Google Analytics; heb jij je instellingen goed staan?

Auteur Axel de Boer

Google Analytics is onmisbaar voor websites. Maar hoe stel je het op de juiste manier in? In dit artikel laten we je de basisinstellingen van jouw Google Analytics account zien. Let op: we gaan dus niet de diepte in met tips en tricks zoals aangepaste segmenten, filters en doelen. Die komen in latere artikelen aan bod.

Wat is Google Analytics?

Zelf omschrijven we Google Analytics als een (gratis) statistieken programma waarmee je alles omtrent je website kunt meten. Hoeveel bezoekers er zijn geweest, hoe ze op je site zijn gekomen, wat ze wel maar vooral ook niet doen, etc. Wikipedia omschrijft Google Analytics als:

‘Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan een webmaster eventuele reclamecampagnes of zelfs delen van de website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker.’

Google Analytics gebruiken om je website te verbeteren

Je kunt je voorstellen dat zodra alles van je sitebezoekers wordt gemeten, je een goed beeld krijgt over het gebruik van je website. Welke pagina’s ontvangen veel weergaven en op welke pagina’s haakt men snel af. Ook belangrijk: hoe komen mensen op je site terecht? Met alle data die je ontvangt, is het mogelijk om je website te verbeteren. Een aantal voorbeelden:

Voorbeeld 1: je website verbeteren aan de hand van Google Analytics

Zoekopdrachten google analytics

Voor een klant van Maatwerk Online zagen we dat er binnen de website door de gebruikers veel gebruik werd gemaakt van de interne zoekmachine. Bezoekers kunnen op de website een zoekopdracht opgeven om verder geholpen te worden binnen de website. Door precies door te meten waar men op zoekt, is het mogelijk om je eigen site beter te maken. We zien bijvoorbeeld dat er relatief veel wordt gezocht op woorden als ‘tarieven’, ‘prijzen’ en ‘kosten’. Blijkbaar was dat dus niet duidelijk te vinden binnen de website. Aan de hand van deze informatie zou je zelf ook een dergelijke zoekopdracht kunnen doen om vervolgens de websitestructuur (menu) anders in te richten, zodat het sneller mogelijk is om de tarieven te zien.

Voorbeeld 2: je website verbeteren aan de hand van Google Analytics

Bouncepercentage google analytics

Op het moment dat de bezoeker op je site binnenkomt en zonder activiteit direct weggaat van die pagina, dan noemen we dat een bounce. Het bouncepercentage van die pagina is op dat moment dus 100%. Google Analytics houdt van alle sitepagina’s bij wat het bouncepercentage is. Schrik niet, maar een gemiddeld bouncepercentage van tussen de 30%-40% is normaal. In bovenstaand voorbeeld zien we dat op de pagina die gaat over rugonderzoek, het bouncepercentage 87,83% is. Dat is echt enorm hoog. Maar hoeft niet erg te zijn. Het is volledig afhankelijk van het doel van de pagina. Als het doel is om puur te informeren met een lap tekst zonder call to action, dan is een hoog bouncepercentage mogelijk. Als het doel is om klanten te werven via die pagina, dan is een hoog bouncepercentage niet goed. Op basis van bovenstaande cijfers hebben we de pagina aangepast om de pagina meer aan te laten sluiten bij de doelgroep.

Voorbeeld 3: je website verbeteren aan de hand van Google Analytics

A/B testen met Google Analytics

Een pagina die gericht is op conversies (klanten werven) wil je zo optimaal mogelijk inrichten. Hoe beter die pagina is ingericht, hoe meer klanten je namelijk scoort. Binnen Google Analytics is het mogelijk om een A/B test op te zetten. Zoals hierboven is gedaan. Je maakt dan een aantal varianten op de originele pagina om te kijken welke variant het beste werkt. Over hoe je een A/B test moet opzetten kan je complete boeken schrijven, dus daar gaan we hier niet op in. Feit is dat we (in bovenstaand voorbeeld) zien dat een andere pagina dan het origineel (Pagina Micha in dit geval) 31% beter scoort dan de originele pagina. Iets waar we zonder Google Analytics niet achter waren gekomen.

Starten met Google Analytics

Het mag duidelijk zijn: Google Analytics is waardevol. En dit zijn slechts 3 voorbeelden uit de praktijk! De rest van dit artikel is relevant voor zowel mensen die nog niet met Analytics werken, als mensen die er al jaren mee werken. We gaan namelijk de belangrijkste Google Analytics instellingen met je doorlopen. Zodat je het optimale uit Google Analytics haalt. Het begint allemaal met het aanmaken van een account.

  1. Ga naar www.google.com/analytics en log in met je Google account.
  2. Doorloop de account instellingen zoals hieronder:
Account instellingen Analytics

Bij de onderste vinkjes is het belangrijk om te weten dat als je werkt met Google AdWords, je in ieder geval de bovenste aan wilt vinken. Dit maakt het namelijk mogelijk om je AdWords campagnes in Analytics te analyseren. Houd wel rekening met de cookiewet.

Als je alles ingevuld hebt, klik je op de blauwe knop ‘Tracking-id ophalen’. Je krijgt dan de gebruikersvoorwaarden te zien. Na goedkeuring hiervan kom je in het scherm met de tracking code van Google Analytics. Dat ziet eruit zoals hieronder.

Tracking code Google Analytics

Google Analytics instellen: hoe nu verder?

Nu we een account hebben aangemaakt, is het zaak om één ding goed te beseffen: er kunnen instellingen op 3 niveaus worden gedaan: account, property en weergave. Zie hieronder.

  • Account: binnen 1 account is het mogelijk om meerdere properties en weergaves te hebben.
  • Property: per (account) website die je wilt tracken is het raadzaam om een property aan te maken.
  • Weergave: per property is het mogelijk om meerdere weergaven te maken.

In schema ziet dat er zo uit:

Accountopbouw Google Analytics

Later gaan we hier dieper op in.

Google Analytics instellen

We gaan nu per onderdeel alle stappen doorlopen.

Google Analytics account instellingen

De menukeuzes die je in dit gedeelte hebt, staan hieronder stap voor stap uitgelegd:

Accountinstellingen

Hier zie je als het goed is dezelfde instellingen staan zoals we net hebben besproken: alles wat je wel/niet wilt delen van je data. Enige toevoeging: je ziet nu ook een amendement verklaring. Dit is in het kader van de cookiewet enorm belangrijk.

Gebruikersbeheer

Hier geef je andere personen toegang tot jouw account. Dit kan op verschillende niveaus:

  • Gebruikers beheren: voeg mensen toe aan het account (of verwijder ze van het account)
  • Bewerken: je kan met deze toegang alles doen binnen het account behalve mensen toevoegen
  • Samenwerken: met deze toegang kan je bepaalde data bekijken en persoonlijke dingen delen
  • Lezen & Analyseren: hier kun je alles bekijken maar geen dingen bewerken

Let op: het gebruikersbeheer waar we het nu over hebben gaat over het hele account. Ook op property niveau (middelste kolom van de instellingen) en op weergave niveau kun je gebruikers toevoegen.

Alle filters

Het is mogelijk om bepaalde filters in te stellen binnen je Google Analytics account. Hier kunnen we al een heel artikel op zich over schrijven! Het is belangrijk om te weten dat het mogelijk is. En hoe je dit instelt. Onze voorkeur is om filters te beheren op weergave niveau. We komen hier later in het artikel dus op terug.

Wijzigingsgeschiedenis

Het spreekt voor zich: hier zie je alle wijzigingen die zijn gedaan binnen het Google Analytics account terug. Vooral als er meerdere mensen werken binnen het account is dit handig om terug te kijken.

Prullenbak

Mocht je een account, property of weergave verwijderen, is dit de plek om die (binnen 30 dagen weliswaar) weer te herstellen indien gewenst. Daarna is het voor goed weg.

Google Analytics property instellingen

De menukeuzes die je in dit gedeelte hebt, staan hieronder stap voor stap uitgelegd:

Property instellingen

Dit gedeelte is ook weer onderverdeeld in 4 stappen: basis instellingen, advertentie functies, in-page analytics en Google Webmaster Tools (Search Console tegenwoordig).

