Ontdek de nieuwste feed mogelijkheid van Google: Google Discover

- Willem Nales - 4 februari 2022

In dit artikel

Heb je de Discover prestaties al terug zien komen binnen het Google Search Console account van jouw website?

Wat Google Discover is, hoe dit kan helpen met je SEO en welke advertentie mogelijkheden er zijn vertellen we je in deze blog! 

Sinds jaar en dag biedt Google de mogelijkheid om relevante en interessante content te ontvangen via een feed. Een feed is een stream met bijvoorbeeld een overzicht van artikelen of nieuws. Google bood deze service in 2012 voor het eerst aan via Google Now. In 2017 is Google Now aangepast naar Google Feed. Sinds kort heeft Google haar feed-functie veranderd in Google Discover.

Deze nieuws feed van Google is eenvoudig te bereiken via de Google app   op je smartphone. Daarnaast is Discover ook terug te vinden via google.nl in de browser op je iPhone. Eenmaal op Google verschijnen de artikelen al zonder dat je een zoekopdracht hebt ingetikt.

Wat is Google Discover?

Google Discover is een grote update van de Google Feed, inclusief een nieuwe naam, een fris uiterlijk en een gloednieuwe set functies. Sinds de lancering van de feed was het doel van Google om jou als gebruiker te helpen nieuwe en interessante content te ontdekken over onderwerpen die belangrijk voor je zijn. De nieuwe naam, Google Discover, brengt het doel en de naam van de dienst samen: ontdekken.

Het verschil tussen Google Search en Google Discover

Google hoopt met Discover een stap te maken van zoekmachine naar ontdekmachine. Google Discover is uniek omdat het je een stap voor is: het helpt je de dingen te vinden waar je nog niet eens naar op zoek was.

Bij Search voeren gebruikers een zoekterm in om nuttige informatie te vinden met betrekking tot hun zoekopdracht. Discover volgt een andere aanpak. In plaats van resultaten te tonen als antwoord op een zoekopdracht, wordt in Discover inhoud getoond die voornamelijk is gebaseerd op wat volgens de geautomatiseerde systemen van Google goed aansluit bij de interesses van een gebruiker.

Als een zeer gepersonaliseerde feed stemt Discover zichzelf actief af op de interesses van een gebruiker en geeft het inhoud weer die overeenkomt met die interesses. De inhoud in Discover wordt automatisch ververst wanneer nieuwe inhoud wordt gepubliceerd, maar Discover is ontworpen om alle soorten nuttige inhoud van over het hele web te tonen, niet alleen nieuw gepubliceerde inhoud.

Gezien de toevallige aard van Discover, is verkeer van Discover minder voorspelbaar of betrouwbaar in vergelijking met Search, en wordt het beschouwd als een aanvulling op Search-verkeer.

Optimaliseren voor Google Discover

Om de kans te vergroten dat jouw inhoud wordt weergegeven in Discover, raadt Google het volgende aan:

Voorkom clickbait titels
Gebruik paginatitels die de essentie van de inhoud vastleggen, maar niet op een clickbait manier. Ditzelfde geldt voor de inhoud. Bewaar de essentie niet tot het einde van je artikel.

Afbeelding van hoge kwaliteit
Neem overtuigende afbeeldingen van hoge kwaliteit op. Vooral grote afbeeldingen maken meer kans om bezoeken te genereren vanuit Discover. Grote afbeeldingen moeten ten minste 1200 pixels breed zijn en ingeschakeld worden door de ‘max-image-preview:large’ instelling, of door AMP te gebruiken. Google raadt het af om een logo als afbeelding te gebruiken.

In het verlengde hiervan geldt:

Zorg voor een mobielvriendelijke website

Google Discover is beschikbaar in de Google App en op de iPhone via google.nl. Oftewel, Google Discover is enkel beschikbaar op mobiel. Een mobielvriendelijke website is daarmee een must voor Google Discover.

Kwaliteit boven alles
Zorg voor inhoud die aansluit bij de huidige interesses. Denk aan inhoud die een verhaal goed vertelt of unieke inzichten biedt. Dit punt is over het algemeen al van belang bij SEO.

 Prestaties zichtbaar in Google Search Console

Via de optie ‘Discover’ in Google Search Console vind je:

  • welke artikelen er het best gepresteerd hebben;
  • hoe vaak je website in Discover verschijnt;
  • hoeveel kliks je hebt gekregen;
  • een vergelijking tussen de organische resultaten en de resultaten van Google Discover.

Moet ik aan de slag met Google Discover?

Wanneer Google met een nieuwe update komt wil je daar natuurlijk mee aan de slag gaan. We raden je vooral aan om rekening te houden met de optimalisatiemogelijkheden voor Google Discover indien je content op je website plaatst in de vorm van een blog. Door jouw informatieve blogs, recepten, video’s en nieuwsartikelen aan te passen aan Google Discover kun je extra organische bezoekers binnenhalen.

Zijn bovenstaande punten geen onderdeel van jouw website dan kun je er ook nog voor kiezen advertenties te plaatsen op Google Discover. Daarover lees je hier meer!

Onze verwachting is dat het gebruik van Google Discover in de toekomst door Machine Learning nog beter zal gaan werken en meer gebruikt zal worden. Wil jij hier actief mee aan de slag? Neem gerust contact op met één van onze SEO-specialisten.

 

Willem Nales SEO specialist

Gelezen

108 keer

Deel

Hoe schrijf ik goede SEO-content?


- 10 mei 2022
Gelezen 12 keer
Eileen Jaquet Content specialist

Is het gebruik van emoji’s in page titles & meta descriptions verstandig of niet?


- 18 mei 2022
Gelezen 15 keer
Ajla Sabanovic Copywriter / SEO specialist
Slechte linkbuilding

5 voorbeelden van slechte linkbuilding


- 26 januari 2022
Gelezen 182 keer
Frank van Dijk SEO Consultant