Google Analytics 4 Property; wat moet je wel en vooral NIET doen?

- Lars Maat - 27 oktober 2020

In dit artikel

Ineens was die daar: Google Analytics 4 Property. Na 12 jaar Google Analytics werd het wel weer tijd voor een upgrade. En wat voor ééntje! Google heeft met de nieuwe vorm van Analytics het landschap compleet veranderd. Dat heeft uiteraard gevolgen. Dit bericht is dan ook speciaal voor alle klanten van Maatwerk Online waar we op wat voor manier dan ook de online marketing voor uitvoeren. Of het hier nu gaat om een SEA campagne of een kleine SEO campagne; wij staan voor je klaar om je te helpen met deze wijziging van Google.

Wat is er precies veranderd?

Google heeft een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd waarmee we precies die inzichten verzamelen die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. Aldus Google zelf. De naam: Google Analytics 4 Property. Ofwel: GA4. Voor je beeldvorming; de huidige vorm van Analytics heet Universal Analytics (UA).

De nieuwe GA4 was al sinds juli 2019 te testen als de ‘App + Web’-bèta. We zullen er allemaal aan moeten wennen want binnen afzienbare tijd vervangt GA4 de huidige Universal Analytics.

Een aantal belangrijke veranderingen die er zijn op een rijtje:

1.      Kern van meten is anders

De kern van het meten is veranderd. Waar er nu vooral gemeten wordt per sessie, gaat Google nu kijken naar events. Events kunnen bijvoorbeeld zaken zijn als een pagina bezoek, een klik op een knop of een conversie op de website. Hierbij hebben alle events parameters. Het event ‘percentage op de pagina gescrold’ heeft als parameter bijvoorbeeld het daadwerkelijke percentage wat iemand heeft gescrold op de pagina.

In schema ziet deze wijziging er als volgt uit:

2.      Zuivere data vanwege betere cross-device metingen

Zuivere data: met de huidige vorm van Analytics is Google in beperkte mate in staat om cross-device bezoeken te koppelen. Stel dat iemand via een mobiel op je site komt maar vervolgens via een desktop een bestelling plaatst, dan is de kans groot dat Google deze twee sessies niet aan 1 bezoeker kan koppelen. Deze cross-device metingen kunnen op 3 manieren gemeten worden:

  • Omdat een bezoekers in ingelogd op je site (Google meet dit op basis van een User-ID)
  • Omdat Google Signals aan staat. Hiermee bekijkt Google bijvoorbeeld of de bezoeker is ingelogd met een Google account en of ze op basis daarvan data kunnen koppelen.
  • Of op basis van device gebruik

Met de Universal Analytics methode is Google niet in staat om deze 3 meetmethodes met elkaar te laten communiceren. Met GA4 is dat wel het geval waardoor er dus zuivere data beschikbaar komt;

3.      Reporting en doelgroepen maken is veel makkelijker

Reporting wordt veel makkelijker. In de nieuwe Analytics kan je simpelweg een vraag of kernwoord intypen en Google draait het rapport voor je uit. Typ bijvoorbeeld het woord ‘conversies’ en je krijgt het conversierapport te zien. Of stel de vraag ‘mobiele bezoekers uit Amsterdam vorige week’ en je raadt het al; Google laat je gelijk het juiste rapport zien. Ook kan je uit de reporting met 1 druk op de knop aparte doelgroepen maken om vervolgens daar in Google ads mee te gaan werken;

4.      Het einde van een tijdperk: bouncerate

Bouncerate is verdwenen. We merken dat veel gebruikers veel waarde hechten aan bouncerate. Maar met GA4 komen er nieuwe metrics voor terug zoals:

  • Engagement rate (Engaged sessions / sessions)
  • Engaged sessions per user (engaged sessions / users)
  • Engagement time = (som van engaged time)

Om in aanmerking te komen voor een ‘engaged event’ moet men aan een aantal voorwaarden voldoen zoals minimaal 10 seconden op de voorgrond de site open, een conversie geactiveerd of 2 pageviews uitgevoerd.

5.      Betere naleving van de GDPR regels

De IP-adressen van de sitebezoekers zijn in GA4 automatisch al geanonimiseerd. Iets wat we in UA zelf handmatig moeten doen.

6.      In de Analytics interface zelf data verwijderen

Dit is voor marketeers huge! Stel dat je bepaalde zaken op je website hebt getest. Al die data zit in je Analytics account. In GA4 ben je in staat om die informatie zelf te verwijderen met de ‘Data deletion request’. Je data is dan weg maar mocht je het gevoel hebben dat je een foutje hebt gemaakt, kan je de wijziging binnen 7 dagen ongedaan maken:

data deletion request

Al met al forse en ingrijpende veranderingen dus.

First things first: wat je absoluut niet zelf moet doen!

Op dit moment heeft Google in je Analytics account een mooie knop toegevoegd:

We raden je op dit moment aan om hier NIET op te drukken. De volgende stap is namelijk het instellen van het GA4 gedeelte en dat is op dit moment nog erg overweldigend voor als je hier geen ervaring mee hebt. Weet dat we binnen Maatwerk Online hier nu mee aan het testen zijn. Op basis van die learnings kunnen we ook jouw account hiermee ondersteunen. Dat is dan ook de reden waarom we je nu willen vragen om hier nog niet op te drukken.

Mocht je jezelf toch niet in kunnen houden en het gevoel hebben dat je dit zelf al kunt instellen; we houden je uiteraard niet tegen. Het is jouw account tenslotte. Weet dat je niets kapot kunt maken zolang je een nieuwe GA4 property aanmaakt naast je huidige Universal Analytics property.

Wat is op dit moment handig om te doen?

Zoals eerder aangegeven is op dit moment het advies om een nieuwe GA4 Property te maken en die NAAST je huidige UA instellingen te laten draaien. Op die manier leren we werken met de nieuwe manier van Analytics zonder data te verliezen die we gewend zijn. Een aantal voordelen van deze werkwijze:

  • Op die manier kunnen we de instellingen en installatie van GA4 testen zonder dat we data verliezen. Daar hebben we de UA instellingen voor tenslotte;
  • Alle nieuwe releases van Google zullen binnen GA4 plaatsvinden en niet meer in UA. Om bij te blijven moet je dus leren werken met GA4. Door het naast het UA property te laten draaien, kan je rustig wennen;
  • Nieuwe rapporten kunnen dan gemaakt worden via GA4 zonder dat we de standaardrapporten van UA missen;

Wat moet je nu concreet als klant van Maatwerk Online doen?

Nogmaals; wij adviseren om nog niet op de upgrade knop te klikken. Achter de schermen zijn wij druk bezig om alle ins en outs van deze manier van werken goed in kaart te krijgen. Op basis daarvan zullen we jullie verder adviseren.

Mocht je op dit moment toch nog vragen hebben, stel die dan gerust via onderstaand formulier. We komen er dan binnen 24 uur bij je op terug. Of bel je contactpersoon even.

Lars Maat Online Marketeer & Shopping Techneut

Gelezen

132 keer

Deel

Laat een reactie achter

Hoe en waarom je on-site klantfeedback moet gaan verzamelen


- 24 november 2020 - Laatste update op 26 november 2020
Gelezen 99 keer
Robert de Kok SEA en CRO specialist
Clickmap Maatwerk Online

Hotjar Heatmaps: hoe en waarom je het moet gebruiken!


- 12 november 2020 - Laatste update op 24 november 2020
Gelezen 93 keer
Robert de Kok SEA en CRO specialist
black-friday-tips-online-marketing

Ook in 2020 een succesvolle Black Friday met deze tips!


- 12 november 2020
Gelezen 52 keer
Jens van Overbeek Content Specialist