Maatwerk Online
Home > Blog > Google-adwords-of-ook-bing-ads-inzetten

Google AdWords of ook Bing Ads inzetten? Download als pdf

Wat is de grootste zoekmachine van dit moment? Geen twijfel: Google. Wat is de tweede zoekmachine van dit moment? Dat is al wat moeilijker toch? Geloof het of niet, maar dat is Youtube. En drie keer raden van wie Youtube is: Google. Dus er bestaat geen twijfel. Als jij wilt starten met adverteren, dan is het advertentieplatform van Google (Google AdWords) dé plek om jouw advertenties te vertonen. Maar een andere speler op de advertentiemarkt is Bing. Voor veel mensen niet bekend, maar de Bing zoekmachine wint langzaam wat marktaandeel ten opzichte van Google. Dat komt o.a. omdat de Bing zoekmachine standaard wordt ingesteld in nieuwe browsers of mobiele besturingssystemen. Tijd om de mogelijkheden van Bing adverteren onder de loep te nemen.

Video intro over waar dit blog over gaat:

Waarom is adverteren in Bing slim?

Het feit dat niet iedereen gebruik maakt van Bing, is tevens een voordeel van jou als ondernemer om te starten met adverteren in Bing. Veel bedrijven zijn niet actief bezig om hun website in Bing te promoten met ads. Daarom is de concurrentie om te adverteren in Bing veel kleiner dan die advertentie bijvoorbeeld bij Google is. En een lagere concurrentie betekent over het algemeen ook lagere klikkosten.

Pluspunt van Bing adverteren: campagnes importeren vanuit AdWords

Binnen het Bing advertentieplatform is het (gelukkig) heel simpel gemaakt om je al lopende campagnes uit bijvoorbeeld Google AdWords te importeren. Dit is natuurlijk super slim van Bing. Vele marketeers/bedrijven adverteren al in Google AdWords tenslotte. Via deze importfunctie is het dus mogelijk om al je AdWords campagnes in één keer over te hevelen naar Bing. Je hoeft dus niet alles opnieuw te gaan opzetten. Scheelt je veel tijd. En maakt het laagdrempeliger om daadwerkelijk te starten met adverteren in Bing.

Praktijkcase: Google AdWords vs Bing Ads

Maatwerk Online is Bing Ads Accredited Professional. Wat in feite betekent dat Maatwerk Online precies weet wat werkt bij Bing adverteren. En ook Bing Ads campagnes op dit moment heeft lopen. Tijd om de statistieken naast elkaar te houden:

De Google AdWords cijfers van een campagne

AdWords Ads vs Bing Ads

De Bing Ads cijfers van diezelfde campagne

Bing ads

Google Ads vs. Bing Ads: wat zien we?

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk slechts één voorbeeld. Maar het gaat hier in beide gevallen om dezelfde klant, in dezelfde periode. Te zien is dat het CTR ongeveer gelijk is. Ervaring van Maatwerk Online is dat het CTR ook enorm branche-afhankelijk is. Een betere maatstaaf zijn vooral de andere twee getallen die we zien: CPC en positie. Wat gelijk opvalt is dat de klikkosten in Bing fors lager zijn (€ 2,30 tegenover € 4,31 in AdWords). Maar vooral het feit dat we met die € 2,30 op plek 1,1 staan in Bing terwijl we met die € 4,31 in AdWords op plek 3 staan in AdWords valt op! Het spreekt dan ook voor zich dat de kosten per conversie via Bing goedkoper zijn dan via AdWords.

Overtuigd? Start vandaag nog met Bing adverteren

Niet voor iedereen is Bing adverteren een handige keuze. Er moet wel genoeg zoekvolume zijn voor je start met adverteren in Bing want anders zijn er geen resultaten via het Bing adverteren. Simpelweg omdat er te weinig wordt gezocht. Daarnaast is op dit moment (oktober 2015) Bing totaal niet aan de orde in bijvoorbeeld België. Dus als jij je daar op focust, is het niet nodig om met Bing adverteren te starten. Voor ieder ander is ons advies: probeer het ééns!

 

Wil je op de hoogte blijven van de blogs van Maatwerk Online? Geef je dan op voor de nieuwsbrief (1x per maand).

We zouden het op prijs stellen als je dit artikel deelt met je netwerk.

Door: Lars Maat

 

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Anoek Vriens