Hoe maak je jouw footer SEO-proof? [7 tips]

Auteur Axel de Boer

Heel lang werd de footer van een website puur en alleen gebruikt om pagina’s als privacyverklaring, cookies, algemene voorwaarden of disclaimer te plaatsen.
Dit terwijl een goed ingerichte footer veel waarde kan bieden aan bezoekers die niet direct vinden waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast ziet men tegenwoordig ook de kracht in van intern linken met betrekking tot zoekmachines en wordt een footer steeds meer en meer gebruikt als een SEO-tool.
Hoe ziet een goed ingerichte footer er precies uit? We geven je graag een aantal handige tips om jouw footer SEO-proof te maken!

#1 Contactgegevens

Allereerst is aan te raden de contactgegevens altijd terug te laten komen in de footer. Waarom? De footer is op iedere pagina van de website zichtbaar. Dit betekent dus ook dat bezoekers ten alle tijd jou contactgegevens gemakkelijk kunnen terug vinden door even naar beneden te scrollen. Bezoekers hoeven niet te navigeren op de website om erachter te komen wat jouw contactgegevens zijn.

Met contactgegevens bedoelen we een adres, plaats, postcode, telefoonnummer en e-mailadres. Het is aan te raden om zowel het mailadres als telefoonnummer aanklikbaar te maken. Hiermee maak je het voor de bezoeker makkelijker om contact op te nemen. Dat kan dan namelijk al met één klik. Jij wilt vast ook dat jouw bezoekers eenvoudig contact kunnen opnemen. Meteen toepassen dus!

#2 Social media buttons

Een mooie plek voor het plaatsen van je social media buttons is de footer. Hierdoor breng je jouw social media kanalen op iedere pagina op de website onder de aandacht bij de bezoeker.

TIP: Het is naast een button ook mogelijk om een Instagram-preview te tonen in de footer. Hier worden de meest actuele foto’s van jou Instagram account getoond.

#3 Jouw USP’s

Unique selling points (UPS’s) zijn belangrijke kenmerken die jou bedrijf onderscheiden van concurrenten. Waarom zou een bezoeker voor jou moeten kiezen en niet voor een concurrent? De footer kan een mooie plek zijn om deze punten nog even te benadrukken. Geef je gratis verzending of kunnen klanten hun order gratis retourneren? Zet dit in je footer!

#4 Nieuwsbrief

Maak je gebruik van een nieuwsbrief? Zorg dat je het aanmeldformulier terug laat komen in je footer. In dit geval hoeven mensen alleen hun e-mailadres achter te laten, op de aanmeldknop te klikken en zijn ze ingeschreven voor je nieuwsbrief.

#5 Klantenservice

Indien je over een webshop beschikt is het handig als de klant jou gemakkelijk kan bereiken, mocht er iets fout gaan met bijvoorbeeld een bestelling. Het is om deze reden dan ook aan te raden om een klantenservicelink te hebben in de footer, die de bezoeker naar de contactpagina brengt.

#6 Over ons pagina

Een ‘over ons’ pagina is belangrijk om vertrouwen te creëren bij de bezoeker. Het is de plek waar je meer over je bedrijf kwijt kunt en ook een pagina waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Sommige kiezen ervoor om deze pagina te verwerken in het menu, maar je kunt er ook voor kiezen deze in de footer te plaatsen en het menu te laten voor je belangrijkste diensten of productcategorieën.

Beschik je over een webshop? Zet hier dan pagina’s van de belangrijkste productcategorieën. Als je een normale website hebt kun je bijvoorbeeld linkjes plaatsen naar de diensten die je aanbiedt. Deze links zijn niet alleen belangrijk voor een bezoeker, maar ook voor een juiste hiërarchie op je website. Een SEO consultant als ik zelf is dus zeer gebaat bij een juiste structuur op de webiste.

Interne linkstructuur

Voor SEO is het belangrijk om een goede, duidelijke websitestructuur te hanteren. Meer hierover vind je in een blog die wel al eerder schreven over waarom websitestructuur essentieel is voor SEO.

Hier kun je met de footer op inspelen door vanuit hier links te plaatsen naar je belangrijkste pagina’s: de hoofdcategorieën op jouw website. Wat je hiermee creëert is dat de belangrijkste pagina’s op jouw website, de pagina’s waarop je gevonden wilt worden, de meeste interne links ontvangen en dus ook door de zoekmachine als belangrijkst worden geacht. De footer komt op iedere pagina terug, wat betekent dat er vanaf iedere pagina gelinkt wordt naar de hoofdcategorieën op jou website. Niet vergeten dus!

Een footer kan dus best wat informatie bevatten die waarde voor jouw bezoekers kan creëren. Echter is het wel belangrijk dat deze informatie gestructureerd weergegeven wordt en dat niet alles door elkaar staat, anders is het stuk van het waarde creëren ook niet meer van toepassing, aangezien de bezoeker dan alsnog moeite moet doen om te vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Aan te raden is dan ook om deze informatie te verdelen in verschillende blokken en ieder blok te voorzien van een aparte kop. Een kop staat in dit geval voor een categorie waarin de informatie die je plaatst in de footer verdeeld kan worden. Zie in onderstaande afbeelding bijvoorbeeld hoe Coolblue dit doet.

Gebruik bovenstaande tips en ga aan de slag met het optimaliseren van de footer van je website. Dit zal de gebruiksvriendelijkheid en de resultaten van je website zeker ten goede komen.

Hulp nodig of heb je een vraag na het lezen van dit artikel of wil je SEO uitbesteden? Neem gerust contact met ons op.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL