Gratis productvermeldingen in Google Shopping? Reken maar!

- Bianca Bergshoeff - 8 mei 2020

In dit artikel

Vorige week bracht Google nieuws naar buiten waarin ze aangaven Google Shopping ook open te stellen voor ‘gratis’ productvermeldingen. In deze blog lichten we toe wat dit precies betekent, wat je ervan kunt verwachten en wanneer dit uitgerold zal worden. De lancering van deze gratis/ organische productvermeldingen, betekent simpelweg dat de tab “Shopping” op Google niet alleen meer zal bestaan uit advertenties, maar dus ook organische resultaten worden.

Voor e-commerce bedrijven is dit een manier om naast Shopping campagnes ook producten te tonen aan een miljoenenpubliek zonder hier advertentiekosten aan kwijt te zijn. Voor bedrijven die al gebruik maken van Shopping campagnes in Google Ads is dit een uitstekende mogelijkheid om hun strategie te versterken met deze organische productvermeldingen!

Hoe werkt het precies?

Om gebruik te kunnen maken van deze gratis productvermeldingen moet je in het bezit zijn van een Google Merchant Account. Deze heb je al wanneer je reeds gebruikt maakt van Google Shopping. Is dit nieuw voor je? Dan kun je een Merchant Account aanmaken door op deze link te klikken. In het Merchant Account plaats je de product feed uit je webshop. Een product feed is een bestand waarin alle producten uit de webshop (inclusief alle informatie zoals ID’s, afbeeldingen, titels en beschrijvingen) worden opgenomen.

Nadat je je producten hebt geüpload moeten deze eerst goedgekeurd worden door Google. Dit kan enkele uren in beslag nemen. Vanaf het moment dat de producten zijn goedgekeurd, kunnen deze worden vertoond in de zoekresultaten. Net zoals binnen het zoeknetwerk zullen de eerste resultaten bestaan uit advertenties, waarna de lijst wordt aangevuld met organische productvermeldingen.

Of je producten wel of niet getoond worden in de organische productvermeldingen is afhankelijk van de kwaliteit van je product feed. Hoe vollediger deze is ingevuld en relevante zoektermen hierin zijn opgenomen, hoe hoger de kwaliteit en relevantiescore van je feed zal liggen. Dit resulteert in een grotere kans om getoond te worden.

Directe Paypal koppeling & E-commerce platformen

De afgelopen jaren heeft Google veel veranderingen doorgevoerd binnen de Shopping tab. Tijdens Google Marketing Live in 2019 gaf Google al aan te werken aan een manier om het mogelijk te maken om direct op Google Shopping af te rekenen. Hiermee zou de zoekmachine de strijd aangaan met onder anderen Amazon en andere online marktplaatsen. Afgelopen week kondigde Google officieel een partnership aan met PayPal. Hierdoor kunnen retailers die al gebruikmaken van PayPal dit account makkelijk koppelen aan hun Merchant Account. Hierdoor kan Google sneller verkopersdetails uitlezen en Merchant Accounts verifiëren.

Daarnaast zijn ook koppelingen met e-commerce platformen zoals Shopify, WooCommerce en BigCommerce aangekondigd. Deze koppelingen maken het makkelijker om producten en voorraden direct te managen voor het Google platform.

Wanneer kunnen we hiermee aan de slag?

Eind april 2020 moest deze functionaliteit in Amerika zijn uitgerold, daarna is de planning om het eind 2020 wereldwijd te hebben uitgerold. Inmiddels kunnen we zelfs al vaststellen dat het in Amerika en Engeland reeds mogelijk is om organische productvermeldingen te tonen binnen Google Shopping! Wanneer Nederland volgt is nog niet bekend, dus houdt onze blog zeker in de gaten 😀.

Heb je vragen over organische productvermeldingen op Google Shopping, ben je benieuwd wat dit voor jouw bedrijf betekent of heb je hulp nodig bij het inrichten van een Merchant Account of feed optimalisatie? Onze SEA specialisten denken graag met je mee! Neem dus gerust contact met ons op.

Bianca Bergshoeff SEA, Social en Video Heldin

Gelezen

80 keer

Deel

Laat een reactie achter