Microsoft Ads vs. Google Ads, waar moet je voor kiezen?

Auteur Ender Ozcam

Eigenlijk is de titel van deze blog al verkeerd. Want waarom zou je voor een van de twee kiezen? Adverteren via beide advertentieplatformen kan elkaar juist versterken. Desondanks begrijp je waarschijnlijk de vraagstelling, want er zitten namelijk best wat verschillen tussen de twee kanalen. In deze blog kom je meer te weten over de verschillen en overeenkomsten. Nieuwsgierig hoe jij optimaal gebruik kunt maken van deze twee zoekmachines? Lees dan snel verder!

Het verschil tussen Google Ads en Microsoft Ads

Het verschil tussen Microsoft Ads en Google Ads wordt eigenlijk steeds kleiner. Waar Google Ads in het verleden veel meer features hadden waar adverteerders vrolijker van werden dan Microsoft Ads, is Microsoft Ads de laatste jaren bezig met een inhaalslag. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te adverteren in het Shoppingnetwerk van Microsoft Ads, deze functie was lang niet beschikbaar voor Nederlandse adverteerders. Evenals Responsive Search Ads, deze waren al ruim 1,5 jaar beschikbaar in Google Ads voordat deze werden uitgerold bij Microsoft Ads. Desondanks zien we het verschil tussen Google Ads en Microsoft Ads steeds kleiner worden. De strijd tussen Microsoft Ads en Google Ads wordt dus eigenlijk steeds spannender.

Valt er iets te kiezen?

Voor welke van de twee kies je nu eigenlijk? Een antwoord wat je vaak hoort is dat ‘Microsoft Ads meer een toevoeging is aangezien het een veel kleiner marktaandeel heeft dan Google (slechts 2%).’ Microsoft Ads zou dus eigenlijk niet meer dan een toevoeging zijn. Dit is deels waar, want natuurlijk heeft Microsoft Ads niet het grootste vertoningsaandeel, maar dit wil niet zeggen dat je hier op moet adverteren. Wanneer jouw doelgroep zich bevindt in Microsoft Ads dan wil je daar ook zichtbaar zijn. Adverteren in Microsoft Ads heeft dus wel degelijk zin, zeker wanneer je als bedrijf vanuit een full-funnel strategie werkt. Daarnaast heb je op Microsoft Ads minder concurrentie wat vaak resulteert in:

  • Lagere kosten per klik;
  • Een hoger doorklikratio;
  • Lagere kosten per conversie.

Per campagne en website verschilt dit natuurlijk, desondanks zien we dit in veel Microsoft Ads campagnes terugkomen.

Kies voor de winnaar én verliezer

Wanneer we het dus hebben over ‘Microsoft Ads vs. Google Ads’, dan is de winnaar qua marktaandeel Google Ads. Daarnaast lopen ze vaak voor op innovatieve mogelijkheden voor adverteerders. Dit wil echter niet zeggen dat je één van de twee moet kiezen. Kies juist voor allebei, hierdoor zorg je voor een betere zichtbaarheid en kun je daarnaast ook beide platformen met elkaar vergelijken waardoor je meer data krijgt.

Hoe zet ik Google Ads en Microsoft Ads het beste in?

Om Google Ads en Microsoft Ads beiden op een juiste manier in te zetten raden we je aan om eerst je Google Ads campagne te bouwen. Vervolgens kun je via Microsoft Ads eenvoudig deze campagnes inladen waardoor je deze dus niet twee keer hoeft op te zetten. Houdt hierbij wel rekening met de volgende zaken:

  • Loop je biedingen per zoekwoord na, vaak kun je deze in Microsoft Ads lager inzetten.
  • Wanneer je gebruik maakt van targeting per plaats, check dan even of dit goed geïmporteerd is in Microsoft Ads.
  • Loop uiteraard al je audiences goed na.

Wie is nu de grote winnaar?

De conclusie is wat ons betreft duidelijk: Google Ads is in veel opzichten verder en geschikt voor een grotere doelgroep. Desondanks is het zeker aan te raden om Microsoft Ads te gebruiken zodat je overal zichtbaar bent met je website. Hulp nodig om te starten met zoekmachine adverteren in de vorm van Google Ads en/of Microsoft Ads? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL