Maatwerk Online
Home > Blog > Het-succesverhaal-van-kelme

Het succesverhaal van Kelme Download als pdf

Toen het grootste Spaanse sportmerk Kelme aangaf de samenwerking met Maatwerk Online te willen aan gaan, waren we wel erg trots! Kelme gaf aan meer met hun Facebook fans te willen doen. Daarom hebben we gezamenlijk een campagne gestart. Met de campagne werden er uiteindelijk 159 NAW gegevens verzameld en meer dan 200 relevante Facebook fans gegenereerd!

 

Hoe zat de campagne in elkaar?

Er is een Facebook App gemaakt door Maatwerk Online waar men kon aangeven wat het leukste artikel is op de website van Kelme. Iedereen die zijn gegevens invulde, kreeg sowieso een kortingscode van 30% voor in de webshop. Daarnaast maakte je dan ook gelijk kans op jouw favoriete artikel. Met deze actie blijf je heel erg relevant voor de gewenste Facebook fans; alleen sportsminded mensen zullen meedoen aangezien ze alleen sportartikelen kunnen winnen.

Hoe werd de campagne gepromoot?

Diverse promotiekanalen werden ingezet om deze actie goed in beeld te brengen bij de doelgroep. Te weten:

  • De website van Kelme
  • De nieuwsbrief van Kelme
  • Facebook pagina van Kelme
  • Facebook advertenties gericht op de doelgroep d.m.v. juiste targetting
  • Facebook Custom Audiences gericht op mensen die eerder al wat bij Kelme hadden besteld
  • Facebook Remarketing advertenties zodat webshop bezoekers op Facebook de actie weer in beeld kregen.

Hoe zag de campagne eruit?

Door middel van diverse Facebook berichten werd de campagne kenbaar gemaakt. Wat voorbeelden:

 

 

Met bovenstaand Facebook bericht werd de eerste uiting van de actie naar buiten gebracht. Dit is een zogenaamde 'Facebook Offer' waarmee men kan aangeven dat de 'Offer' voor hen interessant is. Zoals je ziet gaf 81 man gelijk al aan dat ze hier interesse in hadden. Deze Facebook Offer werd later nog een keer ingezet en ook toen kwam er weer een mooi aantal uit:
 

 


Daarnaast werden er ook gewone statusupdates gebruikt om de actie kenbaar te maken:

 

 

Hoe werden de winnaars bekend gemaakt?

Uiteraard werd er met de winnaars zowel telefonisch als per mail gecontact. Maar ook met behulp van Facebook berichten werden er winnaars bekend gemaakt. Deze transparantie van bekendmaking zorgt ervoor dat de actie geloofwaardig blijft:

 


Wat zijn de resultaten van deze actie geweest?

De campagne werd gestart op 22 februari en liep tot 22 maart. De resultaten op een rijtje:

  • Gedurende de maand hebben 159 mensen het formulier ingevuld en daarmee dus een 30% kortingscode ontvangen voor in de webshop van Kelme.
  • Bij de start had Kelme 682 Facebook fans. Na afloop van de actie was dit gegroeid tot 921. Maar liefst 239 nieuwe Facebook fans die allemaal volledig binnen de doelgroep van Kelme vallen.

Naast bovenstaande (harde) resultaten hebben de meeste prijswinnaars hun prijs ook op Facebook gedeeld. Daardoor is Kelme met de actie bij veel mensen in beeld geweest. Ook de 159 deelnemers zijn extreem waardevol voor Kelme; deze verdwijnen in de database van het sportmerk. En kunnen in potentie allemaal klant worden!

 

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Lars Maat