Basis instellingen overzicht:

Basis property instellingen van Google Analytics

Geavanceerde instellingen overzicht

Het is mogelijk om meer (demografische) data te achterhalen van je bezoekers. Hiervoor moet je de rapporten voor demografische en interessecategorieën inschakelen. Let op: als je dit doet moet je wel je privacy policy aanpassen i.v.m. de cookiewet.

In-page analyse instellingen overzicht

Google meet standaard de activiteiten binnen een webpagina qua doorkliks. Stel dat er iemand op jouw homepage doorklikt naar je contact pagina. Dan ziet Google Analytics dat en geeft het programma ook aan dat men via je homepage op je contactpagina is gekomen. Maar wat als er op je homepage 2 verschillende linkjes staan naar je contactpagina. Dan wil je weten welke link het meeste wordt gebruikt toch? Om dit goed te kunnen meten moet je de in-page analyse inschakelen binnen Google Analytics. Let op: ook je trackingcode moet vervolgens iets worden aangepast zodat dit werkt. Lees alles over in-page analyse volgens Google zelf.

Instellingen voor Webmasterhulpprogramma’s instellingen overzicht

In dit gedeelte van de instellingen is het mogelijk om je Google Webmastertools account (tegenwoord Search Console) te koppelen aan je Analytics data. Dit is een aanrader! Als je meer wilt weten over Google Webmastertools dan is het handig om de Webmastertools handleiding te lezen.

Gebruikersbeheer

Dit spreekt voor zich en werkt idem dito als gebruikersbeheer op account niveau zoals net uitgelegd. Enige verschil: het gaat hier om gebruikers beheren op property niveau en niet op account niveau uiteraard.

Trackinginfo

Dit onderdeel is erg belangrijk. En ook weer onderverdeeld in een aantal stappen:

Trackinginfo Google Analytics instellingen

Trackingcode

Hier is je standaard trackingcode van je Google Analytics property terug te vinden. We zeggen niet voor niets ‘standaard’ want het is mogelijk om extra code toe te voegen aan je trackingcode waarmee je extra dingen kunt.

Gegevensverzameling

Het is bijvoorbeeld mogelijk om onder het kopje ‘gegevensverzameling’ de remarketingfunctie aan te zetten. Zo maak je het mogelijk om mensen die op je site zijn geweest later te retargetten met advertenties. Vink die functie aan als je hier gebruik van wilt maken. Maar let op: ook je trackingcode moet dan aangepast worden. Het stukje ‘ga(‘require’, ‘displayfeatures’); moet worden toegevoegd. Lees op de website van Google hoe je de trackingcode aanpast om remarketing mogelijk te maken.

User-ID

Met de functie van user-id is het mogelijk om klanten te volgen over meerdere devices/apparaten. Als iemand is ingelogd op je website (vooral bij webshops van toepassing) en ze gaan tijdens het koopproces zowel op een mobiel, tablet als desktop door je website, dan wil je dat Google Analytics weet dat dit gedaan is door 1 persoon. Standaard meet Analytics dit namelijk als 3 verschillende personen! In dit gedeelte van de instellingen kun je dit dus aangeven. Het is extreem belangrijk dat dit goed gebeurd. Lees je daarom goed in over het gebruik van user-id binnen Analytics.

Sessie instellingen

Om dit onderdeel goed in te kunnen stellen is het belangrijk dat je weet wat Google Analytics als een sessie beschouwt: iemand die op je website komt en daar activiteiten uitvoert (dat kan een doorklik, maar ook scrollen zijn). Maar let op: zodra iemand 30 minuten inactief is, dan verdwijnt die sessie. Zodra die persoon na die 30 minuten dus weer actief wordt, dan telt dat als een nieuwe sessie. Daarnaast zie je in dit onderdeel ook ‘time-out voor campagne’ staan. Dit staat standaard op 6 maanden ingesteld. Aan de hand van een voorbeeld is dit het beste uit te leggen:

