Google Signals: dé feature voor het cross-device gedrag van je bezoekers

- Jens Verver - 4 december 2018

In dit artikel

Google Signals is dé nieuwe feature om het gedrag van je bezoekers goed in beeld te krijgen. Dankzij deze vrij nieuwe update in Google Analytics wordt nu ook het gedrag van ingelogde Google gebruikers gemeten die gebruik maken van meerdere apparaten en browsers (ofwel cross-device). Dit is een update waar we al een tijdje op wachten. Wat Google Signals is en hoe je dit zelf kan gebruiken, gaan we uiteraard in dit artikel bespreken. Let wel: het is nu nog in de béta!

 

Wat is Google Signals?

Google Signals is een feature van Google Analytics waarbij je het gedrag van de ingelogde Google gebruikers over meerdere apparaten en browsers kan zien. Met de introductie van deze feature krijg je meer inzichten over cross-device tracking en dus ook in de customer journey. Heel plat gezegd krijgen we dus veel meer data in beeld van mensen die via meerdere apparaten, meerdere keren jouw website bezoeken. De customer journey is de reis die de consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of dienst af te nemen. De update gaat je straks helpen bij het inzichtelijker krijgen van de reis die je klant aflegt en geeft je dus ook inzichten in hoe je bijvoorbeeld advertenties (beter) kan gaan inzetten.

Oude situatie cross-device tracking?

Cross-device tracking in Google Analytics is niet nieuw. De oude situatie van cross-device tracking had helaas een groot nadeel. Op je website moest je een mogelijkheid hebben om in te kunnen loggen zodat cross-device tracking geactiveerd kon worden. Iedereen die een account aanmaakt bij een webshop, kan dan een zogenaamde unieke USER-ID in Analytics meegestuurd krijgen. Op het moment dat de bezoeker is ingelogd, werd er een USER-ID in de cookie geplaatst in de browser van het apparaat. Als de bezoeker vervolgens inlogt op een ander apparaat kan Google zien dat dit dezelfde bezoeker is. Hierdoor kan je dus inzien dat deze bezoeker meerdere apparaten gebruikt. Dezelfde USER-ID moet op elk apparaat geplaatst worden waarop wordt ingelogd.

Het nadeel van de oude situatie is dat je een inlog mogelijkheid op de website moet hebben om deze gegevens te meten. Daarnaast vergt het enige technische kennis om de USER-ID implementatie van Google Analytics door te voeren. Het is niet zo dat de gebruikers niet worden gemeten als ze geen inlogmogelijkheid hebben. De kans is namelijk heel groot dat een bezoeker, ten onrechte, meerdere keren als unieke gebruiker wordt gezien. Bedenk zelf maar eens hoeveel devices je tegenwoordig gebruikt. Met Google Signals wordt de customer journey van bezoekers die nog geen klant bij je zijn ook overzichtelijker.

 

Wat zijn de voordelen van Google Signals?

Er worden straks twee hele belangrijke vragen beantwoord. Welke apparaattypes gebruikt de bezoeker (zowel klanten als geen klanten) bij het bezoek van je website? En wat is het aandeel van gebruikers dat overlap heeft met verschillende apparaten?

Google kan deze data verzamelen op  basis van Google Advertising Reporting Features. Helaas worden niet alle gebruikers meegenomen. Wel worden de gebruikers meegenomen die zijn ingelogd met hun Google account en advertentievoorkeuren (ofwel advertentiepersonalisatie) hebben ingeschakeld. Bij iedereen die een Google account aanmaakt staat advertentiepersonalisatie aan. Het is onbekend hoeveel mensen deze voorkeuren uiteindelijk hebben uitgeschakeld. Deze data is dus niet 100% nauwkeurig maar kan wel ideaal zijn om nieuwe inzichten te verkrijgen.

Via het Google account kan er dus koppeling gemaakt worden tussen de verschillende devices die gebruikt worden om je website te bezoeken. Hierdoor wordt de reis van de bezoeker overzichtelijk en kan je zien met welk device men binnenkomt en met welk device men converteert.

Een voorbeeld: Een bezoeker komt voor de eerste keer binnen via de smartphone maar converteert niet. Vervolgens besluit dezelfde bezoeker om via de computer over te gaan tot aankoop.

In de oude situatie werden deze bezoeken los van elkaar gezien en kon je dus niet de gehele customer journey zien.

In de nieuwe situatie kan je nu inzien dat het bezoek via de smartphone heeft bijgedragen aan de aankoop.

Google Signals kan je gaan gebruiken om je campagnes aan te passen als blijkt dat een bepaald device gerichter of anders benaderd moet worden.

Welke rapporten kan je in Google Analytics vinden?

Om al deze data goed te kunnen overzien, zijn er rapporten die je kan raadplegen. Onder hoofdsectie ‘Doelgroep’ in Google Analytics vind je ‘Verschillende apparaten’. Van daaruit kan je het eerste rapport ‘Apparaatoverlap’ raadplegen. In dit rapport zie je een overzicht van het device gebruik en in welke mate er een overlap plaats vindt.

 

In de tabel krijg je veel extra informatie ten opzichte van de visualisatie. Je krijgt een mooi overzicht van het aantal gebruikers, sessies en conversies per device. Daarnaast kun je hierin zien hoe en welke devices in combinatie met elkaar worden gebruikt.

 

Vervolgens kan je in rapport ‘Apparaatpaden’ meer inzicht krijgen hoe bezoekers die meerdere apparaten gebruiken om naar de website gaan. In de tabel is ten opzichte van ‘Apparaatoverlap’ wat uitgebreider. De gemiddelde sessieduur is toegevoegd en je kunt zien via welk apparaat acquisitie is gepleegd. Daarnaast kan je ook nog eens zien hoeveel omzet er via dit apparaat is gegenereerd. Als je nog specifiekere informatie wilt zien dan kan je door middel van de filter optie aangeven welke stappen je wilt zien. Je kan bepaalde stappen voor of na een bepaalde paginaweergave, gebeurtenis of conversie zien.

 

Op dit moment geeft ‘Kanalen’ nog geen extra informatie dan die al te zien is via Google Analytics. Wellicht volgt dit nog zodra er meer data beschikbaar is en Google Signals verder is uitgerold.

Met het rapport ‘Acquisitie-apparaat’ kan je zien met welk device bezoekers voor het eerst de site hebben bezocht met als extra feature dat je kunt zien hoeveel conversie er uiteindelijk ook via een ander device is gerealiseerd. Ontzettend handig natuurlijk! Dankzij deze informatie kan je het budget beter beoordelen en verdelen onder de devices die het daadwerkelijk verdienen of nodig hebben. De kans dat je je nu gaat focussen op het “verkeerde device” is hierdoor kleiner geworden.

 

Google Signals instellen

Google Signals is een hele handige feature die we ook aanraden om te gaan gebruiken.

Wil je meer weten over Google Signals of kunnen we je helpen bij het instellen? Neem dan nu contact op met onze specialisten via het onderstaande formulier.

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

237 keer

Deel

Laat een reactie achter