Maatwerk Online
Home > Blog > Google-webmaster-tools-gebruikershandleiding-deel-1

Alles wat jij moet weten van Google Webmaster Tools (Google Search Console) Download als pdf

Google Webmaster Tools (sinds mei 2015 officieel Google Search Console) is een (gratis) programma van Google. Dit programma geeft je inzicht in hoe Google je site crawlt, ziet en indexeert. Daarnaast geeft het programma precies aan waar eventuele technische fouten in je site zitten, zoals een URL die niet (meer) werkt. Google Webmaster Tools is onmisbaar als je aan het werk gaat met de SEO (organische vindbaarheid) van je website in Google.

Er is ontzettend veel mogelijk binnen Google Webmaster Tools. Ik heb mijn best gedaan om een zo duidelijk mogelijke handleiding te schrijven. Let op: sinds 20 mei 2015 noemt Google de tool zelf: Google Search Console. In de volksmond is het echter nog steeds Google Webmaster Tools. Vandaar dat we het zo noemen in dit artikel. Succes!
 

Starten met Google Webmaster Tools (Google Search Console)

Het opzetten van Google Webmaster Tools is ontzettend simpel:

  1. Ga naar de website van Google Webmaster Tools
  2. Log in met je Google account (raadzaam om het account te gebruiken waarmee je Google Analytics beheert)
  3. Voeg je website toe aan het programma
     

Let op: je moet wel kunnen aantonen dat het jouw site is. Daar zijn verschillende manieren voor. Mijn ervaring leert dat de koppeling met Google Analytics de makkelijkste manier is om je website te verifiëren in Google Webmaster Tools.
 

Voeg je site op alle mogelijke manieren toe

Websites zijn meestal te bereiken op meerdere manieren. Bijvoorbeeld met www en zonder www ervoor. Of met een https verbinding en zonder een https verbinding. De grootste fout die ik voorbij zie komen, is dat ondernemers en marketeers maar 1 variant van de website toevoegen in Google Webmaster Tools. Het is raadzaam om alle mogelijke manieren toe te voegen. Omdat je alleen dan alle informatie goed ontvangt. Voeg dus bijvoorbeeld www.domeinnaam.com toe, maar ook domeinnaam.com. Idem voor beveiligde verbindingen: voeg zowel de https variant als de http variant toe! Let op: als je alles goed hebt ingesteld (redirects op de juiste manier) zodat Google weet op welke manier ze een variant van de site moeten zien, dan is dit niet nodig. Bijvoorbeeld: als je hebt ingesteld dat Google de site standaard met www moet tonen en je hebt geregeld dat alle http url's redirecten naar de https variant, dan hoef je in feite alleen de https variant in te stellen.
 

Loop de Google Webmaster Tools (Google Search Console) instellingen na

Nu je jouw site hebt aangemeld, kun je daadwerkelijk aan de slag met Google Webmaster Tools. Je komt na het verifiëren van je site bij het dashboard van het programma. Hier worden eventuele (technische) fouten gelijk weergegeven. Van hieruit navigeer je naar de diverse mogelijkheden van Google Webmaster Tools aan de linkerkant. Maar eerst lopen we de instellingen door. Hier kom je door rechtsboven op het tandwieltje te klikken.

Google Webmaster Tools instellingen

  • Voorkeuren voor webmasterhulpprogramma's

Hier geef je aan of (en welke) emails je wilt ontvangen van het programma. Bijvoorbeeld als er bepaalde problemen zijn met de vindbaarheid van de site. Ik raad je aan om deze mails te ontvangen.

  • Site-instellingen

Hier kan je Google jouw voorkeur aangeven omtrent je website. Wil je dat de site met www of zonder www wordt weergegeven? Dit is extreem belangrijk want als Google de site op beide manier indexeert, is de kans groot op duplicate content. Dit houdt in dat Google dan dezelfde inhoud vindt op verschillende websites (in de ogen van Google). Dubbele content is schadelijk voor je positie in Google. Google heeft hier zelf ook informatie over gepubliceerd.

  • Adreswijziging

Alleen van toepassing als je jouw website wilt verplaatsen naar een andere domeinnaam. Let op: ga hier ontzettend voorzichtig mee om!

  • Google Analytics property

Indien nog niet gedaan, kan je hier je Webmaster gegevens koppelen aan je Analytics account. Erg raadzaam om te doen!

  • Gebruikers en site-eigenaren

Bepaal hier wie nog meer toegang heeft tot de Google Webmaster Tools statistieken van jouw site.

  • Verificatiedetails

Bekijk alle verificatie pogingen die gedaan zijn om aan te tonen dat je eigenaar bent van de site.

  • Partners

Hier voeg je bijvoorbeeld je Google+ pagina aan je Webmaster Tools toe.


Lees direct de rest van de handleiding

Ook deel 2 staat inmiddels online. Lees de ultieme handleiding voor Google Webmaster Tools deel 2.

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Lars Maat