Rick komt via een Google AdWords klik op 18 juni 2015 op je website binnen. Hij bladert door de site maar koopt niets. Hij komt daarna nooit meer op je site en wist zijn cookies niet. Op 1 december 2015 (5,5 maand later) gaat Rick rechtstreeks naar je website en koopt nu wel iets. Standaard wijst Google Analytics deze bestelling toe aan je AdWords campagne. Want Google koppelt de conversie standaard aan de laatste niet-directe klik. En dat is dus de AdWords klik geweest in dit geval. Stel nou dat de time-out voor campagne instellingen op 4 maanden stond i.p.v. 6 maanden, dan had Rick zijn conversie wel aan direct verkeer worden gehangen. Want dan was de AdWords klik ‘vergeten’ door Analytics.

Organische zoekbronnen

Geloof het of niet, maar er zijn meerdere zoekmachines naast Google. Standaard weet Analytics of verkeer via een zoekmachine komt. Dit is de lijst van standaard zoekmachines herkend door Analytics. Het zou kunnen dat je verkeer binnen je Analytics account ziet, afkomstig van zoekmachines maar die Google niet als organisch verkeer ziet. Dan is dit de plek om die zoekmachine toe te voegen aan je organische zoekbronnen.

Lijst met verwijzingsuitsluitingen

Binnen Analytics zie je o.a. welke sites via een verwijzing naar jouw site voor verkeer zorgen. Dit noemen we verwijzingen. Het is mogelijk om een aantal sites uit te sluiten als verwijzingen. Zoals je eigen website. Maar bijvoorbeeld ook domeinen van banken indien je een webshop hebt. Dat doe je hier.

Lijst met zoektermuitsluitingen

Als je wilt dat mensen die op een bepaalde zoekterm op je site zijn gekomen, tellen als direct verkeer, kan je dat hier instellen. Vooral grotere merken maken hier gebruik van. Als iemand via de zoekterm ‘Nike’ op de site van Nike komt, dan wilt Nike dit wellicht laten tellen als direct verkeer i.p.v. zoekverkeer. Omdat men al bewust op de bedrijfsnaam zoekt.

AdWords links

Koppel hier je AdWords account aan je Analytics account. Dit is enorm handig omdat je dan vol automatisch de AdWords data terug ziet in je Analytics account. En andersom zie je in AdWords al je Analytics doelen terugkomen (komen we later op terug).

AdSense koppeling

Heb jij op je website advertentiebanners draaien? Dan is het mogelijk om daar geld voor te ontvangen. Dat werkt via het AdSense systeem. Koppel hier je AdSense account aan je Analytics account.

Remarketing

We hebben het net al even kort over remarketing gehad. Vroeger moest je binnen de AdWords omgeving je remarketingdoelgroep aanmaken. Tegenwoordig is het mogelijk (mits AdWords en Analytics gekoppeld zijn) om binnen Analytics je doelgroep te maken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een doelgroep te maken van mensen die de laatste 30 dagen op je site zijn geweest maar niets hebben aangevraagd. Binnen AdWords stel je vervolgens advertenties op deze doelgroep in.

Ook al ben je nu niet aan het adverteren, het kan geen kwaad om deze doelgroepen standaard te formuleren. Mocht je willen starten met AdWords, dan is je doelgroep tenslotte al gemaakt.

Aangepaste definities

Standaar meet Analytics een hoop dimensies en metrics zoals dat zo mooi heet. Ofwel: statistieken en dimensies. Binnen deze omgeving is het mogelijk om je eigen statistieken en dimensies te formuleren. De meeste websites zullen hier geen gebruik van maken.

Gegevens importeren

Een super toevoeging binnen Google Analytics: je eigen data importeren. Stel dat je een webshop hebt waarbij mensen ook wel eens wat retour sturen. Dan is het mogelijk om die retourzending op te nemen in je Analytics data. Maar ook de kosten van je Facebook campagne kun je hier importeren zodat je de betaalde campagnes nog beter kunt monitoren. Een aantal voorbeelden:

Eigen gegevens importeren in Google Analytics
Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL