Hoe goed is jouw retailwebsite? Doe de Grow My Store test van Google!

- Jens Verver - 12 november 2019
google-grow-my-store-maatwerk-online-blog

In dit artikel

Vandaag was de officiële lancering van Grow My Store in Nederland. Deze tool is door Google gemaakt voor een betere digitale etalage voor retailers met een website. Daar waar deze tool in andere landen al beschikbaar was, is deze nu ook vertaald voor de Nederlandse markt. Super tof! Wil je weten wat dit inhoudt en voor wie Grow My Store bedoeld is? Lees dan eventjes door.

Wat is Grow My Store?

Grow My Store van Google is een tool om de prestaties van jouw retail website te achterhalen. Met deze digitale tool richt Google zich op midden- en kleinbedrijf om ze handvaten te geven om de website te verbeteren. Grow My Store is een startpunt voor mkb’ers die geen idee hebben waar ze moeten beginnen of er helemaal geen tijd voor hebben.

Waarom is deze tool nodig?

Wij hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat dat het hebben van een website meer is dan een visitekaartje. Daarnaast zijn er ook nog zat retailers zonder überhaupt een website. Maar dat terzijde. Voor veel mkb’ers is het hebben en onderhouden van een website lastig en/of tijdrovend. Ze hebben geen idee wat er beter kan of zelfs beter moet om de huidige klanten beter te helpen of juist nieuwe klanten aan te trekken.

In Nederland geeft 57% van de consumenten aan dat gedetailleerde productbeschrijvingen, afbeeldingen of video’s belangrijk zijn voor online aankopen.¹

En 62% van de consumenten in Nederland, zegt dat duidelijk weergegeven prijzen belangrijk zijn voor een goede online ervaring.¹

Dat is belangrijke informatie waar je wat mee kan! Tijd om aan de slag te gaan met de nieuwe tool van Google.

Check de prestaties van jouw website

Nu vraag je jezelf vast af waarom nu juist jij deze tool nodig hebt? Grow My Store analyseert niet alleen de huidige prestaties van de website, maar geeft je ook handige tips voor verbeteringen in de toekomst. Deze tool is bedoeld voor online winkels, fysieke winkels en een combinatie van beiden.

Volg deze stappen om jouw retailwebsite te testen:

  1. Ga naar deze website: g.co/growmystore
  2. Voer de URL van jouw website in
  3. Kies jouw type bedrijf (alleen online, offline, zowel on- als offline)
  4. Testen maar!

Op basis van 22 criteria, zoals productprijzen, productinformatie, klantenservice, zoekgemak en websitesnelheid wordt de analyse uitgevoerd.

Vervolgens krijg je een voorproefje van de uitslag. Als je alle informatie wilt ontvangen kan je jouw naam en e-mailadres opgeven.

Aan de slag met het rapport

Inmiddels ben je het rapport aan het doorbladeren en blijkt dat je bijvoorbeeld te weinig productinformatie toont, de website niet snel genoeg is voor mobiele apparaten of helemaal niet geschikt is voor mobiel. Help! Alle alarmbellen gaan nu bij je af. Gebruik deze tool om je te laten adviseren in de zaken die beter kunnen voor een optimale gebruikerservaring. Dit rapport gaat je veel tijd kosten aan een handmatige analyse.

Wil je hier niet zelf mee aan de slag? Neem dan gerust contact met ons op.

 

¹ Google Market Insights in samenwerking met TNS, Retail customer Experience Study, 2018

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

57 keer

Deel

Laat een reactie achter