Heb jij al een eigen Facebook Messenger Bot?

- Lars Maat - 11 februari 2019
Facebook-ad

In dit artikel

Onlangs stond ik op een congres met enkele collega’s uit het online marketing vak te praten. Iemand die aanwezig was claimde dat online adverteren vroeger veel makkelijker was. Je knalde tenslotte alleen Google advertenties aan and that’s it. Meer was er niet. Tegenwoordig heb je ook nog marketplaces zoals Amazon en Marktplaats, de affiliate-netwerken en natuurlijk social media. ‘Don’t get me started on that one!’. Juist al die diversiteit aan online advertentie kanalen maken het tegenwoordig veel interessanter in mijn ogen. We kunnen de doelgroep op verschillende manieren tijdens verschillende fases in de customer journey bereiken. Wij maken gebruik van het See, Think, Do, Care-model. In iedere fase van het model werk je met een andere boodschap en doel. En soms wijk je af van je standaard kanalen. Zoals wanneer er iets relatief nieuws voorbij komt waar je als online marketing bureau direct in wilt springen: Facebook Messenger Bots.

 

Is Facebook Messenger een krachtiger medium dan email marketing?

De kracht van email marketing hoeven we niet uit te leggen. Feit is wel dat de kracht minder is dan pak hem beet 5 jaar terug. Waarom? De consument ontvangt tegenwoordig een enorme hoeveelheid aan e-mails. Het is gewoon heel lastig om daar met jouw fantastische aanbiedingen tussenuit te springen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je een op-tin (toestemming) nodig hebt, voor je iemand kan mailen.

Facebook Messenger is er inmiddels sinds 2011 en sinds november 2016 is het er ook als advertentie optie. In 2018 waren er gemiddeld 2 miljard berichten per maand van consumenten naar businessbedrijven via Facebook Messenger. Wereldwijd waren er maar liefst 1.3 miljard gebruikers per maand. Ongekend!

Het mooie van Facebook Messenger is dat er een stukje psychologie bij komt kijken. Als je een Messengerbericht ontvangt, moet je van je brein kijken wat het is. Bij emails was dat wellicht vroeger ook wel zo. Maar die drang is door de hoeveelheid mails die we dagelijks ontvangen (met de bijbehorende spam er tussen) inmiddels niet meer aanwezig. Dit zien we dan ook terug bij Facebook Messenger campagnes die we voeren. Waar het openingsratio van een salesmail gemiddeld rond de 20%-30% zit, is dat bij Facebook Messenger 80%! En een doorklikratio op een mail met 3-5% kan soms al als goed ervaren worden. Bij Facebook Messenger is dat gerust 30%. Sterker nog, we hebben letterlijk cases waar we een doorklikratio van meer dan 80% zien.

Deze cijfers ondersteunen dat Facebook Messenger een heel krachtig middel is met veel potentie op het gebied van ads. Persoonlijk kan ik me géén persoonlijkere manier van adverteren bedenken op dit moment. Maar wat kan je nu eigenlijk met Facebook Messenger als bedrijf?

Email Marketing - Person on Laptop Sending Virtual Envelopes

Koppel een goed scorende Facebook post aan je Messenger platform

Als bedrijf wil je in contact komen met je potentiële klanten. We moeten dus zoeken naar een manier om dat te doen. Het is mogelijk om met Facebook Messenger in contact te komen zodra mensen reageren op een Facebook bericht van je.

Een voorbeeld: stel jij hebt als bedrijf een fantastisch e-book geschreven wat je onder je doelgroep wilt verspreiden. Met traditionele marketing zou je een advertentie maken waarna men hun gegevens kunnen invullen op de landingspagina om het e-book te ontvangen. Ongetwijfeld volg je deze op door het versturen van salesmails. Facebook Messenger Marketing kan betekenen dat je simpelweg gaat adverteren op de doelgroep met de boodschap: ‘Wil jij het e-book ontvangen, reageer met ‘Ebook ontvangen’ en je ontvangt het automatisch via Messenger’. Kan dat dan? Ja! Dat kan!

Je synchroniseert jouw Facebook post met de tool waaruit je berichten wilt versturen en de tool stuurt automatisch de door jouw ontworpen berichten naar de juiste mensen. Bijkomend voordeel is dat de engagement op zulke Facebook berichten (waar mensen bijvoorbeeld reageren met ‘Ebook ontvangen’) altijd hoger is dan normaal. Met als gevolg dat je advertentiekosten om dit bericht te promoten lager zijn. Je hebt immers een hogere relevantiescore met je Facebook Ads. Dubbel voordeel!

#5 tips om je Facebook Messenger Marketing lijst te vullen

Overal, en dus ook zeker bij Facebook Messenger Marketing, zijn valkuilen. Daarom heb ik een aantal tips op een rijtje gezet waar je rekening mee dient te houden:

Tip #1: In je originele Facebook post moet je engagement uitlokken; stel de juiste vraag

De truc is om de juiste mensen te laten reageren op je initiële post. Het makkelijkste om dat te bewerkstelligen, is om mensen een antwoord te laten geven op een vraag. Stel een relevante open vraag die jouw doelgroep aanspreekt. Zorg er wel voor dat die ook relevant is voor jouw business Een vraag als ‘Wat is jouw favoriete kleur?’ is wellicht niet de juiste 😉

Tip #2: Laat weten wat men kan verwachten

Niets is enger dan uit het niets van een bedrijf een Whatsapp of Messengerbericht krijgen. Het ‘Big Brother is watching you’ gevoel moeten we voorkomen. Zeg dus ook gewoon in je initiële bericht dat men via Messenger antwoord krijgt. Dan weet men wat er gaat gebeuren en staan ze niet voor ongewenste verrassingen.

Tip #3: Kies de juiste campagne doelstelling op Facebook

Als je het initiële bericht hebt geplaatst, is het dus zaak dat daar zoveel mogelijk mensen op gaan reageren. Door het bericht te promoten op Facebook met advertenties is die kans het grootst. Kies dan ook de campagnedoelstelling ‘Engagement’ zodat Facebook jouw bericht laat zien aan mensen waar de kans het grootst is dat ze gaan reageren.

Tip #4: Promoot je bot op diverse manieren

Naast het eerder beschreven voorbeeld (met een goed scorende Facebook post je messengerbot promoten) zijn er meerdere manieren om jouw messengerbot in contact te brengen met je doelgroep. Zo kun je een plugin op je site plaatsen waarmee je websitebezoeker direct kan communiceren met je bot terwijl ze op je site zitten. Ook zijn er offline mogelijkheden om je bot te promoten met een Messenger scan-code (zie het als de ouderwetse QR-code).

Tip #5: Houd je aan de regels

Er zijn wat regels verbonden aan het gebruik van Messengerbots. Het is niet toegestaan om salesgerelateerde berichten te sturen aan je messengersubscribers. Facebook zou Facebook niet zijn als ze daar namelijk geld aan willen verdienen. Wil je salesgerelateerde berichten sturen aan die doelgroep? Dan moet je betaald adverteren om die boodschap bij die mensen in beeld te brengen. Er is een uitzondering, genaamd de 24+1 regel. En dat is dat je in de eerste 24 uur na een interactie met messengersubscriber een salesaanbieding kan doen.

Heb jij hier nu ook oren naar gekregen? Laat je adviseren en laat via onderstaand contactformulier een berichtje achter.

Lars Maat Online Marketeer & Shopping Techneut

Gelezen

201 keer

Deel

Laat een reactie achter