekers naar je website. Uiteindelijk leidt dit dan weer naar meer kwalitatieve conversies.   

Stappenplan voor een sterke SEO-tekst

 

Stap 1: wat is het doel van de tekst?  

Ten eerste is het belangrijk om het doel van je tekst te bepalen. Wil je de doelgroep informatie geven over een product of dienst? Of wil je ze overhalen en activeren? Als je het doel duidelijk in beeld hebt, weet je ook wat voor een tekst je moet schrijven. In een informatieve tekst zul je voornamelijk informatie geven over een product of dienst, terwijl je in een commerciële tekst de lezer aanzet tot een actie.

Stap 2: bepaal het onderwerp

Daarnaast is het superbelangrijk om een onderwerp te kiezen met potentie. Je SEO-tekst moet relevant zijn voor de doelgroep en aansluiten op je organisatie. Maar hoe bepaal je het onderwerp? Dit kunnen bijvoorbeeld relevante ontwikkelingen zijn binnen je vakgebied. Door hierover te vertellen, laat je zien dat jij de expert bent. Daarnaast kun je ook onderwerpen halen uit de vragen die je klanten stellen of waar concurrenten over schrijven. Kun je écht niks vinden? Organiseer dan een brainstorm met collega’s. Zij hebben vast ook geniale ingevingen.

Stap 3: zoekwoorden vaststellen 

Om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw tekst, zul je een zoekwoordenonderzoek moeten uitvoeren. Hiermee achterhaal je welke woorden de doelgroep gebruikt als zij zoeken naar een bepaald onderwerp in Google. Terwijl dat je de zoekwoorden vaststelt, is het belangrijk om te letten op relevantie, zoekvolume, concurrentie en de zoekintentie. Je hebt tools, waaronder Ahrefs en Keyword Planner, die laten zien hoe vaak mensen op een woord zoeken en hoe sterk de concurrentie is. Ik raad je aan om dit zoekwoordenonderzoek te doen vóórdat je begint met schrijven, omdat je hiermee ook de indeling en inhoud van je tekst kunt bepalen.

Stap 4: schrijven van de tekst

Nu is het zover! Je kunt de tekst gaan schrijven. Houd er rekening mee dat je de tekst schrijft voor je doelgroep en niet voor een zoekmachine. Probeer tijdens het schrijven daarom zoveel mogelijk rekening te houden met de gedachtes en intenties van de doelgroep. Consumenten kiezen op basis van hun emoties, dus het is heel makkelijk om hier met je tekst op in te spelen. Benoem daarom hoe jouw product of dienst het ‘probleem’ oplost waar ze mee worstelen en schrijf in voordelen in plaats van specificaties. Dit is ook gelijk een goed moment om je unique selling points te benoemen. Waarin ben je anders en beter dan de concurrent? Zo vergroot je de kans dat de lezer een actie onderneemt.

Stap 5: tekst optimaliseren

Als de eerste versie van je SEO-tekst eenmaal staat, is het tijd om deze te optimaliseren. Zoek voor jezelf uit wat je handig vindt werken. De één schrijft gelijk een tekst met alle zoekwoorden erin verwerkt en de ander voegt de zoekwoorden liever later toe. Bij deze stap is het de bedoeling dat je ieder zoekwoord verwerkt in de tekst én in de titel en tussenkopjes. Daarnaast kun je eventueel ook gebruik maken van interne of externe links in je SEO-tekst. Dit zijn linkjes naar andere pagina’s op je website of een externe website. Verder hoef je alleen nog maar een meta-description toe te voegen en je tekst is klaar om gepubliceerd te worden! Een meta-description is een korte voorvertoning van je tekst tussen de zoekresultaten.

Hulp nodig met je SEO-teksten?

Als je bij het schrijven bovenstaand stappenplan gebruikt, kan het haast niet misgaan. Loop je toch nog ergens tegenaan of kun je wel wat hulp gebruiken? Maak dan gerust een afspraak met één van onze Content Maatjes!  

Eileen Jaquet Content specialist

Gelezen

12 keer

Deel

Is het gebruik van emoji’s in page titles & meta descriptions verstandig of niet?


- 18 mei 2022
Gelezen 15 keer
Ajla Sabanovic Copywriter / SEO specialist
tips om website teksten te schrijven

Hoe doe ik inspiratie op voor mijn websiteteksten?


- 8 maart 2022 - Laatste update op 9 maart 2022
Gelezen 15 keer
Jens van Overbeek Content Specialist

Ontdek de nieuwste feed mogelijkheid van Google: Google Discover


- 4 februari 2022
Gelezen 107 keer
Willem Nales SEO specialist